صفحه اصلی / اسلایدر / سپرده گذاران در انتظار رتبه بندی بانک ها
سپرده گذاران   در   انتظار   رتبه بندی   بانک ها

فهرست بانک های خوب و بد برای سهامداران و مشتریان مشخص نیست

سپرده گذاران در انتظار رتبه بندی بانک ها

کسب و کار نیوز-رتبه بندی بانک‌ها به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین عامل کمک به بانک مرکزی برای شناسایی عملکرد بانک‌های مختلف و دسته‌بندی آنها است که در نهایت این شناسایی مسبب تکاپوی بانک‌های ضعیف برای تقویت توان و منابع موجود خود است. اما به نظر می‌رسد علی‌رغم صحبت‌هایی که مبنی بر رتبه بندی بانک‌ها می‌شود، اجرای آن با موانعی روبه رو باشد. از جمله این موانع عدم رغبت بانک‌ها به انجام این کار و مقاومت پنهانی برخی از بانک‌ها با آن است. یکی از دلایل این موضوع به گفته کارشناسان به تلاش بانک‌های خصوصی برای قرار گرفتن در لیست بانک‌های خوب بر می‌گردد و از دیگر دلایل آن ترس بانک‌های بد از فرار سپرده‌گذاران است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، با این حال از بانک مرکزی توقع عملیاتی کردن این موضوع با توجه به آثار مهم این کار در ارتقاء کیفیت بانک‌ها و از ایجاد رقابت در میان آنها می‌رود. به گفته کارشناسان با توجه به نقش ۹۰ درصدی نظام بانکی در تامین مالی و اهمیت تامین مالی تولید، رتبه‌بندی بانک‌ها فرآیند تسهیلات‌دهی به تولید را تسهیل خواهد کرد. چرا که با شناسایی بانک‌های خوب از بد و سطح درآمد و ترازنامه بانک‌ها، توازنی منطقی میان پرداخت سود به سپرده‌ها و پرداخت تسهیلات در نظام بانکی برقرار می‌شود و این توازن زمینه‌ساز، افزایش رقم تسهیلات به تولید است.
بر اساس گزارش‌های موجود، بانک مرکزی طبقه‌بندی بانکها را در حالی آغاز کرده که قرار نیست فهرست بانکهای «خوب» و «بد» فعلا اطلاع‌رسانی شود اما سپرده‌گذاران معتقدند که این اطلاع‌رسانی، راهنمای بزرگی برای آنها خواهد بود.
آخرین باری که بانک مرکزی برای طبقه‌بندی و رتبه بندی بانکها گام‌های جدی برداشت، زمان ریاست ولی‌الله سیف بود که در آن دوران، معاونت نظارت بانک مرکزی مامور شد تا سیستمی را برای رتبه‌بندی بانکها طراحی کند. در واقع، اداره کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی باید شرایطی را فراهم می‌کرد تا بانکها بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی بانک مرکزی حرکت کرده و در چارچوب‌های استاندارد در بازار بین بانکی، تعیین نرخ سود سپرده‌ها برای سپرده‌گذاران، ورود به مسائل بنگاهداری یا نظایر آن حرکت نمایند.

اما این رتبه‌بندی به سرانجام مشخصی نرسیده و یا اگر هم رسیده ، بانک مرکزی ترجیح داده تا در مورد آن صحبتی به میان نیاورد. پس هنوز هم سهامداران و سپرده‌گذاران بانکها نمی‌دانند که کدام بانکها در فهرست بانکهای خوب یا بد قرار می‌گیرند.
وی افزود: بنا بر نقشه راهی که برای رتبه‌بندی بانکها در نظر گرفته شده است، تدبیر عام برای بانکها و حل مشکلات مرتبط با آنها از سوی بانک مرکزی وجود ندارد و برای هر بانک، با توجه به مسائل، مشکلات و تنگناهای موجود و پیش روی آن، روش خاصی در نظر گرفته شده است.
نخستین بار در سال ۹۴ بود که نتایج رتبه‌بندی ۳۰ بانک کشور برای اولین بار منتشر شد که در آن ۱۲ شاخص کفایت سرمایه، نسبت سود (زیان) انباشته به سرمایه، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات، هزینه سرانه کارکنان، سود سرانه کارکنان، هزینه به ازای هر شعبه، سود به ازای هر شعبه، نسبت تسهیلات به سپرده، نسبت سود به هزینه، نسبت سپرده به شعب، نسبت ماندگاری سپرده و نسبت پوشش نوسانات طبق روش CAMEL مورد استفاده قرار گرفته بود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.