صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / شرط رقابت‌پذیری نفت با رقیبان تازه نفس
شرط رقابت‌پذیری نفت با رقیبان تازه نفس

شرط رقابت‌پذیری نفت با رقیبان تازه نفس

کسب و کار نیوز - تمامی ذی‌نفعان در صنعت نفت به قیمت نفت بالاتر از سطح فعلی ۶۰ دلار هر بشکه نفت برنت نیاز دارند تا سودآور شده یا بودجه دولتی را متعادل نگه دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شرکت مدیریت دارایی “بی ان پی پاریبا” ماه گذشته در یادداشتی نوشت: در بلندمدت قیمت نفت ۶۰ دلار در بخش حمل و نقل رقابتی نخواهد بود زیرا قادر نخواهد بود با خودروهای برقی رقابت کند.

به گفته مارک لوییس، یکی از نویسندگان این یادداشت، قیمت نفت در بلندمدت باید ۹ یا ۱۰ دلار دیگر در هر بشکه کاهش پیدا کند تا خودروهای بنزینی بتوانند به عنوان وسیله حمل و نقل در آینده رقابتی بمانند. با این حال نویسندگان این گزارش اذعان کرده‌اند دو مانع عمده برای این که انرژی پاک بتواند برتری خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی را مورد تهدید قرار دهد وجود دارد؛ نخست این که صنعت نفت ریشه‌های سیاسی عمیقی دارد و دوم این که سرمایه‌گذاری کافی در ذخیره و زیرساخت انرژی پاک وجود نداشته تا خودروهای برقی به شکل گسترده به کار گرفته شوند.

طبق تحلیل شرکت مدیریت دارایی “بی ان پی پاریبا”، در حال حاضر انرژی خورشیدی و بادی با سرمایه مشابه، به میزان قابل توجهی در مقایسه با نفت ۶۰ دلاری برای خوروهای سواری و سایر خودروهای سبک، انرژی بسیار مفیدتری برای خودروهای برقی تولید می‌کنند.

کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت که به درآمدهای نفتی وابسته هستند، به قیمت بالاتر نفت نسبت به قیمت فعلی ۶۰ دلار نیاز دارند که بودجه خود را متوازن کرده و درآمد دولتی را افزایش دهند. تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز به حداقل قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلار هر بشکه نفت نیاز دارند تا حفاری چاه‌های جدید سودآور شوند. غول‌های نفتی با وجود کاهش هزینه‌هایی که صورت داده و فعالیت‌هایشان را یکپارچه کرده‌اند، به نفت ۵۰ دلاری نیاز دارند تا سودآوری مطلوبی داشته باشند و سود پرداختی به سهامداران را حفظ کرده یا افزایش دهند.

اما رشد انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش فروش جهانی خودروهای برقی، صنعت انرژی را مختل کرده است. هزینه‌های باتری و انرژی‌های تجدیدپذیر رو به کاهش است و سهم تجدیدپذیرها در بازارهای توسعه یافته بزرگی مانند اروپا به طور مرتب رو به رشد است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سال گذشته بکارگیری مخازن انرژی در سراسر جهان به رکورد بالایی رسید و تقریبا دو برابر سال ۲۰۱۷ بود. هزینه‌های فناوری برای مخازن باتری به سرعت رو به کاهش است که تا حد زیادی به دلیل توسعه ظرفیت تولید باتری برای خودروهای برقی بوده است با این حال مخازن انرژی همچنان شدیدا به سیاستهای حمایتی نیاز دارند که به معنای یکسان نبودن نرخ پیشرفت از کشوری به کشور دیگر است.

با این‌همه بلومبرگ نیوفاینانس انرژی در گزارش اخیری پیش بینی کرده است تداوم کاهش هزینه‌های باتری و رشد ظرفیت و استفاده از انرژی پاک، به رونق مخازن انرژی در دو دهه آینده منتهی می‌شود. انتظار می‌رود ظرفیت مخازن انرژی نصب شده در جهان تا سال ۲۰۴۰ به ۱۰۹۵ یا ۲۸۵۰ گیگاوات در مقایسه با ۹ گیگاوات تا سال ۲۰۱۸ رشد کند. عامل اصلی رشد مخازن انرژی نصب شده، کاهش هزینه‌های باتری‌های یون لیتیومی خواهد بود که استفاده از این مخازن انرژی را از نظر مالی منطقی می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، غول‌های انرژی باید نگران باشند که تا چه مدت دیگر می‌توانند از مزیت ابعاد در برابر تجدیدپذیرها، خودروهای برقی و مخازن انرژی بهره ببرند. با این حال مخازن و زیرساخت انرژی پاک به جذب سرمایه زیادی نیاز دارند تا سودآوری غول‌های انرژی را مورد تهدید قرار دهند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.