چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / فرار سرمایه ها از بخش معدن
فرار سرمایه ها از بخش معدن

تجار به دلیل تصمیمات اشتباه دولت محصولات را به هر قیمتی از کشور خارج می کنند

فرار سرمایه ها از بخش معدن

کسب و کار- عملکرد تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی در مدت 11ماهه 97 نشان‌دهنده صادرات 51 میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه از لحاظ وزن 6 درصد و از نظر ارزش سه‌دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اعداد و ارقام نشان از آن دارد که با توجه به فشار تحریمی آمریکا بر اقتصاد ایران، در بخش صادرات معدنی هم دچار مشکل و افول شده‌ایم. این در حالی است که ایران بزرگ‌ترین کشور دارای ذخایر معدنی در خاورمیانه و جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. با این اوصاف و مشکلاتی که به دلیل تصمیمات اشتباه دولتی ها برای این بخش ایجاد شده موجب شد تا تجار در این حوزه اقدام به خام فروشی کرده و بخش معدن قربانی این تصمیمات شود. رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اما در پاسخ به این پرسش که آیا عمده سنگ آهن کشور به صورت خام از کشور خارج می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: شایعه خروج عمده سنگ آهن تولیدی از کشور به هیچ وجه درست نیست. چراکه فقط ده درصد از تولید کشور که برای زنجیره فولاد امکان ایجاد ارزش افزوده ندارد صادر می‌شود. به عنوان نمونه ذوب آهن اصفهان فقط توانایی استفاده از سنگ آهن های مگنتیت عیار بالا را دارد. به نحوی که حتی توانایی استفاده از سنگ آهن دانه ریز را هم ندارد. بنابراین سنگ آهن هماتیت و کم عیار به هیچ عنوان برای کارخانه ذوب آهن امکان استفاده ندارد و صادرات آن برای  تولیدکنندگان توجیه دارد. وی اضافه کرد: علاوه براین قسمتی از این مواد صادراتی مانند سنگ آهن با عیار زیر۲۰درصد برای مصرف در کارخانه‌های سیمان سازی استخراج می‌شوند که  اصلاً کارخانه‌ای در ایران نیست که بتواند چنین عیاری را فرآوری کند.

این فعال بخش سنگ آهن کشور در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان مواد معدنی تمایل به صادرات دارند و از عرضه آن به متقاضی داخلی اجتناب می‌کنند؟ اظهار داشت: دولت از سال ۹۷  با دخالت در  قیمت‌گذاری حلقه‌های ارزش افزوده فولاد بازار عرضه و تقاضا را به هم ریخت. ما مخالف نظارت دولت نیستیم بلکه معتقدیم باید این نظارت هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی کارشناسی شده باشد. وی با اعلام اینکه بنگاه اقتصادی اگر به صورت نقد بازگشت سرمایه نداشته باشد توانایی ادامه حیات نخواهد داشت، در خصوص افزایش صادرات در ۶ ماه نخست امسال، گفت: از ابتدای امسال دولت با عنوان کردن مباحثی از جمله اعمال عوارض بازدارنده، ممنوعیت صادرات و غیره بنگاه های اقتصادی را که محصولات را با برنامه صادراتی تولید کرده بودند را با تهدید مواجه کرد. طبیعی است که این فعالین بخش معدن به هر قیمتی شده تلاش میکنند تا محصولات خود را از کشور خارج کنند. با ایجاد یک چنین هیجان کاذب و وحشتناکی که بواسطه یک سیاست غلط ایجاد شده است باعث برهم ریختن اوضاع بازار داخل شد. همه این عوامل مزید برعلت شد تا آمارهای این شش ماه در بوق و کرنا شود که موادخام معدنی در حالی صادر میشود که کارخانه های تولیدکننده فولاد با ظرفیت خالی در حال فعالیت اند.اما این قضیه بعلت تصمیمات غلط دولت بوده است.

فاصله از صادرات نفتی مزیت های بخش معدن را آشکارتر می کند

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن

بخش معدن در چند سال اخیر ظرفیت های زیادی را برای توسعه اقتصاد کشور از خود نشان داده است. معادن کوچک و متوسط زیادی در کشور وجود دارند که سرمایه گذاری درست می تواند آنها را تقویت کرده و بار بنشاند. سرمایه گذاری البته باید در مسیر درست و با وجود زیرساخت های ضروری انجام شود چراکه در صورتی که زیرساخت ها برای سرمایه گذاری آماده نباشد قبل از ورود سرمایه، سرمایه گذاری از مسیر اصلی خارج می شود. امروز معادن در کشور نیاز به سرمایه گذاری و حمایت دارند. نباید با تصمیمات اشتباه سرمایه گذاران و تجار را از مسیر توسعه معادن دور کنیم. اگر امروز تجار اقدام به خام فروشی می کنند و هیجان کاذب برای خروج کالا دارند نتیجه اشتباهات بسیاری است که باید برای حل آنها پیشقدم شد.

امروز بخش معدن توانسته برخی از بحران‌های اقتصادی مربوط به تحریم را حل کند، به‌ نحوی‌ که ۲۰ درصد از حجم صادرات غیرنفتی‌مان مربوط به بخش معدن کشور است و باید بر روی این مورد کار بیشتری انجام دهیم تا وسعت کارایی این معادن به داد اقتصاد برسد. با وجود تحریم های زیادی که به صورت یک طرفه و ناعادلانه بر کشور وضع شد مشاهده کردیم که بخش معدن توانست آنطور که انتظار می رفت به فعالیت خود ادامه دهد. باید در وضعیت فعلی با نادیده گرفتن امتیازاتی که بخش نفت دارد و صادرات نفت و کالاهای نفتی موجب شویم مزیت های بخش معدن بیش از پیش آشکار شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.