صفحه اصلی / اسلایدر / بیکاری هزاران نخلدار را تهدید می کند
بیکاری هزاران نخلدار  را  تهدید  می کند

اقتصاد خانوارهای جنوب و شرق کرمان با نابودی ۶۵ هزار تن خرما از بین رفت

بیکاری هزاران نخلدار را تهدید می کند

کسب و کار- سهم شرق استان کرمان در تولید خرما ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن و سهم جنوب نیز ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن براورد می‌شود اما در سال جاری به دلیل افزایش شدید دمای هوا و ماندگاری هوای گرم فقط در شرق این استان ۶۵ هزار تن محصول بر روی نخل‌ها خشکیده است. این ماجرا موجی شده تا بسیاری از خانوارهایی که از این راه کسب درآمد داشته اند زمینگیر شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سیاست های تولید در ایران نامناسب است و در برنامه ریزی ها اصولا به حمایت از تولید بهای زیادی داده نمی شود. به عنوان مثال در سال جاری که گرمای بی سابقه ای در کشور حاکم شد سیاستی برای از بین رفتن محصول خرمای این استان وجود نداشت و بخش اعظمی از این خرماها در گرمای بی سابقه نابود شده اند. حال با انتشار این خبر در حالی که ماه محرم آغاز شده شاهد کمبود و به دنبال آن گرانی این کالای پرمصرف در بازار خواهیم بود. هرچند قیمت این کالا در ماههای گذشته تا کنون با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی از نخلستان ها تا بازار روبرو بوده است اما با این اتفاق به طور حتم شاهد گرانی های دنباله دار در بازار پرمصرف این کالا خواهیم بود. از سوی دیگر هزاران نفر با این اتفاق بیکار شده اند و درآمدی برای گذران زندگی ندارند.

یاور محمدی یکی از تجار فعال در بازار خرما است که می‌گوید: عمق خسارت‌ها در نخلستان‌های شرق کرمان به شدت بالا است، اکثر مردم نمی‌دانند باید چگونه امور سال جاری را بگذرانند ضمن اینکه با اجرای سیاست اشتباه دولت در خصوص ممنوع کردن صادرات خرما در ماه رمضان عملاً خرمای سال گذشته کشاورزان روی دستشان ماند و در سردخانه‌ها وجود دارد و هر روز برای نگهداری این محصول اجاره سردخانه‌ها را پرداخت می‌کنیم و مشتری خارجی هم وجود ندارد. وی افزود: از دولت می‌خواهیم برای جبران اشتباه سال گذشته در سال جاری به یاری کشاورزان بپردازد. کشاورزانی که به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی توجه کرده بودند خسارت کمتری دیده‌اند اما در برخی از نخلستان‌ها تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. عباس سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز اظهارداشت: متاسفانه خسارت قابل توجهی به نخل داران شرق استان کرمان وارد شده است. وی تصریح کرد: کشاورزانی که به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی توجه کرده بودند خسارت کمتری دیده‌اند اما در برخی از نخلستان‌ها تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. سعیدی دلیل این پدیده را ماندگاری گرمای هوا در شرق استان کرمان و وزش بادهای گرم دانست.

وی گفت: میزان دقیق خسارت‌ها هنوز برآورد نشده و اقدامات لازم در حال انجام است، از کشاورزان می‌خواهیم برای دریافت خسارت‌های خشکیدگی خوشه خرما به بیمه‌ها مراجعه کنند. وی گفت: بیشترین خسارات در تیر و مرداد ماه وارد شده است و بم، نرماشیر، ریگان و فهرج شاهد حجم بالای خسارت‌ها هستند. سعیدی گفت: گرما در سه روز پی در پی بسیار بالا بود و طوفان‌های مکرر شن و بادهای گرم هم سبب تشدید خسارت‌ها شده است اما در تلاش هستیم در کنار پرداخت ۱۰۰درصدی بیمه‌ها تسهیلات حمایتی را نیز در اختیار کشاورزان قرار دهیم که امیدواریم با همکاری مسئولان میسر شود.

احتمال افزایش مجدد قیمت خرما در بازار

حبیب الله نیکزادی پناه، نماینده مجلس

اینکه شاهد افزایش بی سابقه قیمت خرما از نخلستان ها تا خرده فروشی ها هستیم نشانه ضعف نظارت و رسیدگی بر بازار است. متاسفانه این روند در تمام بازارها مشاهده می شود اما در بازار خرما با توجه به رسیدن دو ماه پرمصرف نمی توان از این موضوع به سادگی گذشت. این در حالی است که به دلیل ضعف شدید نظارت بر بازار، افزایش قیمت خرما ماه هاست وجود دارد اما باید به این اتفاق رسیدگی شود.

به عبارتی ضعف و کاستی در بخش نظارت بر بازار وجود دارد و زمانی که کالایی بین واسطه‌ها و دلالان چند دست گردش می‌کند نهایتا با قیمت بالایی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر در سال جاری متاسفانه بخش اعظمی از محصول خرمای نخلستان های در کرمان از بین رفته و این نتیجه نداشتن برنامه های تولید مشخص و مناسب است. نخلداران در کرمان با تولید خرما امرار معاش می کنند و نمی توان منبع درآمد دیگری در حال حاضر برای این افراد ایجاد کرد. نخلستان های کرمان در مدت اخیر با تاثیرپذیری از گرمای بی سابقه محصولات خود را از دست داده اند و با توجه به ایام پرتقاضا احتمال افزایش مجدد قیمت خرما در بازار وجود دارد.

با وجود آنکه اعلام شده بود کمبود خرما در بازار وجود ندارد و تولید این محصول به اندازه کافی برای تأمین نیاز داخل و صادرات بوده است اما قیمت انواع خرما از فروردین‌ماه تا کنون هشت برابر افزایش یافته است. در این رابطه ضرورت دارد تکلیف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود چراکه بر اساس قانون مسئولیت کنترل بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است اما با صدور برخی صورت جلسه‌ها موجب بروز اختلالاتی می‌شوند که این پیامدها را به دنبال دارد. سازمان جهاد کشاورزی باید از کشاورزان در زمینه خرما حمایت بیشتری انجام دهد تا کشت این محصول با توجه به پتانسیلهای استان افزایش یابد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.