شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، راه حمایت مالی از استارتآپها، جذب سرمایهگذار است نه دریافت وام. در اکوسیستم استارتآپی کشورها، از جمله ایران، موجودیتهای سرمایهگذاری از جمله شتابدهندهها (Accelerator)، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر (Venture Capital) و نیز سرمایهگذاران فرشته (Angel Investor) شکل گرفتهاند که در مراحل مختلف چرخه عمر یک استارتآپ میتوانند به تامین مالی آنها بپردازند. به این ترتیب، سرمایهگذاران در استارتآپها شریک و سهامدار میشوند به این امید که در صورت موفقیت استارتآپها، از پاداش احتمالی آینده آن بهرهمند شوند. در عین حال بنیانگذاران استارتآپها نیز میتوانند مطمئن باشند که در صورت شکست، بدهکار نخواهند بود. اما در ایران این موارد وجود ندارد و با حمایت های مالی سعی در توسعه کسب و کارهای نوین دارند. البته در کشور ما نگاه سرمایه گذار به استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان خوب نیست و گمان بر این است که کسب و کارهای نوین فقط ضررده هستند.
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: بازار و فضای کسب و کار در فضای سنتی شکل گرفته و ایجاد شده و بازخورد خوبی نیز به همراه آورده و موفق عمل کرده است حال این فضای سنتی که قرار است وارد حوزه جدیدی به نام «استارتآپ» و امثال آن شود که این حوزه جدید گاهی موفق بوده و گاهی نیز با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده وارد شده است و به همین دلیل باید سرمایهگذار سنتی را برای ورود و جذب توجیه کند.
محمد حسین روشنک به منظور آشنایی بیشتر سرمایهگذاران با مبحث استارتاپها برگزار شد، در پاسخ به سوال چگونگی تزریق سرمایه به این حوزه افزود: کارآفرینی در گذشته دارای تعریفی بوده و امروزه نیز معنا و تعریفی را در بر میگیرد و اکنون در ایران شرایط گذر از مرحله گذشته به آینده برای این کلمه و حوزه است. وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر به ویژه غرب و حتی چین این مرحله را پشت سر گذاشته و اکنون وارد مرحله کارآفرینی جدید با معنای مدرن شده و کارآفرینی جدید «کارخانه مداری» و «مزرعه مداری» و حتی «تجاری مداری» نبوده بلکه «ایده مداری» است به این معنا که کار آفرینی در آینده وابسته به ایده است.
بازگشت سرمایه سرمایه گذاران سنتی با ورود استارت آپ ها به بورس
امید معماری، کارشناس استارت آپ
نحوه سرمایهگذاری در استارتاپ ها باید به روش مناسبی صورت پذیرد تا ایده اولیه به ثمر برسد و کارآفرین و سرمایهگذار به سود زیادی دست پیدا کنند. یعنی این مورد برای سرمایه گذاران سنتی بسیار اهمیت دارد. دلیل اینکه نمی توان سرمایه گذار سنتی را به سمت کسب و کارهای نوین متمایل کرد همین نگرانی از سودآوری است. سرمایه گذار سنتی هنوز توجیه نشده است که سوددهی استارت آپ و شرکت های دانش بنیان به دلیل بین المللی شدن تولیدات و خدمات شان می تواند بیشتر از کسب و کارهاس سنتی باشد.
سرمایه گذار سنتی به دلیل اینکه مدام در کف بازار سرمایه خود را تزریق کرده و سود خود را به سنتی ترین روش برداشت کرده است آشنایی زیادی با کسب و کارهای نوین ندارد. حتی آنها را سد راه می داند. دلیل این اتفاق نبود زبان مشترک بین سرمایه گذاران سنتی و استارتاپ ها است که مرور زمان باید این فاصله برداشته شود. نمونه های موفق بسیاری در کسب و کارهای نوین وجود دارند که سرمایه سرمایه گذار را با چندین برابر سود بازگردانده اند و کار به جایی رسیده که افزایش بی سابقه درآمدها در کسب و کار مربوطه شرایط ورود به بورس را فراهم می کند. بنابراین سرمایه گذاران، بانک ها و بنگاه های مختلف تخصصی باید آگاه باشند که حرکت جوانان و پویایی آنها در امر استارت آپ ها بسیار اثرگذار و مهم است و باید شرایط هدایت سرمایه گذاران به این حوزه فراهم شود.
ادغام و تملیک استارت آپ ها روشی برای جذب سرمایه گذاران
امیرحسین محمدی، متخصص تجاری سازی و توسعه کسب و کارهای نوین
یک استارتاپ نیاز به جذب سرمایه گذارانی را دارد که قدرت ریسک و خطرپذیری بالایی داشته باشند. زیرا یک کسب و کار معمولی را می توان با کمک خانواده و اطرافیان و وام های بانکی راه انداخت و با رسیدن به سود دهی کم کم آن را رشد و گسترش داد ولی یک استارتاپ ممکن است تا مدت ها ضرردهی داشته باشد تا به موفقیت برسد و به دنیای تجاری راه پیدا کند. دلیل دوری سرمایه گذار سنتی از این کسب و کارهای نوین نیز همین است. تفاوت عمده ای میان کسب و کار سنتی و کسب و کار نوین وجود دارد و این همان موضوعی است که فرهنگ سازی نشده است. هدف تمام کسب و کارها درآمدزایی و رسیدن به سوددهی است. به زبان عامیانه تر کدام کسب و کار از پول درآوردن بدش می آید. بنابراین باید این موضوع برای سرمایه گذار سنتی جا بیفتد.
در حال حاضر از هر۱۰ استارت آپ، ۹ استارت آپ موفق نیستند و شکست می خورند و تنها یک استارت آپ به نتیجه می رسد. همین موضوع نگاه سرمایه گذاران را به این کسب و کارها منفی کرده است. هرچند این موضوع در جهان پذیرفته شده و چه کسی که در استارت آپ کار می کند، چه سرمایه گذار و چه شرکای تجاری می پذیرند ممکن است استارت آپی که راه اندازی می کنند، ممکن است به نتیجه نرسد اما در ایران اینگونه نیست و سرمایه گذار ضمانتی قوی برای عدم ضرردهی و بازگشت سرمایه به همراه سوددهی می خواهد. یک راه دیگری نیز برای جذب سرمایه گذار و احیانا خروج سرمایه گذارانی وجود دارد که جذب استارت آپ ها شده اند. ادغام و تملیک استارت آپ ها روشی برای جذب سرمایه گذاران و یا جلوگیری از خروج سرمایه گذارانی است که در این حوزه هستند. به طور کلی از نگاه سرمایه گذاران سنتی و عموم تمام استارت آپ ها در ایران محکوم به سودآوری هستند درحالی که در دنیا این نگاه غلط است.