صفحه اصلی / اسلایدر / فعالیت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد منتفی است
فعالیت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد منتفی است

مجيد طاهريان، مدير توسعه و تحول اداري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد در گفتگو با «کسب و کار نیوز»

فعالیت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد منتفی است

کسب و کار نیوز-چندی پیش مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی با انتقاد از ثبت شرکت‌های صوری در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، از عدم نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها و استفاده آنها از مزایای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد خبر داده بود در حالی که فعالیت آنها در منطقه‌ای خارج از این مناطق متمرکز است. به اعتقاد برخی کارشناسان نیز فعالیت شرکت‌های صوری یکی از آسیب‌های مناطق آزاد بوده است. اما ، مدير توسعه و تحول اداري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد با تاکید بر اینکه فعالیت هر گونه شرکت صوری در مناطق آزاد، منتفی است، از نظارت جامع بر فعالیت شرکت‌ها و ثبت آدرس دقیق و فعالیت آنها خبر داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مجید طاهریان، مدیر توسعه و تحول اداری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در گفتگو با «کسب‌وکار» با تاکید بر منتفی بودن فعالیت هر شرکت صوری در مناطق آزاد گفت: شرکت‌های صوری به شرکت‌هایی گفته می‌شد که پیش از این به‌دلیل نبود کنترل و نظارت با آدرس صوری، اسم خود را ثبت می‌کردند و به فعالیت می‌پرداختند؛ اما در حال حاضر با نظارت‌ها و کنترل خاصی که بر فعالیت این نوع شرکت‌ها اعمال می‌شود امکان ثبت صوری هیچ‌گونه شرکتی نیست. کد پستی و آدرس دقیق مشخصات شرکت ثبت شده و پس از آن مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نظارت قوی سازمان بر فعالیت‌های شرکت‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر آدرس تمامی شرکت‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و شناسه ملی هر یک از آنها مشخص شده است؛ یعنی شرکت‌های کنونی از نظر مدارک کاملا نظارت‌شده هستند.

با اقداماتی که با هماهنگی دبیرخانه هیئت ماده ۹ انجام شده است آدرس کلیه شرکت ها کنترل و در پایگاه اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درج شده است و شناسه ملی شرکت هایی که آدرس آنها صحیح نبود تعلیق گردیده است.

همچنین هر شرکتی که منطقه آزاد ثبت می شود

هر ساله باید مجوز فعالیت خود را در سازمان منطقه تمدید نماید و در این فرآیند کنترل های لازم در خصوص فعالیت شرکت و محل شرکت انجام می پذیرد.

مدیر توسعه و تحول اداری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد همچنین اشاره کرد فعالیت شرکت های ثبت شده در مناطق آزاد محدودیت جغرافیایی نداشته و مانند شرکت های ثبت شده در سرزمین اصلی می توانند در مناطق آزاد و سرزمین اصلی فعالیت نمایند با این تفاوت که ان دسته از فعالیت هایی که در خود منطقه انجام می شود معاف از مالیات است‌.

طاهریان خاطرنشان کرد: از سویی در صورتی که شرکتی خارج از محدوده مناطق آزاد فعالیت کند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند نخواهد بود. شرکت‌ها در اینکه در کجا فعالیت کنند، هیچ محدودیتی ندارند؛ اما مسلما شرکت‌های خارج از مناطق آزاد از شمول معافیت‌های مالیاتی خارج خواهند بود؛ یعنی این تصور که شرکت‌ها خارج از مناطق آزاد می‌توانند مشمول معافیت مالیاتی باشند، از نظر قانونی ممکن نیست. بنابراین فعالیت شرکت‌های صوری با وجود این‌گونه نظارت‌ها منتفی خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.