صفحه اصلی / اسلایدر / کاسه چه کنم در دستان کشاورزان گندم کار
کاسه چه کنم در دستان کشاورزان گندم کار

دولت با اعلام نکردن نرخ‌های خرید تضمینی گندم اهمیتی برای خودکفایی در کشاورزی قائل نیست

کاسه چه کنم در دستان کشاورزان گندم کار

کسب و کار- در شرایطی که پیش بینی شد در سال جاری با تولید ۱۴ میلیون تن گندم به خود کفایی رسیده ایم اما سیاست های غلط دولت کار را به جایی رساند که اخبار کاهش خرید تضمینی گندم و احتمال ازسرگیری واردات را خواهیم داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در این رابطه گفته است که براساس قانون دولت باید نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریورماه اعلام می‌کرد و در حال حاضر با وجود آنکه چند روز از مهرماه می گذرد هنوز این اتفاق رخ نداده است. این نشان می دهد که دولتمردان بیشتر متمایل به واردات هستند و متاسفانه دولت فعلی اهمیتی برای خودکفایی محصولات کشاورزی قائل نیست. این همان سومدیریتی است که سال گذشته نیز رخ داد و باعث شد میزان خرید گندم در سال جاری کمتر از میزان تولید آن باشد. اما رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به هزینه‌های تولید و سود معقول کشاورزان، حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ و ۹۹ نباید کمتر از کیلویی ۲۵۰۰ تومان باشد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال آینده را ۲۵۰۰ تومان اعلام کرد.

عطاالله هاشمی درباره نرخ خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده در ۳۲ استان کشور، با توجه به هزینه‌های تولید و سود معقول کشاورزان، حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ و ۹۹ نباید کمتر از کیلویی ۲۵۰۰ تومان باشد. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید در جلسه شورای اقتصاد برای تعیین نرخ تضمینی گندم حضور داشته باشند، ادامه داد: نظرات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی هم به ما نزدیک است و قیمت پیشنهادی آنها هم همین رقم است. هاشمی اضافه کرد: دولت اگر در سال آینده با نرخ ۲۵۰۰ تومان گندم را از کشاورزان خریداری کند، سود ۲۰ درصدی برای گندمکاران خواهد داشت.

کشورهای دیگر برای حمایت از کشاروز محصولات را می خرند و در دریا می ریزند

این در حالی است که برخی فعالان بخش کشاورزی بر این باورند که در حال حاضر صرفا قیمت خرید گندم مشکل نیست. سالهای متوالی است که بعد از برداشت یارانه بخش کشاورزی مبالغ بسیار هنگفتی بابت خرید کود و سم از بازار آزاد پرداخت می شود. هم چنین در ازای قیمت بسیار بالای ادوات در سال گذشته قدرت به روز رسانی و استفاده از ادوات نو کاهش پیدا کرده و در صورت عدم انطباق مخارج با درآمد، آن هم در این آشفته بازار طبیعت و قهرهای پی در پی از سرما و گرما و خشکسالی زیاد و تر سالی زیاد و… این الگوی کار تعیین شده توسط دولت خساراتی بیش از کاهش تولید به دنبال خواهد داشت. رشد مهاجرت از روستا به شهر، کاهش اشتغال در زمینه تولید نهاده ها و در نهایت نابودی کشاورزی و عدم استفاده از این ظرفیت در کشور که نه به اختیار کشاورز بلکه با بی تدبیری بخش دولتی به وجود می آید. در برخی کشورها در چند سال پیاپی به خاطر تولید بیش از حد غلات در کشورهای مربوطه صرفا به جهت حمایت و ادامه تولید بخش کشاورزی، دولت ها محصولات را خریداری و در دریا می ریختند اما در ایران برای یک تعیین قیمت با سود ۱۵ درصد این همه جنجال درست شده و در نهایت کاسه چه کنم در دستان کشاورزان گندم کار داده اند.

تصمیمات اشتباه و سیاست های غلط در مسیر خودکفایی گندم

اسماعیل کاظمی، کارشناس کشاورزی

این آگاهی وجود دارد که گندم یک محصول استراتژیک است که رسیدن به خودکفایی در تولید آن گامی بزرگ در راستای توسعه اقتصادی خواهد بود. در سالهای اخیر دولت اقدامات موثری برای به بار نشستن این هدف و بی نیازی از واردات گندم انجام داده که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود. کشاورزان در سالهایی که گذشت با مشکلات بسیاری برای تولیدد این محصول استراتژیک روبرو بوده اند که حرکت های مثبتی در راستای حل این چالش ها انجام شد. تولید گندم در ایران دارای پتانسیل های بسیاری است و اینکه توانستیم به خودکفایی در تولید این محصول برسیم قابل تقدیر است. اما در طول یک سال گذشته با برخی تصمیمات اشتباه و سیاست های غلط مسیر درست حرکت در خودکفایی گندم به فراموشی سپرده شده و تمایل برای واردات این محصول وجود دارد همچنانکه در حال حاضر نیز واردات انجام می شود.

درست است که دولت از سال ۱۳۹۳ توانست با اجرای صحیح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و قیمت گذاری متناسب، زمینه را برای خودکفایی در تولید گندم فراهم کند اما در ۲ سال اخیر بخصوص از سال گذشته تاکنون، این قانون به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده است که امنیت غذایی کشور با چالش جدی مواجه شود. این درحالی است که خودکفایی کشور در تولید گندم به عنوان یک محصول اساسی و راهبردی، برگ برنده ایران به ویژه در شرایط تحریم بوده و باید این راه ادامه پیدا می کرد. گندم تامین کننده نیاز بسیاری از کالاهایی است که هم در لیست کالاهای اساسی قرار دارند و هم کالاهایی دیگر که مردم به صورت غیرمستقیم از آنها استفاده می کنند. از همه مهم تر تامین نان کشور با تولید گندم باکیفیت امکان پذیر است بنابراین این که دولت بخواهد به واردات این محصول ادامه دهد حتما باید توجیهی برای آن وجود داشته باشد که انتظار می رود دلایل آن اعلام شود. با پایان شهریور ماه هم چنین انتظار می رفت نرخ نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی بویژه گندم اعلام شود و قشر عظیم کشاورزان را از بلاتکلیفی خارج کند.

کوتاهی در تعیین قیمت تضمینی و حق قانونی کشاورزان

مسعود اسدی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز

گندم به لحاظ اینکه مهم ترین محصول کشاورزی است باید توجه و حمایت هایی بیشتر از اینها دریافت کند. به دلیل مشکلاتی که در طی دو سال گذشته تا به امروز وجود داشته کشاورزان و گندم کاران وارد چالش های سختی شده اند. افزایش تولید وجود داشته و خودکفایی در تولید گندم را نیز داشته ایم اما دلایلی را ارایه نمی کنند که چرا در این موقعیت باید واردات گندم ادامه داشته باشد. چرا دولت تمایلی برای قطع واردات نشان نداده است. نرخ خرید تضمیمنی محصولات کشاورزی بویژه گندم معطل اعلام دولت است. برای کشاورزان و گندم کاران این انتظار حکم تحمیل خسارت های زیادی را دارد. با وجود افزایش تولید و استمرار خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی، واردات گندم بیانگر نبود برنامه مشخص از سوی مسئولان است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

یک کشاورز با مشکلاتی فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد اقدام به کاشت و تولید گندم می کند. همه از اهمیت وجود این محصول در چرخه تولید خبر دارند اما اقداماتی که برای کشاورز و گندم کار وجود دارد به اندازه اهمیت این محصول نبوده و نیست. افراد تصمیم گیر در بدنه دولت متأسفانه نگاه ملی محور ندارند چرا که در شرایطی که کشور دچار تحریم‌های ظالمانه است نباید در تعیین قیمت تضمینی و حق قانونی کشاورزان کوتاهی می‌شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.