صفحه اصلی / اجتماعی / دلالی بلیت پروازهای اربعین
دلالی بلیت پروازهای اربعین

سایت های اینترنتی مجوز فروش ندارند

دلالی بلیت پروازهای اربعین

کسب و کار- در نشست اخیر شورای حمل‌ونقل و لجستیک به ریاست وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که امسال فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه ایام اربعین ممنوع است و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا به‌شدت با آن برخورد می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دومین نشست شورای حمل‌ونقل و لجستیک به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور معاونان، مدیران عامل و روسای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در وزارت راه و شهرسازی با هدف بحث و بررسی درباره موضوعات گزارش عملیات حج، گزارش قیمت بلیت‌ هواپیما و گزارش مدیریت و برنامه‌ریزی در مدیریت سفرهای اربعین برگزار شد. اسلامی تأکید کرد: باید سطح خدمات پروازی به نحوی باشد که مردم برای سفرهای اربعین نسبت به گذشته بیشتر از هواپیما استفاده کنند. وزیر راه و شهرسازی در ادامه خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار معرفی نماینده ویژه این سازمان در عراق برای جلوگیری یا پیگیری و رسیدگی به مشکلات و اتفاقات ناگهانی در قبال ایرلاین‌ها و زائران شد. وی خواستار هماهنگی بیشتر بین شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد تا زائران در زمان برگشت پس از انتقال به هاب‌های کرمانشاه، همدان و خرمشهر با استفاده از حمل‌ونقل ریلی به شهر‌های محل سکونت خود برسانند. وی افزود: امسال فروش اینترنتی بلیت هواپیما ویژه ایام اربعین ممنوع اعلام‌شده و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا به‌شدت با آن برخورد می‌شود.

در این جلسه مطرح شد که دامنه قیمت بلیت پروازهای ویژه ایام اربعین حدفاصل ۲۰ تا ۳۰ مهرماه با احتساب مسافت مبدا و مقصد است و در قبال بلیت‌های دو طرفه، اگر رفت‌ و یا برگشت در بازه‌های زمانی ذکر شده ۱۰ روزه نباشد، شرکت‌ها موظف‌اند نرخ اعلامی ویژه اربعین را در نظر بگیرند. این در حالی است که هنوز فروش بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهرماه، روی سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی موجود نیست. به نظر می‌رسد فعلاً برنامه‌ مشخصی برای پروازهای فوق‌العاده اربعین خصوصاً برای بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهرماه وجود ندارد. اما از طرفی دیگر برخی از آژانس های هوایی و دلالان این بخش با هماهنگی با مشتریان همیشگی سفر به عراق و مناسبت اربعین مبالغ هنگفتی را از آنها بابت تهیه بلیت ها دریافت کرده اند و نام مسافران در صف انتظار صدور بلیت ها درج شده است. دلالان و کارچاقکن ها به رغم ممنوعیت فروش اینترنتی بلیت هواپیما فعالبت خود را برای کسب درآمدها و سودهای آنچنانی آغار کرده اند و مشتریان خاصی را هم نشان می کنند که برای تهیه اینم بلیت ها عجله دارند و حاضرند با پرداخت مبالغ زیاد بلیت سفر به عراق را در دست داشته باشند.

البته امسال نیز طی هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت پروازهای اربعین مشخص شده است. برای تاریخ‌های ۲۰ تا ۳۰ مهرماه امسال، نرخ بلیت پروازهای تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲٫۲ میلیون تومان و نرخ بلیت مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲٫۸ میلیون تومان تعیین شده است.  نرخ بلیت سایر شهرستان‌ها هم در مسیرهای نجف و بغداد مشابه نرخ تهران به نجف و بغداد است. ‌ نرخ بلیت‌های یکطرفه در مسیرهای تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در مسیر مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. پس از تعیین نرخ، موضوع نحوه تهیه بلیت پروازهای اربعین بود که در پیگیری از دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی اعلام شد امکان تهیه بلیت برای بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهرماه، از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌‌های مجوزدار فروش بلیت هواپیما، امکان پذیر است.

جلوگیری از تکرار تخلفات سالهای گذشته

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

سایت های شرکت های هواپیمایی، سایت های آژانس های فروش بلیت هواپیما و کسب و کارهای اینترنتی که در زمینه فروش بلیط هواپیما فعالیت دارند در حال حاضر ممنوعیتی برای فروش بلیط اربعین دارند که این اقدام در راستای ساماندهی فروش بلیط این سفرها و جلوگیری از تکرار تخلفات سالهای گذشته بوده است. در سالهای گذشته تجربه فروش اینترنتی بلیط هواپیما برای این سایت ها وجود داشت که شاهد بروز تخلفات زیادی در این زیمنه بوده ایم. مسافران بسیاری شکایت هایی را به انجمن کرده بودند که در راستای فروش اینترنتی بلیت توسط این کسب و کارها بوده و پول های کلانی از آنها بابت صدور بلیت ها اخذ شده است.

درج قیمت ها در سایت های فروش بلیت نیز موجی آشفتگی بازار می شود و هر سایتی بنا به سلیقه خود قیمت گذاری این پروازها را در روزهای پیک سفرها انجام می دهد که به هسچ عنوان خوشایند و توجیه پذیر نیست. بنابراین فعلاً به سایت‌های اینترنتی مجوز فروش بلیت‌ پروازهای اربعین داده نشده است زیرا پیش از این تخلفاتی از سوی برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما رخ داده بود و نرخ‌های بالاتر عرضه کرده بودند که فعلا تصمیم بر این شده است که ممنوعیت فروش را برای سایت ها اجرایی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.