صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / صرفه جویی میلیاردی با رسید دیجیتال
صرفه جویی میلیاردی با رسید دیجیتال

مشکل تهیه رول رسید کاغذی برای ترمینال‌ها، ابزارهای پرداخت و بانکی ادامه دارد

صرفه جویی میلیاردی با رسید دیجیتال

کسب و کار- حذف قبوض کاغذی آب، برق، تلفن و از طرفی حذف رسیدهای بانکی می تواند کشور را در روزهایی که کمبود کاغذ وجود دارد از این لحاظ از مشکلات رهایی بخشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است بسیار قابل تقدیر و غیرقابل انکار است و اطلاع رسانی هایی که برای تحقق هر چه زودتر در حال انجام است بسیار مثبت بوده است. با تمام این تفاسیر امروزه برای کوچکترین کسب‌وکارها حتی دستفروشی‌ها، دستگاه کارت‌خوان موجود است. این دستگاه‌ها آنقدر زیاد است که برای جمعیت ۸۵ میلیونی ایران چیزی حدود هفت میلیون و ۳۲۵ هزار دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی فعال وجود دارد. طبق گزارش شرکت شاپرک تا اسفندماه ۱۳۹۷، دستگاه‌های کارت‌خوان با سهم بیش از ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۷، بیشترین تعداد تراکنش را با بیش از یک میلیارد و ۹۷۵ هزار در بین سایر ابزارهای شاپرکی داشته‌اند. تمام این تراکنش ها نیازمند درسافت رسید کاغذی برای مشتری و فروشنده هستند که با وضعیتی که در رابطه با کمبود کاغذ وجود دارد جور در نمی آید.

شهرام برنجی، معاون نرم‌افزار شرکت ایران ارقام در این رابطه می گوید: حذف رسیدهای کاغذی ترمینال‌های بانکی و هزینه‌های تهیه آن، کمک به حفظ محیط زیست، ایجاد حسابداری شخصی (PFM) و نیز تجربه کاربری بهتر سرویس‌های بانکی مشتریان از مزایای تولید محصول رسید دیجیتال (بی رسید) است.

وی ادامه داد: ایده تولید محصول رسید دیجیتال ایران (بی رسید) از زمان آغاز موضوع تحریم‌ها مطرح شد که مشکل تهیه رول رسید کاغذی برای ترمینال‌ها، ابزارهای پرداخت و بانکی شدت گرفت و برداشتن قدمی در جهت کاهش مصرف کاغذ و کمک به حفظ محیط زیست اهمیت یافت. نکته باز دیگر معضل نگهداری رسیدها و حسابداری تراکنش‌های مالی دارنده کارت‌های بانکی بود. با توجه به نیازمندی‌های فوق‌الذکر تحقیقاتی در خصوص تجربه سایر کشورها صورت گرفت که در نهایت به محصول Zeipt متعلق به شرکت سوئدی و نروژی رسیدیم و مذاکرات را برای همکاری مشترک جهت تولید و بومی‌سازی محصول رسید دیجیتال ایران ارقام سازگار با معماری شبکه پرداخت ایران و تکنولوژی توسعه محصول اسکاندیناوی شروع کردیم. طی زمان تولید محصول به خاطر وضع تحریم‌ها مشکلاتی در همکاری مشترک ایجاد شد و روند انتقال تکنولوژی مدتی به تأخیر افتاد و در نهایت توانستیم با اندکی تأخیر، محصول را تولید و بومی‌سازی کنیم.

برنجی اقرود: یکی از مزیت‌های این پروژه این است که قابلیت ذخیره اطلاعات تراکنش بانک‌های طرف قرارداد را در فضای مشترک و امن به صورت کاملاً ایزوله دارد و مشتری می‌تواند رسید تراکنش‌های کارت قابل پشتیبانی این سرویس را دریافت کند.

برای کاهش هزینه های پیامکی برنامه ریزی وجود ندارد

محمدعلی حکیم‌ایمانی، مدیر حقوقی و قراردادهای شرکت “زرین‌پال”- کارشناس دیجیتال

اگر بدانید که سالانه مبلغ ۱۵۵ میلیارد تومان صرف واردات کاغذ برای دستگاه‌های کارت‌خوان می‌شود حتما با خود فکر خواهید کرد که چرا زودتر اقدامات حذف رسیدهای بانکی آغاز نشده بود. این مبلغی که برای واردات این کاغذها صرف می شود مبالغ کلانی است که می تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش بسیار انکارناپذیری داشته باشد. از طرفی دیگر می توان زیرساخت های دیجیتالی ارایه رسید را تقویت کرد تا مشتریان و مردم بتوانند با بهره گیری از سیستمی مورد اعتماد از رسیدهای کاغذی خداحافظی کنند. درست است که امروز در کنار گوشی های هوشمند و سیستم پیامکی بانک ها بسیاری از مردم از رسیدهای کاغذی خداحافظی کرده اند اما به دلیل اینکه با دریافت این پیامک ها مبالغی از حساب مردم کسر می شود هنوز بسیاری از مردم از رسیدهای کاغذی و بانکی استفاده می کنند.

در این رابطه بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه باید دستورالعملی را تصویب کنند که کمترین مقدار کسر هزینه از مردم صورت بگیرد تا این حجم از هزینه کرد برای رسیدهای کاغذی کاهش پیدا کند. با رسید دیجیتال خواهیم توانست میلیاردها تومان صرفه جویی داشته و برای واردات کاغذ نیز این میزان هزینه نداشته باشیم. از طرفی دیگر بهتر است برای حفظ سرمایه ملی و کمک به محیط زیست این رسیدها حذف شوند. در حال حاضر کشورهای پیشرفته که رسیدها بر اساس پیامک به مشتری اعلام می‌شود و معمولاً رسیدهای کاغذی حذف شده‌اند برای کاهش هزینه های پیامکی نیز برنامه ریزی داشته اند و توانسته اند مشتریان را راضی نگه دارند. هرچند این امکان باید با وجود زیرساخت فنی از سوی بانک‌ها فراهم شود و احراز هویت دقیقی از مشتریان وجود داشته باشد اما می توان با همکاری دستگاههای مرتبط این عملیات را کلید زد.

بسیاری از مردم هنوز به این درجه از دیجیتالی شدن نرسیده اند که بتوانند به طور کلی از رسیدهای دیجیتال خداحافظی کنند بنابراین اگر زیرساخت مناسبی برای این کار وجود داشته باشند با استناد بر آن می توان مردم را توجیه کرد. درست است که کاغذهایی که در دستگاه کارت‌خوان و خودپردازها به‌عنوان رسید ارائه می‌شوند راحت ترین راه برای اثبات عملیات انجام شده هستند اما به این معنی نیست که تنها راه باشد و فقط باید از این روش استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.