صفحه اصلی / اسلایدر / تأمین معاش با فروش اثاث منزل
تأمین معاش با فروش اثاث منزل

«كسب‌وكار» افزایش هزینه های زندگی را بررسي مي‌كند

تأمین معاش با فروش اثاث منزل

افزايش هزينه‌هاي زندگي كه براساس واقعيت‌هاي موجود از مرز شش ميليون تومان هم گذشته است، نشان مي‌دهد وضعيت معيشتي مردم بحراني‌تر از آن چيزي است كه تصور مي‌شود؛ تا جايي كه به گفته رئيس انجمن اقتصاددانان، عده‌اي از مردم براي تامين هزينه‌هاي ماهانه‌ خود به فروش لوازم منزل‌شان روي آورده‌اند و برخي هم از ضروري‌ترين خواسته‌هاي خود صرف‌نظر كرده‌اند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز این در حالی است که آمارهای اعلام‌شده از سوی مسئولان با واقعیت زندگی و هزینه‌ها همخوانی ندارد. به همین دلیل بود که بعد از انتشار آمارها از هزینه‌های زندگی خانوار از سوی مرکز آمار، موجی از انتقادات به سمت این آمارها سرازیر شد. به گفته کارشناسان، مازاد چهار میلیونی متوسط درآمد خانوار شهری با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی و دستمزدهای حداقلی، غیرواقعی به نظر می‌رسد.
افزایش ۲۰ درصدی نرخ دستمزد در سال جاری نه‌تنها پاسخگوی رشد چهار برابری هزینه‌ها نبوده، بلکه آثار تورمی زیادی بر قیمت کالاها و خدمات نیز بر جای گذاشته است. جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییرات قیمت کالاهای اساسی در خرداد ماه ۹۸ نشان می‌دهد که قیمت خرما، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیا، گوجه و گوشت نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است.
مطابق آمار در خردادماه ۹۸ قیمت خرما افزایش ۲۲۹٫۹ درصد، سیب‌زمینی افزایش ۳۱۳٫۱ درصد، لوبیا سفید ۱۵۱٫۷ درصد، گوجه‌فرنگی افزایش ۱۳۹٫۳ درصد، گوشت گوسفندی افزایش ۱۰۵٫۰ درصد و پیاز افزایش ۱۴۹٫۶ درصد داشته است.
با این حال کاهش نرخ ارز و سیر نزولی قیمت برخی از اقلام خوراکی، امید به آینده هزینه‌های خانوار را بیشتر کرده است؛ اما حتی اگر این روند کاهشی ادامه‌دار باشد، شاید قادر به جبران شکاف عمیق درآمدها و هزینه‌ها نباشد.
برای مثال اگر خط فقر را شش میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانواده کارگری برای تامین معاش، چهار میلیون کسری درآمد دارد. بر همین اساس همان‌طور که مسئولان نیز اظهار کرده‌اند، بر تعداد فقرا اضافه شده است و ۵۰ درصد مردم دچار فقر مطلق شده‌اند. بر همین اساس فروش لوازم خانه یا متوسل شدن به فروش ارث آبا و اجداد از سوی خانواده‌ها برای تامین معیشت، چیز عجیبی نیست.

حمایت‌های غیرنقدی از طبقات ضعیف
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار
در حال حاضر اقتصاد کشور ما در شرایط عادی به سر نمی‌برد. تورم با رشدی جهشی مواجه شده و تورم تک رقمی به مرز ۴۰ درصد رسیده است. طبیعتا از این نظر فشار مضاعفی روی دوش خانواده‌هاست. در چنین شرایطی با دستمزد مصوب فعلی قادر به حمایت از اقشار ضعیف نیستیم و با توجه به بی‌ثباتی‌های موجود، نمی‌توان از بنگاه یا کسب‌وکاری توقع افزایش دستمزد داشت. در این شرایط دولت باید با اعطای سوبسید به طبقات ضعیف از آنها حمایت کند. از جمله این سوبسیدها ارائه کالاهای اساسی به طبقات محروم و همچنین سبدهای کالایی است که برای برهه‌ای کوتاه انجام و پس از مدتی هم متوقف شد. این سوبسیدهای غیرنقدی در شرایط بحرانی کنونی برای دستگیری از خانواده‌های فقیر ضروری است و باید تداوم پیدا کند. در حال حاضر ارز دولتی به کالاهای اساسی تخصیص می‌دهیم بدون آنکه اثری از آن در زندگی مردم دیده شود یا سیاست‌های حمایتی از اقشار محروم، موقتی است. البته نیاز خانوارها به برخی از اقلام ضروری بیشتر از سایر کالاهاست که لازم است در حمایت‌های غیرنقدی از خانواده‌ها این کالاها را گنجاند. راهکار دیگر برای کمک به اقشار محروم، کاهش نرخ تورم است که البته در بلندمدت نتیجه می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.