چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حسینیه «کربلایی غلامرضا کبابی» شهر بیرجند
مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حسینیه «کربلایی غلامرضا کبابی» شهر بیرجند

مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حسینیه «کربلایی غلامرضا کبابی» شهر بیرجند

کسب و کار نیوز : در زمان قدیم برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در خانه‌هایی بود که توسط مالکین وقف می‌شد.به این خانه ها «حسینیه» گفته می‌شد. یکی از این حسینیه‌ها خانه کربلایی غلامرضا کبابی از افراد مشهور شهر بیرجند بودکه در محله خیرآباد و نزدیکی «مصلی» قرار داشت.پس از وقف خانه هرساله از روز 3 محرم تا 12 محرم جلسات عزاداری و روضه‌خوانی برگزار می شد. اکنون به همان روال قدیم و با همان شیوه توسط بانیان و وابستگان مرحوم، این مجالس به همان سبک و سیاق قدیم برگزار می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, ر اساس مستندات شفاهی و تاریخی قدمت این مراسم بیش از ۱۰۰ سال هست.در روز اول محرم همه بانیان با همکاری هم برای آماده‌سازی حسینیه اقدام به مراسم چادر پوشان حسینیه می‌کنند.واقف (کربلایی غلامرضا کبابی) بعدازاینکه حسینیه را توسعه داد چادری بزرگ از جنس کنف به‌اندازه سقف حیاط خریداری کرد. آن‌ها بر این باورند که قصد و نیت واقف این بوده که این چادر سایه بانی برای واقفین و همچنین دست‌اندرکاران مراسم حسینیه در آن دنیا باشد. موقع نصب چادر چاووشی می‌خوانند و مداحی و سینه‌زنی دوره را انجام می‌دهند و در پایان برای افرادی که در قید حیات نیستند، فاتحه می‌خوانند.
در روز دوم محرم مراسم سیاه پوشان حسینیه و نصب پرده نقاشی شده قلمکار واقعه عاشورا و علم بندان این حسینیه انجام می‌شود و منبر چوبی که قدمت آن به سال‌ها پیش‌برمی گردد را در جای خودش گذاشته و رومنبری (که پارچه‌ای سیاه‌رنگ است و اطرافش اشعار و نوشته‌های پرمحتوا نوشته‌شده) را روی منبر می‌اندازند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.