سرمقاله
کسب و کار نیوز – در حالی که در کشورهای توسعهیافته تعداد شعب بانکی بسیار کمتر از آن چیزی است که در کشور ما وجود دارد. یکی از دلایل مهم این موضوع رقابتهای مخرب بانکها، بنگاهداری و روی آوردن بانکها به فعالیتهای واسطهگری است که در پی آن شاهد افزایش تعداد شعب بانکی نیز هستیم. از طرفی بانکها هنوز به شیوههای سنتی ارائه خدمات عادت دارند و با وجود آنکه خدمات الکترونیکی بخش زیادی از هزینههای زائد آنها را حذف میکند، اما به شیوههای سنتی دل خوش کردهاند. یکی از اهداف بانک مرکزی برای کاهش تعداد شعب، کاهش هزینه نظام بانکی است که البته انجام این کار با مخالفت برخی از بانکها و حتی مقاومت آنها روبهرو خواهد شد، با این حال این کار در بلندمدت شدنی است و با توجه به ضرورت حذف هزینههای زائد از دوش نظام بانکی ضرورت دارد. با این حال پیشبینی میشود با جا افتادن نظام بانکداری الکترونیک و همچنین افزایش تمایل مردم به استفاده از خدمات الکترونیک، بانکها خواهناخواه ناگزیر از تغییر فضای موجود شوند و شعب خود را کاهش دهند؛ چراکه در یک سوی آن مردم نیز رغبتی به مراجعه حضوری به شعب و دریافت خدمات به شیوه سنتی نداشته و تعداد متقاضیان نیز رفتهرفته کاهش خواهد یافت؛ ازاینرو لازمه این امر فراهم شدن بستر نظام بانکداری الکترونیک است.