صفحه اصلی / اسلایدر / حراج اموال خودروسازان
حراج   اموال  خودروسازان

سایپا 1200 میلیارد از دارایی های خود را برای خروج از زیان به مزایده می گذارد

حراج اموال خودروسازان

کسب و کار نیوز-زیان چند هزار میلیاردی دو خودروساز بزرگ که با بدقولی در انجام تعهدات خود در قبال مشتریان نیز روبرو هستند، باعث شد که وزیر صنعت چند وقت پیش در خصوص واگذاری اموال مازاد این دو خودروساز برای جبران زیان‌های انباشته آنها اولتیماتوم بدهد. چند وقت پیش رحمانی با بیان اینکه فروش دارایی‌های مازاد با اولویت‌هایی که برای آنها تعیین شده در حال انجام است، تصریح کرد؛ اموال و دارایی‌های خودروسازان باید ظرف سالهای ٩٨و ٩٩ واگذار شده و فروش آنها تکمیل شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گفته وزیر صنعت زیان انباشته ایران خودرو که نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان و سایپا که ۱۸ هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی شده است که بخشی از این زیان با فروش اموال مازاد جبران شود. اما فارغ از کوتاهی خودروسازان در واگذاری تمامی اموال مازاد و مقاومت آنها در برابر این امر، این سوال مهم مطرح است که فروش این اموال قادر به جبران زیان خودروسازان خواهد بود و یا آن را پوشش خواهد داد؟

بر اساس برخی از گزارش‌ها طبق آنچه خساپا اعلام کرد کرده، قرار است تعدادی ملک، زمین و سهام دو شرکت را در مجموع و با ارزش پایه ۱۲,۴۸۷,۱۷۷,۵۶۳,۷۵۹ ریال (معادل ۱٫۲ هزار میلیارد تومان) به مزایده بگذارد.

پیش از این شرکت ایران خودرو هم ۲۶ فقره اموال مازاد خود نظیر مغازه‌های تجاری، خانه، آپارتمان، زمین و سوله را با ارزش پایه ۱۲۱ میلیارد تومان به مزایده گذاشته بود.

اما آمارهای موجود از میزان واگذار اموال خودروسازان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، با فرآیند فعلی واگذاری بخش ناچیزی از زیان خودروسازان با این روش، جبران خواهد شد.

جدول زیر بخشی از واگذاری‌های اموال ایران خودرو در سال‌های گذشته را نشان می دهد:

میزان اموال واگذار شده سال
۲۳.۸ میلیارد تومان سال ۹۷
۴۴۶.۱ میلیون تومان از سال ۹۴ تاکنون

 مجموع این واگذاری‌ها به طور کلی نشان می‌دهد،  افق روشنی روی فروش اموال مازاد خودروسازان برای جبران زیان آنها نیست. اما سوال اینجاست در شرایط فعلی که این دو خودروساز به نقدینگی نیاز دارند، چگونه و با چه روشی می‌توان از فروش اموال مازاد آنها،هزینه‌های تولید خودرو را کاهش داده و یا تعهدات خودروسازان را در قبال مشتریان عملی کرد؟ از سویی چه موانعی در راه تحقق این تعهدات وجود دارد؟

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین مانع این مسئله عدم تمایل و میل باطنی خودروسازان به واگذاری اموال است. به طوری که در سال‌هایی که هزینه‌های تولید خودرو، پایین بود این خودروسازان درآمدها را صرف فعالیت های غیرتولیدی می‌کردند. برای مثال خودروسازان در سال های طلایی به جای توسعه محصول یا ارتقای کیفی خودروهای کنونی به خرید اموال غیرتولیدی یا تولیدی مازاد اقدام کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.