صفحه اصلی / اسلایدر / چکش کاری اخذ مالیات از طلافروشان
چکش کاری اخذ مالیات از طلافروشان

۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجرت و یا سود طلا گرفته خواهد شد

چکش کاری اخذ مالیات از طلافروشان

کسب و کار- با شکل‌گیری تورم فزاینده از ابتدای سال جاری، بازارهای سرمایه‌ای و غیر سرمایه‌ای مانند بازار کالا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. یکی از بازارهای سرمایه‌ای مصرفی، بازار طلاست و با اینکه به عنوان یک وسیله حفظ ارزش پول همیشه مطرح بوده، یکی از اقلام کاربردی و مصرفی نیز بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، علاوه بر شرایط تورمی که روی قیمت طلا اثر گذاشته است، مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی از علل بالا بودن قیمت این کالای مصرفی- سرمایه‌ای شده است؛ مالیاتی که بر کل قیمت طلا بسته می‌شود و در هر چرخه ساخت و ذوب طلا دوباره برقرار است. این مساله در حالی است که بسیاری از فعالان این صنعت معتقدند که مالیات بر ارزش افزوده نه بر وزن طلا بلکه باید بر دستمزد تبدیل آن به اشکال مختلف بسته شود؛ چرا که ادامه این روند می‌تواند به ورشکستگی بازار طلا در کشور منجر شود.

اما اکنون که حدود ۱۰ سال از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌گذرد و پتانسیل صنعت بزرگ طلا و جواهر را تحت تاثیر قرار داده، مقرر شده این قانون اصلاح شود. در این رابطه هاشمی از پیشنهاد اصلاح لایحه ارزش افزود طلا در مجلس خبر داد و گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد ۹ درصد ارزش افزوده از اجرت و یا سود طلا و فلزات گرانبها گرفته خواهد شد. عباس هاشمی، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد اصلاح لایحه ارزش افزود طلا به مجلس فرستاده شده است و در کمیته‌های تخصصی در حال بررسی و نهایی شدن می‌باشد. او اضافه کرد: در صورت تصویب این پیشنهاد ۹ درصد ارزش افزوده از اجرت ویا سود طلا و فلزات گرانبها گرفته خواهد شد. هاشمی ادامه داد: با تصویب این پیشنهاد کمک شایانی به رونق تولید و رشد صادرات صنعت طلا خواهد شد.

او بیان کرد: در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نمی‌توان طلا را مانند سایر کالا‌ها یکسان ارزیابی کرد. صنعت طلا برای توسعه و تقویت به اصلاح برخی قوانین و مقررات و رویه‌ها نیاز دارد. مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت توضیح داد: طلا سازی تلفیقی از هنر و صنعت است و با توجه به پتانسیل‌هایی که در کشور در خصو ص معادن طلا، طراحی و ساخت طلا وجود دارد میتواند مشابه کشور‌های همسایه (ترکیه) ارز اوری و اشتغال مولد و پایدار را برای کشور فراهم نماید.

طلافروشان از منظم‌ترین کسبه در بحث مالیاتی هستند

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای طلا و صنوف مرتبط با آن ایجاد کرد و سازمان امور مالیاتی به فکر اصلاح نرخ افتاد تا با کاهش برخی التهاب‌های بازار، از تعطیلی واحدها و رکود صنعت طلا و جواهر جلوگیری شود. در سال های گذشته اخذ مالیات ۹ درصدی از طلا و جواهر اثر منفی بر این صنعت گذاشته و سبب شده تا صنعت طلا دچار رکود شود. سال گذشته اتحادیه طلا رایزنی های بسیاری را با سازمان مالیاتی و نمایندگان مجلس برای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده بخش طلا داشت و در نهایت نظر اتحادیه مبنی بر اینکه نباید از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود، پذیرفته شد.

معاملات طلا و سکه به دلیل خاص بودن و سرمایه‌ای بودن این کالاها با وسواس بیشتری انجام می‌شود و کاملا شفاف است، بنابراین طلافروشان از منظم‌ترین کسبه در بحث مالیاتی هستند. به دلیل نوسانات موجود در این بازار مجموعه صنعت طلا و جواهر هر سال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر شده اما افزایش مالیات داشته که با این وجود کسبه این صنف این فشارها را تحمل کرده و مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را به اندازه توان پرداخت می‌کنند. موضوع اصلاح مالیات بر ارزش افزوده طلا چند سالی است که مطرح می‌شود و در بحث مالیات بر ارزش افزوده در چند سال گذشته این موضوع را بررسی کرده و با نمایندگان مجلس بارها نشست‌هایی را برگزار کردیم.

در نهایت اوایل سال ۹۷ به این جمع‌بندی رسیدیم که ارزش افزوده از اصل طلا برداشته شود و ۹ درصد ارزش افزوده براساس اجرت گرفته شود. زمینه های لازم فراهم شده و حتی سازمان مالیاتی به صورت شفاهی پذیرفته که این اتفاق بیفتد همه چیز مهیا است تا این پیشنهاد به صحن علنی مجلس رود اما تا زمانی که در صحن مصوب نشود قابل اجرا نیست. زمانی که بحث مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده بود مجلس، سازمان مالیاتی و حتی فعالان این صنف نمی‌دانستند که این ایرادات وجود خواهد داشت اما امروز همه متوجه اشکالات شده‌اند و امیدواریم بزودی این مشکل حل شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.