صفحه اصلی / اسلایدر / شیب تند ضرردهی تالارهای پذیرایی
شیب تند ضرردهی تالارهای پذیرایی

تالارهای پذیرایی جمعا چهار ماه در سال فعالیت ندارند

شیب تند ضرردهی تالارهای پذیرایی

کسب و کار- با رکود چند ساله ای که بر اوضاع اقتصادی کشور حاکم شده اکثر بازارها و صنایع را با مشکلات بسیاری روبرو ساخته و صنف تالارهای پذیرایی نیز از همان دسته کسب و کارهاست که اینروزها نه تنها سوددهی ندارند بلکه به ضرردهی افتاده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در دو ماه محرم و صفر که هیچ مراسمی در این تالارها برگزار نمی شود و از طرفی دیگر به دلیل افزایش هزینه ها جشن های عروسی نیز مختصر گرفته می شوند مشتری زیادی برای این اماکن وجود ندارد. به گفته فعالان این بخش یکی از دیگر مواردی که باعث می‌شود در فعالیت‌های این صنف نوعی رکود مشاهده شود، فعالیت باغ‌ها و مراکزی است که به طور غیرمجاز و خارج از چارچوب قانون به ارائه خدمات می‌پردازند. البته بسیاری از این مراکز در خارج از شهر قرار داشته و جزو حوزه استحفاظی محسوب نمی شوند اما به هر صورت همچنان تاثیر خود را گذاشته و بر روی فعالیت‌ها بی اثر نیستند. البته این درحالی است که قیمت مواد اولیه بالا و قدرت خرید پایین است. هم چنین اخذ مالیات از دیگر مشکلات در این صنف است چراکه متاسفانه مالیات‌های سنگینی از تالار‌ها گرفته می‌شود. به هر ترتیب میزان استقبال مشتریان از خدمات تالار‌های پذیرایی کم شده است و با کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هزینه برگزاری مراسم خود را به حداقل برسانند.

رضا، یکی از مدیران تالارهای فعال در غرب استان تهران با  اشاره به کسادی حاکم برعرصه مذکورگفت: به واقع، در مقایسه با سالهای نه چندان دور گذشته، رونق موجود در این حوزه فعالیتی، به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. وی افزود: بدون تردید، زمانی کسب و کار فعالان این عرصه از رونق هر چه بیشتری برخوردار می شود که میزان پیوند زوجین و ازدواج ها نیز افزایش یابد و به تبع با عنایت به کاهش آمار ازدواج، طبیعتا فعالیت ما نیز تحت الشعاع قرار می گیرد. رضا عنوان کرد: البته تمامی فعالیت ما به مراسم عروسی خلاصه نمی شود و بعضا نسبت به برگزاری برخی از مجالس، میهمانی ها و یا تامین سفارش ادارات و ارگان ها نیز اقدام می شود، اما تمرکز اصلی فعالیت در این حرفه (تالار داری) به برگزاریِ جشن های عروسی معطوف می شود. این مدیر تالار عنوان کرد: با عنایت به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، در طول سه سال گذشته، تغییر چنانی در نرخ تالارها ایجاد نشده و برخی از تغییرات ایجاد شده نیز عمدتا به نرخ غذا، میوه و شیرینی معطوف می شود. وی در خاتمه یادآور شد: امید آن داریم با گشوده شدن فصلی جدید در اقتصاد کشور، بهبود و رونق هر چه بیشتری بر اقتصاد کشور حاکم شود که قطعا در چنین شرایطی تمامی مشاغل با تحول مثبت و سازنده ای مواجه می شوند،زیرا اقتصاد مقوله ای است که چون زنجیره ای به هم پیوسته بر روی تمامی اصناف و مشاغل تاثیر می گذارد و به تبع حرفه تالار داری نیز از این قاعده نانوشته، مستثنی نخواهد بود.

کسب و کار تالارهای پذیرایی به هم ریخته است

خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران

در شرایطی به سر می بریم که تمام اصناف در رکود و سکوت فرو رفته اند و صنف تالارهای پذیرایی یکی از یزرگترین کسب و کارهایی است که از مشکل تاثیر بسیاری گرفته است. رکود بر بازارها حاکم شده و از سال گذشته نیز به دلایل بسیار که شاهد آن بوده ایم و کما بیش تا به این روزها هم ادامه داشته است کسب و کار تالارهای پذیرایی به هم ریخته است. افزایش هزینه های زندگی منجر به کاهش ازدواج ها و برگزاری مراسم ها شده و تالارها از سوددهی خارج شده اند. متاسفانه واحدهای این صنف در دو سال اخیر شرایط نامناسبی را از سرگذرانده اند که منجر به تعطیلی بسیار از آن ها شده است. البته به جز این دو ماه، در ماه رمضان و ایام شهادت نیز تالارها تعطیل هستند و می توان گفت جمعا چهار ماه در سال تالارهای پذیرایی فعالیت ندارند.

درست است که اغلب تالارهای پذیرایی در شرایط خوبی به سر نمی برند که البته این مساله مطلق نیست. این کسب و کارها در دو سال اخیر شرایط نامطلوبی داشته و بسیاری از تالارها تعطیل شده اند. همچنین تالارها هزینه های سنگینی برای پرداخت حقوق و بیمه پرنسل و پرداخت پول آب و برق دارند. همگی این هزینه ها به علاوه هزینه مالیات و عوارض دست به دست هم داده که تالارهای پذیرایی وضعیت خوبی نداشتند. کارشناسان نیز رکود حاکم بر تالارهای پذیرایی را تائید کرده اند. روند تعطیلی واحدها شروع شده و تغییر شغل نیز کار آسانی نیست. بسیاری از تالارهای پذیرایی سودآوری ندارند و فقط برای حفظ موقعیتشان کار را با این امید که شرایط سال های آینده بهتر شود، ادامه می دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.