صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / پایش هوشمند کسب و کارهای الکترونیکی
پایش هوشمند کسب و کارهای الکترونیکی

رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه در ۳۸۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی بدون نماد به فروش می رسد

پایش هوشمند کسب و کارهای الکترونیکی

کسب و کار- با گسترش استفاده از خدمات فروشگاه های اینترنتی، شاهد تخلفات یا مشکلاتی در زمینه پرداخت های بی سرانجام و کلاهبرداری های سایت های اینترنتی فروش کالا و در برخی موارد در نوع کالا تحویل داده شده یا کیفیت آن هستیم که پیگیری این مسائل از سوی خریداران امکان پذیر است. البته اکثر این تخلفات در سایت ها و فروشگاه های آنلاینی اتفاق می افتد که نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هر چند مدتی است که تخلفات سایت های فروش آنلاین معتبر نیز گزارش شده است. در این رابطه رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند. علی رهبری با بیان اینکه اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی یک موضوع درجه‌بندی شده است، گفت: اینطور نیست که اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیک داشت، باید صد درصد به آن اعتماد کرد، بلکه مشتریان باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.  وی افزود: برای اینکه موضوع اعتماد را از حالت مطلق خارج کنیم، مسئله رتبه‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی را مطرح کردیم و به زودی به آن‌ها رتبه اعتماد می‌دهیم. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ادامه از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تا پایان شهریور ماه و یا اوایل مهر، نتایج رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، رتبه بندی کسب وکارهای اینترنتی بر اساس شکایت‌های مشتریان، سوابق کسب و کارها، توان مدیریتی و موارد مشابه انجام می‌شود تا کاربران و مصرف‌کنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است. رهبری همچنین اظهار کرد: تا پیش از این، نظارت‌ها بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان‌محور انجام می‌شد، اما با اقدامات انجام گرفته در ماه‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد. وی افزود: در این طرح، بیش از ۳۵۰۰ کسب و کار در فضای مجازی که پیش از این نماد اعتماد اخذ کرده بودند مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند و حدود ۱۸۰ وب‌سایت شناسایی شدند که لوگوی نماد اعتماد را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند. رهبری با بیان اینکه این پایشگر هوشمند با سه نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاه‌های پرداخت مورد نظارت و بازرسی قرار داده، تصریح کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که از میان این سایت‌ها، حدود ۷۰ وب‌سایت کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه عرضه می‌کردند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک همچنین از شناسایی ۳۳۰ سایت خبر داد که علی رغم ابطال یا تعلیق و یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند. وی از پایش مستمر تمامی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فازهای بعدی این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد فعالیت می‌کنند.  به گفته رهبری قرار است مسابقه بزرگی به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان به منظور پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیق‌تر کسب و کارهای اینترنتی برگزار شود.

تلاش برای کاهش میزان تخلف در کسب و کارهای آنلای

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

باید بر درگاه‌های بانکی و نحوه فعالیت مالی کسب و کارهای اینترنتی نظارت بیشتری شود تا کلاهبرداری و تجربه‌های تلخ چند کسب و کار اینترنتی تکرار نشود و به اکوسیستم کسب و اکوسیستم  کسب و کارهای اینترنتی با توجه به فعالیت برخی افراد سودجو در این حوزه لطمه وارد نشود. به عبارتی اتحادیه به هیچ وجه خواستار مشاهده وضعیت تراکنش‌ها نیست و صرفا نیاز به اعلام هشدار است. ماهیت کسب و کارهای اینترنتی در زمان کلاهبرداری افزایش بسیار بالای حجم و تعداد تراکنش‌ها با طرح‌های کلاهبرداری مختلف است و اگر رصد در این حوزه با دقت انجام شود می‌توان این کلاهبرداری‌ها را کاهش و از انجام آن‌ها جلوگیری کرد. همچنین با رصد دقیق درگاه‌های بانکی و هشدار به نهادی برای جلوگیری از فعالیت سایت می‌توان از فعالیت تمامی سایت‌های دارای مجوزهای تقلبی از جمله مجوز اتحادیه، ای نماد و غیره جلوگیری کرد و همچنین از  فعالیت درگاه‌ها و سایت‌های قمار و شرط بندی نیز بسته می شود.

اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی آمادگی دارد به محض دریافت شکایت مردمی و مدارک لازم، با شرکت متخلف برخورد قانونی کند. اگر شرکتی تخلف کند اما از آن شکایت نشود یا مدرکی از تخلف ارایه نشود، نمی توان با کسی برخورد کرد. کاربران اگر مدارکی دارند، ارایه کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود. اتحادیه از ابزارهای قانونی برای برخورد با متخلفان برخوردار است که برای کاهش میزان تخلف در کسب و کارهای آنلاین تلاش می کند و از برخورد جدی با اینگونه موارد کوتاه نمی آید.

همچنین مطالعه کنید:

زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ارسلان مالکی با اشاره به اینکه تامین زمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.