صفحه اصلی / اسلایدر / بن بست در نقل و انتقال ارز صادراتی خرما
بن بست در نقل و انتقال ارز صادراتی خرما

تجار به صادرات فله‌ای و سودهای زودگذر و پرریسک قانع شده اند

بن بست در نقل و انتقال ارز صادراتی خرما

کسب و کار- بازگشت ارز حاصل از صادرات و اعمال تحریم‌های جدید بخشی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان خرما به شمار می‌رود. در سالهای اخیر علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تولید خرما برای نخلداران بوجود آمده موضوع تحریم ها نیز مزید بر علت شده و انگیزه ای برای صادرکنندگان این محصول باقی نگذاشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،مشکلاتی که در راستای بازگشت ارز صادراتی خرما برای تولیدکننده و صادرکننده ایجاد شده خسارت میلیاردی را متوجه این افراد کرده است. در این رابطه دبیر انجمن خرما گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد حداقل ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از یک میلیون تن برسد. محسن رشید فرخی با اشاره به اینکه برداشت خرما روبه پایان است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد حداقل ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون تن برسد.

وی افزود: اگرچه در برخی مناطق به طور متوسط تولید نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته، اما در برخی مناطق وزش باد‌های گرم منجر به کاهش خوشه‌های خرما شده است. رشید فرخی درباره آخرین وضعیت بازار خرما گفت: سال گذشته قیمت خرما به سبب نوسان نرخ ارز، رشد صادرات و ورد صادرکنندگان غیرحرفه‌ای با نوساناتی در بازار روبرو بود، اما امسال به سبب ساماندهی بازار صادراتی و واقعی شدن نرخ ارز، قیمت خرما در بازار متعادل شده است، هر چند به سبب اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی در نقل و انتقال ارز و حمل و نقل وجود دارد. دبیر انجمن خرما ادامه داد: با توجه به تقاضای بازار‌های هدف پیش بینی می‌شود امسال ۲۵ تا ۲۷ درصد کل محصول تولید با ارزآوری حدود ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شود.

به گفته وی، اگرچه بخشی از افزایش قیمت خرما متاثر از تورم بخش کشاورزی است، اما در مجموع به سبب کاهش نرخ دلار، قیمت محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل متعادل شده و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت سم، کود، مواد بسته بندی و سایر عوامل تولید افزایش ۳ برابری در بازار داشته که با وجود افزایش هزینه داده‌های کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته، بدیهی است که کشاورزان مطابق با تورم حاضر به عرضه محصولات خود در بازار هستند. رشید فرخی در پایان عرضه بسته ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرمی خرما با نرخ ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در خرده فروشی را غیر متعارف دانست و گفت: با توجه به آنکه هر کیلو خرما در مبدا با نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید نظارت دقیقی بر بازار داشته باشند تا چنین تخلفاتی اتفاق نیفتد.

تجار خرما، توان تسویه ارز در زمان تعیین نشده را ندارند

علی محمد صمیمی، نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران

خرما محصولی است که در صورت تولید باکیفیت و بسته بندی مناسب می تواند ارزآوری بسیار بالایی برای کشور داشته باشد. در سالهای اخیر تولید خرمای ایران در وضعیت مناسبی قرار داشت و توانستیم ارز خوبی را وارد کشور کنیم. اما متاسفانه از سال گذشته تا به امروز که زمان برداشت خرمای امسال است مشکلات زیادی نخلداران را تهدید کرده است. نخلدار که بیشترین زحمت را برای تولید و به بار نشستن خرما بر دوش دارد کمترین درآمد را دارد و دلالان و واسطه ها با حضور در مزارع و هفته ها مانده تا به ثمر رسیدن محصول آن را از نخلداران خریداری می کنند و سودهای کلانی را از فروش خرماها به جیب می زنند. متاسفانه مشکلات مالی سبب شده تا نخلداران نخل های خود را اجاره دهند و برای امرار معاش این حرکت را انجام می دهند. تولید خرما در سال جاری به دلایل مختلف در برخی نقاط موجب کاهش خوشه های این محصول شده و خسارت زیادی را به نخلداران وارد کرده است.

این در حالی است که در کشور برای صادرات خرما نیز چالش هایی وجود دارد. بیشتر تجار خرما، توان تسویه ارز در زمان تعیین نشده را ندارند و مشکلات برای نقل و انتقال ارز و حمل و نقل وجود دارد. این در حالی است که توسعه صادرات یکی از مهم ترین برنامه‌ های اقتصادی کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای تک محصولی متکی به نفت مانند ایران است. بنابراین باید مشکلات بر سر راه تولید و صادرات خرما حل و فصل شود تا انگیزه تولید و صادرات وجود داشته باشد. ایران به ارز صادراتی کالاهای غیرنفتی نیاز دارد. متاسفانه این مشکلات در سالهای اخیر روند صادرات ایران را به سمت صادرات فله‌ای پیش برده و تجار به سودهای زودگذر و پرریسک قانع شده اند. محصولات ایرانی با وجود کیفیت مناسب، با ارزش افزوده اندک صادر شده و اصل سود را به کشورهای دیگر می رساند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.