صفحه اصلی / سرخط خبرها / چرخش سرمایه‌گذاری به سمت معادن

لطفعلي بخشي، اقتصاددان

چرخش سرمایه‌گذاری به سمت معادن

سرمقاله

در سال‌هایی که با رکود و تورم روبه‌رو هستیم، می‌توان بخش‌هایی از صنایع را وارد اقتصاد کرد که پتانسیل‌های بسیاری برای رشد اقتصادی، درآمدزایی و اشتغال‌زایی دارند. باید با ورود صنایعی که قابلیت تحول اقتصادی دارند رکود را از بازارها و اقتصاد کشور ریشه‌کن کنیم و رونق را به تولید و اقتصاد بازگردانیم. امروز رونق تولید از اساسی‌ترین ملزومات رشد اقتصادی است. برای رشد اقتصادی نیازمند اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری هستیم.
بنابراین باید از ظرفیتی استفاده کنیم که توانایی تحقق این ملزومات را داشته باشد. در این رابطه بخش معدن می‌تواند به عنوان صنعتی باشد که می‌تواند الزامات را تحقق دهد.
ذخایر معدنی، از امیدهای بزرگ اقتصاد ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها و رسیدن به درآمدهای ارزی است. در مدت اخیر اقداماتی برای حمایت از معادن کوچک و متوسط انجام شده که می‌توان با ادامه این حرکت نقش معادن را در اقتصاد کشور گسترش داد و نتایج مثبت آن را در رشد اقتصاد مشاهده کرد.
ظرفیت‌هایی که در معادن کوچک و متوسط وجود دارد در صورت بهره‌برداری مناسب و به‌موقع در درآمدزایی داخلی و بین‌المللی نقش بسیار زیادی خواهند داشت.
ذخایر معادن کوچک و متوسط پس از استخراج می‌توانند نجات‌دهنده اقتصاد شوند. ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی با توجه به تعدد معادن کوچک و متوسط در آنها وجود دارد که یکی از الزامات رشد اقتصادی را برآورده خواهد کرد. از طرفی دیگر احیای معادن به‌ویژه معادن کوچک و متوسط نجات‌دهنده اقتصاد کشور در دوره تحریم‌هاست. امروز در حالی اقتصاد کشور در رکود است و تولید از رونق فاصله گرفته است که تحت‌تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده قرار داریم و باید به سمتی حرکت کنیم که توانایی تقابل با تحریم‌ها را داشته باشد. باید سرمایه‌گذاری به سمت معادن هدایت شود. در مدت اخیر سیاست‌گذاران متوجه مزیت‌های این بخش شده‌اند و نسبت به احیا، فعال‌سازی و راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط اقدامات خوبی انجام داده‌اند که این رویکرد می‌تواند انگیزه‌ها را برای ورود سرمایه‌ها به بخش معدن دوچندان کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.