صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / موج گسترده تغییر شغل در بازار کامپیوتر
موج گسترده تغییر شغل در بازار کامپیوتر

چراغ مغازه‌ها و واحد‌های تجاری بازار کامپیوتر یکی پس از دیگری خاموش می شوند

موج گسترده تغییر شغل در بازار کامپیوتر

کسب و کار- این روزها به دلیل افزایش و ناآرامی قیمت ارز و تصمیماتی که دولت در رابطه با این مشکلات اتخاذ کرده با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شده‌اند؛ این در حالیست که به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها، خریداران هم تمایل چندانی به تهیه کالاهای IT نشان نمی‌دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با جستجویی در بازار کامپیوتر متوجه خواهیم شد که با افزایش نرخ ارز هزینه خرید تجهیزات کامپیوتری به صورت بی سابقه ای افزایش داشته و در برخی اقلام، قیمت قطعات با رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی نیز مواجه شده که این امر به مثابه شوکی در بازار بسیاری از خریداران را منصرف کرده و به واقع برای متقاضیان خرد، سخت است که کالا و قطعه مورد نظر خود را به سه برابر قیمت خریداری کنند. به همین دلیل برای فروشندگان و فعالان بازار نیز صرف نمی کند برای بازار بدون مشتری وقت و هزینه بگذراند. بنابراین تعطیلی فروشگاهها در بازار کامپیوتر به امری عادی تبدیل شده و فعالان این بخش یکی پس از دیگری این بازار را ترک می کنند.

چندی پیش، منوچهر زند، نایب رئیس اتحادیه کامپیوتر تهران، در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به آمار نگران کننده در ارتباط با درخواست تعطیلی موقت در این حوزه گفت:به واقع بسیاری از فروشندگان و توزیع کنندگان سخت افزار کامپیوتر، ناچار به تعطیلی صنوف خویش شده اند. وی در خصوص میزان و عدد و رقم درخواست‌ها برای تعطیلی واحد‌های صنفی بیان کرد:با توجه به سرعت و شتاب تحولات و تغییرات در حال حاضر عدد و رقم دقیقی در این خصوص موجود نیست، اما واقعیت این است که با شرایط فعلی بازار بسیاری از فعالان این حوزه، تمایلی به ادامه فعالیت در این بخش ندارند. زند تصریح کرد: فعالان با سابقه و قدیمی این عرصه، مایل به ادامه فعالیت هستند، اما شرایط سخت بازار آن‌ها را آشفته کرده است و در صورت حصول رخداد‌های مثبت در بازار، فعالان قدیمیِ این عرصه مشتاق به استمرار فعالیت‌های خویش هستند. زند گفت: شرایط سختی را در بازار کامپیوتر شاهد هستیم و در صورت ادامه وضعیت موجود احتمال تغییر شغل و کاربری قریب به ۳۰ درصد از واحد‌های صنفی فعال در این بخش دور از ذهن نخواهد بود. وی افزود: شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که تجهیزات کامیپوتری و سخت افزار مرتبط با آن، از سبد خرید بسیاری از خانوار‌ها خارج شده است.

تغییر شغل بیش از گذشته اجتناب ناپذیر شده است

امید انتظاری، فعال بازار کامپیوتر

سالهاست با ورود گوشی های هوشمند به کشور بازار خرید و فروش کامپیوتر و تجهیزات آن رونق چندانی ندارد واین در حالی است که در حال حاضر نیز مشکلات دیگری مزید بر علت شده اند و اجازه درآمدزایی را از فعالان این بخش گرفته اند. نرخ ارز ارز از سال گذشته تا به امروز به آفتی در این بخش تبدیل شده و مشکلات بسیاری را بر سر راه فعالیت واردکنندگان و فروشندگان کامپیوتر و تجهیزات آن گذاشته است. کاهش توان اقتصادی مردم و خریداران نیز چالش دیگری است که موجب شده بازار این کالاها بدون مشتری بماند و چراغ مغازه‌ها و واحد‌های تجاری بازار کامپیوتر یکی پس از دیگری خاموش شوند.

هر روز کاری با مراجعه به بازار شاهد هستیم که یک فروشگاه چوب حراج به برخی کالاهای خود زده تا بتواند امرار معاش کند و در برخی موارد هم چاره ای جز تعطیلی و تغییر شغل در این بازار باقی نمی ماند. بسیاری از فروشندگان و فعالان این بازار تغییر شغل داده اند و موج گسترده ای در این مورد ایجاد شده است. متاسفانه شرایط آنچنان حاد شده که برخی از همکاران مجبور به تغییر شغل شده اند و با استمرار این وضعیت، افزایش ضریب تغییر کاربری واحد‌های تجاری فعال در این حوزه و اقدام به تغییر شغل از سوی فعالان این بخش، بیش از گذشته اجتناب ناپذیر شده است.

هزینه ای که بابت بازار بدون مشتری صرف می شود

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران

بازار کامپیوتر با چالش های بسیار جدی و زیادی روبرو شده که آرامش و رونق را از آن گرفته است. متاسفانه در این میان تصمیماتی نیز گرفته می شود که به ضرر فعالان بازار تمام می شود و کسی تلاشی برای بازگشت رونق به این بازار نمی کند. بسیاری از واحدهایی که در این بخش فعالیت دارند با ابراز ناراحتی و نارضایتی از این وضعیت ناچارند فروشگاههای خود را نیمه تعطیل کنند و یا سرکار خود حاضر نشوند. وقت و هزینه ای که بابت بازار بدون مشتری صرف می شود فعالان بازار را ناراضی کرده است.

مالیات نیز در این رکود وجود دارد. بازاری که مشتری ندارد و کالایی خرید و فروش نمی شود درآمدی نیز برای صاحبان آن ندارد بنابراین مالیاتی که اخذ می شود باید از جیب فعالان این حوزه پرداخت شود. اداره دارایی و مالیات نیز به ما رحم نمی‌کند و پول خودش را می‌گیرد در کشور ما اداره مالیات هر استانی مشخص شده است که چقدر باید از اصناف و واحد‌ها مالیات بگیرد و اصلا مهم نیست که آیا واحدهای اقتصادی استان درآمد و یا سود داشته‌اند یا خیر که اوج این مالیات‌ها در مرکز یعنی تهران است. شاهد هستیم که در یک روز فروشندگان حتی یک عدد فاکتور هم صادر نمی‌کنند و بسیاری از مغازه‌ها به سمت تعطیلی پیش رفته‌اند. در این شرایط هیچ چاره ای جز تعطیلی این فروشگاهها باقی نمانده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.