صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت بانک‌ها برای کاهش شعب
مقاومت  بانک‌ها  برای کاهش شعب

«کسب و کار» رشد بانکداری مجازی و باجه های خلوت بانک ها را بررسی می کند

مقاومت بانک‌ها برای کاهش شعب

کسب و کار نیوز - گسترش بانكداري الكترونيك و خدمات الكترونيكي بانك‌ها، خيلي از مردم را از مراجعه حضوري به بانك‌ها بي‌نياز كرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز- به اعتقاد کارشناسان، حالا زمان آن فرارسیده است که با کاهش تعداد شعب بانکی هم از هزینه‌های نظام بانکی کاست و هم شبکه بانکی را در مسیر مناسب‌تری قرار داد؛ اقدامی که البته در راستای برنامه‌های اخیر بانک مرکزی برای کاهش هزینه نظام بانکی است؛ اما همان‌طور که وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده است این کار به آسانی قابل انجام نیست، ضمن آنکه بانک‌ها در برابر انجام این کار مقاومت می‌کنند. با این حال یکی از برنامه‌های دولت که قبلا نیز وزیر اقتصاد به آن اشاره کرده بود، کاهش تعداد شعب بانکی است؛ اما اینکه این کار چگونه قابل انجام است و با چه مکانیزمی باید صورت بگیرد، هنوز مبهم است.
مهم‌ترین مزیت کاهش تعداد شعب، حذف هزینه‌های زائد یا کاهش آن است. جدول زیر سه بانکی که بالاترین هزینه سرانه شعب را در سال ۹۴ داشته، نشان می‌دهد:
نام بانک تعداد شعب هزینه سرانه شعب
آینده ۱۶۵ ۲۵٫۷ میلیارد تومان
صنعت و معدن ۶۲ ۲۳ میلیارد تومان
توسعه صادرات ایران ۴۰ ۱۸٫۲ میلیارد تومان

براساس گزارش‌های موجود بانک ملی با تعداد ۳۰۷۷ شعبه بیشترین و بانک مشترک ایران ونزوئلا با عدد یک کمترین شعبه را دارند. در این آمار برای بانک مهر اقتصاد هیچ تعداد شعبه و باجه‌ای ذکر نشده و گفته شده است که این بانک در صف دریافت مجوز قرار دارد. تعداد کل شعب بانک‌های کشور تا خردادماه سال گذشته ۲۰۵۹۸ شعبه بوده است که نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه گذشته حدود هزار شعبه به آن اضافه شده است. براساس آمار بانک مرکزی، تعداد کل شعب بانکی در حال حاضر ۲۰ هزار و ۷۸۰ شعبه است.
همچنین آمار بانک جهانی نشان‌دهنده این است که میانگین تاسیس بانک‌های جدید در ایران در ۱۰ سال گذشته ۲۸ بانک است؛ درحالی که میانگین تعداد بانک‌های جهانی در این مقطع ۱۲ است و این آمار نشان‌دهنده این است که تعداد بانک‌های ایران دو و نیم برابر متوسط جهانی است. همچنین براساس آمارهای منتشرشده از سوی این نهاد بین‌المللی در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۹٫۱ شعبه بانک تجاری تاسیس شده که این رقم تقریبا دو برابر آلمان و اتریش است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.