صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / جزئیات راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا
جزئیات راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا

ناصرپور در نشست هم اندیشی با کارگزاران اعلام کرد؛

جزئیات راه اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالا

کسب و کار نیوز-در ادامه برگزاری نشست های هم اندیشی بورس کالای ایران با فعالان بازار پسته و بازار سرمایه در آستانه راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته، ظهر امروز نشستی با حضور جمعی از کارگزاران در محل این بورس برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بورس کالا،  در این جلسه علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران به مشخصات قرارداد آتی پسته اشاره کرد و گفت: اندازه قرارداد آتی پسته ۱۰۰ کیلوگرم بوده و مبنای تحویل در بازار گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی، محصول پسته فندقی در سایز استاندارد ۳۲-۳۰ به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته شده است این در حالی است که قابلیت تحویل با دیگر سایزهای دارای استاندارد بورس یعنی گرید ۳۰-۲۸ نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه وجه تضمین اولیه برابر با ۱۰ درصد ارزش هر قرارداد است به دیگر مشخصات قرارداد آتی پسته اشاره کرد و افزود: در زعفران به ازای هر گرید یک قرارداد آتی راه اندازی شد اما در پسته برای اولین بار استاندارد قرارداد آتی ۳۲-۳۰ در نظر گرفته شده است و قرار نیست برای سایر گریدهای پسته قرارداد آتی جدیدی تعریف شود.
وی تصریح کرد: پرحجم ترین نوع پسته تولیدی در کشور پسته فندقی است به طوری که ۶۰ درصد کل پسته تولیدی کشور را شامل می شود و ۴۰ درصد کل تولید پسته کشور فندقی دهان باز است بنابراین این نوع پسته قابل تحویل در قراردادهای آتی خواهد بود.
وی در خصوص زمان راه اندازی قرارداد آتی پسته گفت: طی روزهای آینده گواهی سپرده پسته بازگشایی می شود و پس از آن و به محض تصویب هیات پذیرش، قرارداد آتی این محصول نیز راه اندازی خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ در این نشست کارگزاران پس از مطالب ارایه شده، نکات و ابهامات خود را در خصوص راه اندازی این معاملات مطرح کرده و در خصوص مواردی همچون بازارگردانی معاملات گواهی سپرده پسته و توجه به موجودی انبارها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.