صفحه اصلی / سرخط خبرها / برگزاری آیین سنتی دفن شهداء کربلا در آستانه اشرفیه
برگزاری آیین سنتی دفن شهداء کربلا در آستانه اشرفیه

برگزاری آیین سنتی دفن شهداء کربلا در آستانه اشرفیه

کسب و کار نیوز - آیین نمادین دفن شهداء دشت کربلا همزمان با فرارسیدن شب سوم شهادت اباعبدالله الحسین(ع) در شهر مذهبی آستانه اشرفیه برگزار می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آیین نمادین دفن شهداء دشت کربلا همزمان با فرارسیدن شب سوم شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت در شهر مذهبی آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

آیین نمادین دفن شهداء کربلای در آستانه اشرفیه یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی این شهر است که همه ساله در سومین شب از واقعه عاشورا با شرکت بسیاری از بانوان عزادار و متدین منطقه برگزار می‌شود.

در این آیین که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد بانوان آستانه ای در حالیکه به نماد قوم بنی اسد لباس‌های عربی می‌پوشند و با به دست گرفتن بیل‌های چوبی و دسته‌های کاه که در گویش محلی به آن «کلوش» می‌گویند، به صورت نمادین واقعه دفن شهدای کربلا توسط زنان قوم بنی‌اسد را بازسازی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

مراسم منحصربه‌فرد «عزاداری زنان طایفه بنی اسد» در پهنه آستانه اشرفیه که نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است، تنها یکی از ده‌ها مراسم و آیین عزاداری در استان گیلان به شمار می‌رود که هر سال نیز بر تعداد حاضران آن افزوده می‌شود و در نزد بانوان استان جایگاه ویژه‌ای داشته و از شهرها و روستاهای اطراف نیز برای شرکت در این مراسم حاضر می‌شوند.

برگزاری آیین‌های مذهبی و سوگواره‌های حسینی به‌مانند مراسم «عزاداری زنان طایفه بنی اسد» نشان می‌دهد عاشورا در همه مکان‌ها و زمان‌ها زنده است و تا ظهور منتقم آل الله زنده خواهد ماند چرا که «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء».

قوم بنی اسد قبیله‌ای ساکن در نزدیکی صحرای کربلا بودند که پس از واقعه عاشورا به تحریک زنانشان برای دفن شهداء کربلا حرکت کردند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.