صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / غفلت استارت آپ ها از درآمد دلاری
غفلت استارت آپ ها از درآمد دلاری

اکوسیستم استارت آپی ایران ظرفیت جذب درآمدزایی ارزی را دارد

غفلت استارت آپ ها از درآمد دلاری

کسب و کار- آشنایی با ظرفیت‌ها و امکانات ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه با نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده ممتاز و زیست بومی پرتحرک در نوآوری اهمیت بسیاری دارد.در این رابطه مشخص شده که ایران کشوری دارای پتانسیل های فراوان در زمینه کسب و کارهای نوین و استارت آپ هاست که با کمی حمایت می توان به درجات جهانی نائل شد. نیروی انسانی خلاق با ایده های بکری در کشور وجود دارند که به دلیل تمرکز بر بازار داخلی و دوری از تجاری سازی و حضور در بازارهای بین المللی هنوز همان شرکت کوچک با نیروی کار اندک هستند. این در حالی است که اگر در بدو آغاز فعالیت نقشه راه را بر ورود به بازارهای جهانی و بازار ارزی گذاشته بودند امروز درآمدزایی ارزی زیادی وارد کشور می شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فیلیپ شولتز قائم مقام سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) برای همکاری بیشتر در راستای ورود استارتاپ هایی ایرانی به بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرد.در این دیدار که تعدادی از استارتاپ های منتخب حضور داشتند، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابتدا گزارشی از وضعیت دسترسی اینترنت و ضریب نفوذ آن در میان ایرانیان و همچنین فعالیت استارت‌آپ‌ها و گسترش روز افزون کسب و کارهای نوپا بر پایه فناوری اطلاعات ارایه کرد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه خواستار همکاری یونیدو برای ورود استارتاپ هایی ایرانی به بازارهای جهانی شد.در این دیدار فیلیپ شولتز ضمن ابراز خشنودی از این دیدار تاکید کرد که ایران یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات است و از پیشرفت‌ استارتاپ ها ابراز شگفتی کرد.

وی در ادامه یکی از مهمترین اهداف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) را ایجاد زمینه‌های توسعه برای کشورهای عضو این نهاد جهانی دانست و برای همکاری بیشتر و نزدیک‌تر برای توسعه بازار کسب و کارهای نوپا در عرصه بین‌المللی اعلام آمادگی کرد. شولتز همچنین یکی از برنامه‌های یونیدو را علاوه بر توسعه صنعتی و حمایت از تولیدات رقابتی، ارتقای فناوری اطلاعات و حمایت از کسب و کارهای نوپا با فراهم کردن شبکه‌های ارتباطی بین المللی دانست و از این رو برای همکاری بیشتر در راستای ورود استارتاپ هایی ایرانی به بازارهای جهانی اعلام آمادگی کرد. در ماه‌های اخیر کسب‌و‌کارهای اینترنتی بارها با مشکلات کلیشه‌ای در راستای محور معضلات اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند. به عنوان نمونه استارتاپ‌ها برای فعالیت‌های خود به سرویس‌های مشخصی نیازمندند. از آن جمله می‌توان به سرویس‌های «ایمیل مارکتینگ» و «موبایل پوش نوتیفیکیشن» اشاره کرد. ارائه‌کنندگان خدمات اصلی در چارچوب این سرویس‌ها را شرکت‌ها و برندهای آمریکایی تشکیل می‌دهند. از این رو تغییر و نوسان در بازار ارز بر دادوستد استارتاپ‌های داخلی با شرکت‌های بین‌المللی از این دست اثرگذار بوده است.

احسان داوودی، کارشناس استارت آپ
تمرکز استارت آپ ها بر بازار ریالی

اینکه در سالهای گذشته تاکنون اقداماتی در رابطه با توسعه کسب و کارهای نوین صورت گرفته غیرقابل انکار است اما اینکه در حوزه تجاری سازی بین المللی و ارزآوری برنامه ریزی دقیقی وجود نداشته است جای انتقاد دارد. اقدامات و حمایت هایی از سمت سازمان ها و مسوولان مرتبط انجام شده و جدای از سنگ اندازی برخی نهادها این کسب و کارها توانستند جایی برای خود در اقتصاد کشور داشته باشند. امروز تاثیر فعالیت و توسعه آنها در رشد و توسعه اقتصادی به اثبات رسیده و کشورهای پیشگام توانستند تجربه موفق پیاده سازی اقتصاد نوآورانه را داشته باشند. این کشورها از همان ابتدای ورود این تکنولوژی ها برنامه های بین المللی سازی و تجاری سازی برای فروش محصولات و ارزآوری را در دستور کار این شرکت ها قرار دادند  و برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها سرمایه گذاری کلانی داشته اند.

این در حالی است که تمرکز استارت آپ ها در ایران تنها بر بازار ریالی بوده و حتی زمانی که نرخ ارز به بالاترین مقدار خود رسید هیچ حرکتی برای ورود به بازارهای دلاری و ارزی شکل نگرفت. البته کسب درآمد ارزی به یک سری روابط خارجی و شخصیت حقوقی نیاز دارد که بسیاری از این کسب و کارها از آن آگاهی ندارند و یا از این امکان محرومند. هنگامی که استارت آپی قرار است شکل بگیرد باید نگاه ها در همه زمینه ها استارتاپی باشد و این نوع نگاه زمینه ساز اشتغال و رفاه اجتماعی می شود.

یعنی ارزآوری کسب و کارهای نوین موجب بهبود شرایط اقتصادی و به دنبال آن زمینه ساز اشتغال و رفاه اجتماعی خواهد شد. متاسفانه ایران از نظر اقتصادی با دنیا فاصله دارد و در تعامل مستقیم با مراودات اقتصادی بین‌المللی نیست و استارتاپ‌ها و کلا کسب و کارهای ارزآور خیلی کم و محدود هستند. اما باید این حوزه تقویت و از ارزش بالای ارز به نفع کشور استفاده شود. باید تهدید افزایش نرخ ارز را به فرصت تبدیل کرد. کاری که تا به امروز به آن نگاه جدی وجود نداشته و گویی قرار هم نیست در ادامه مسیر فعالیت استارت آپ ها و شرکت های نوین بر روی این هدف برنامه ریزی کرد.

ناگفته نماند با توجه به کاهش ارزش پول ملی و ۳ برابر شدن قیمت ارز، استفاده از بسیاری از سرویس های خارجی برای استارتاپ ها بسیار پرهزینه شده، ایده های بسیاری در حوزه خدمات وجود دارد که به عنوان تبدیل تهدید به فرصت می توان روی این ایده ها کار کرد، ضمن اینکه اگر برخی شرکت‌های VC تعطیل شده اند و سرمایه‌گذاران خارجی از ایران رفته اند، شرکت‌های تامین مالی جمعی شروع به فعالیت کرده اند که می‌توان برای جذب سرمایه روی این شرکت ها حساب باز کرد. با تکیه بر این عوامل و ضرورت تمرکز بر بازارهای ارزی می توان به آینده اقتصاد کشور امیدوار بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.