صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اعتراض به لغو رجیستری جعلی ۳۰ هزار گوشی
اعتراض به لغو رجیستری جعلی ۳۰ هزار گوشی

بسیاری از فروشگاه ها در بازارهای موبایل در اعتراض به عملکرد سامانه "همتا" تعطیل کرده اند

اعتراض به لغو رجیستری جعلی ۳۰ هزار گوشی

کسب و کار- سامانه همتا برخورد شدید خود با فروشندگان متخلف موبایل‌های مسافری را آغاز کرده است؛ روندی که می‌تواند خریداران موبایل را نیز در صورت عدم توجه به نحوه رجیستر شدن موبایل، تحت تاثیر قرار دهد. سامانه همتا گزارش داده است که از ۴ الی ۲۸ شهریور ماه بیشتر از ۳۰ هزار موبایل که با روش‌های متخلفانه ثبت شده بودند، شناسایی و مسدود کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حجم عمده‌ای از این تخلفات از طریق سوء استفاده از «رویه مسافری» انجام شده است. طی روزهای گذشته به دلیل تخلف در ثبت ۳۰ هزار گوشی تلفن همراه مسدود و این اتفاق جرقه ای برای اعتراض بسیاری از فروشندگان در بازارهای موبایل کشور شده است. روز گذشته و به دنبال اعلام این خبر در بزرگترین بازار موبایل پایتخت فروشندگان و مردم در اعتراض به این اتفاق تجمع کرده و ساعت ها این بازار تعطیل بود. بر اساس شنیده های خبرنگار “کسب و کار” هنوز بسیاری از فروشگاه ها در بازار علاءالدین و برخی بازارهای دیگر بسته و صاحبان آنها تا روشن شدن تکلیف خود دست از اعتراض برنداشته اند.

طی تماس خبرنگار “کسب و کار” با برخی کسبه این بازار موبایل مشخص شد که این فروشگاهها به این اقدام اعتراض دارند و ۳۰ هزار گوشی که از رده خارج شده خسارت زیادی را متوجه آنها خواهد کرد. طی ماههای گذشته خبر تخلف در ثبت سفارش برخی گوشی ها منتشر شد که بسیاری از واسطه ها با اجاره کارت ملی و یا پاسپورت مسافری اقدام به واردات گوشی موبایل کرده اند و با پیگیری هایی که در سامانه همتا وجود دارد این تخلفات شناسایی شده و اقدامات لازم برای مسدود کردن آنها انجام شده است. اما مومنی یکی از کسبه بازار علاءالدین در رابطه با تجمع اعتراضی که روز گذشته در این بازار اتفاق افتاده است به “کسب و کار” گفت” فروشندگان و کسبه بازارهای موبایل بدون اطلاع از تخلفاتی که در ثبت سفارش برخی از این گوشی ها رخ داده اقدام به خرید می کرده اند و پس از آن با فعال کردن آن توسط سیم کارت برای انتقال آن به مشتری گوشی آماده می شده است. این در حالی است که برخی از این گوشی ها با تخلف در سامانه همتا ثبت شده و درست و یا غلط آن متوجه فروشنده نیست که امروز این خسارات را متحمل شود.

از سوی دیگر فروشنده ای در مورد این موضوع توضیح داد: اغلب فروشگاه‌های فیزیکی یا اینترنتی فروش موبایل، بعد از خریداری قانونی موبایل آن‌ها را با کد ملی یا شماره تلفن خود فعال‌سازی می‌کنند تا روند انتقال مالکیت گوشی به مشتری راحت‌تر انجام شود. حال ربات سامانه‌ همتا با مراجعه‌ غیرقانونی به پنل همتای کاربران و نقض حریم خصوصی کاربر برخی از سریال‌ها را به‌صورت رندوم انتخاب و اقدام به مسدودسازی و سلب مالکیت گوشی‌های تلفن همراه کرده‌ است؛ گوشی‌هایی که به نام مشتری انتقال و ثبت شده‌ بودند. وی در ادامه توضیح داد، برخی گوشی‌های مسدودشده در سال ۹۷ فعال‌سازی شده بودند و برخی دیگر تنها ۲۴ ساعت از زمان فعال‌سازی آن‌ها گذشته بود. این نشان می‌دهد، قانون و الگوریتم خاصی برای مسدودسازی گوشی‌ها در نظر گرفته نشده و روند انتخاب تصادفی بوده است و صرفا بر مبنای تعداد ثبت سریال در یک روز و انتقال مالکیت در همان روز بوده است.

سامانه‌ همتا در توضیح اقدام جدید خود گفته است، این کار برای جلوگیری از امکان رجیستری گوشی‌های مسافری برای مصارف تجاری انجام شده در حالی که به‌گفته‌ فروشندگان موبایل هیچ قانون یا مصوبه‌ای به فروشندگان اعلام نشده است؛ همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی گوشی‌های واردشده توسط شرکت‌های وارداتی نیز از شبکه خارج شده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت، این موضوع ارتباطی با رجیستری گوشی‌های مسافری نداشته است یا احتمال استفاده از گوشی‌های مسافری از سوی شرکت‌های واردکننده نیز وجود دارد.

شناسایی دستگاه هایی جعل شده ثبت نامی در سامانه همتا به صورت کاملاً سیستماتیک

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری

سامانه رجیستری توانست آمار گوشی های قاچاق را در کشور تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد. این اتفاق در حالی افتاد که در کشور موج واردات گوشی های وارداتی قاچاق بیداد می کرد. در این سامانه که به سامانه همتا معروف است هر گوشی تلفن همراهی باید مشخصات خود را وارد کند تا این سامانه صحت اطلاعات را بررسی کرده و سپس رجیستری انجام شود. در این موارد که طی روزهای گذشته تخلفات آنها محرز شده است.

تمام دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور که دارای شناسه IMEI جعل شده باشند، به صورت کاملاً سیستماتیک، بدون دخالت انسان، حداکثر پس از ۳ روز تشخیص داده می‌شوند و مسدود خواهند شد تا امکان دریافت خدمات اپراتوری از آنها سلب شود. بدین ترتیب این شناسه ها شناسایی شده و امکان برخورداری از خدمات اپراتورها را ندارند. پیش از این بارها در این رابطه اطلاع رسانی و هشدارهای لازم داده شده است. فروش پاسپورت و یا اجاره کارت ملی دیگر با این برخوردها صرفه نخواهد داشت و این اقدامات باید در سالهای گذشته نیز اجرایی می شد تا این حجم از واردات قاچاق وارد کشور نمی شد و سودهای هنگفت در اختیار برخی سودجویان قرار نمی گرفت.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.