صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / بک لینک نوفالو چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟
بک لینک نوفالو چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

بک لینک نوفالو چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

کسب و کار نیوز - لینک نوفالو برای تعیین عدم اهمیت یک لینک کاربردی است. هایپرلینک‌ها در سئو وب سایت مهم هستند، اما ارزش همه آن‌ها یکسان نیست. کاربرد لینک nofollow اینجا مشخص می‌شود.

 

 

به گزارش کسب و کار نیوز، لینک‌سازی صحیح در کنار انتشار مستمر محتوای دست اول را باید کلید موفقیت در سئو یک وب سایت دانست.

از طریق ایجاد لینک به دیگر وب سایت‌ها یا حتی صفحات خود و همچنین دریافت لینک (بک لینک) از سایر وب سایت‌ها امتیاز کسب می‌شود.

با این حال، همه آن‌ها باارزش نبوده و با هدف برقراری ارتباط بین صفحات وب مختلف ایجاد نمی‌شوند. در این زمان باید برای ایجاد تمایز، از لینک نوفالو استفاده کرد. در یکی از مطالب پیشین به بررسی مفهوم و کاربرد انکر تکست پرداخته و نحوه بهینه‌سازی آن را ارزیابی کردیم. در این مطلب، یکی دیگر از خصیصه‌های مربوط به هایپرلینک‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ویرلن همراه باشید.

بک لینک نوفالو چیست؟

بک لینک این چنینی، در کد HTML خود دارای مشخصه “rel=”nofollow است. از طریق قرار دادن این مشخصه از ربات‌های موتورهای جستجو درخواست می‌کنیم در ارزیابی مطلب کنونی و امتیازدهی به آن، لینک جاری را لحاظ نکند. ممکن است به خاطر اجبار برای نشان دادن یک آدرس اینترنتی خاص، مجبور به ایجاد یک هایپرلینک در یکی از مطالب خود شده باشید، اما همچنان دوست ندارید به صورت رایگان، به وب سایت و مخصوصا مطلب مقصد اعتباری داده باشید.

همانطور که می‌دانید، اهمیت و تاثیر یک بک لینک (لینکی که از یک وب سایت به دیگری داده می‌شود)، به اعتبار آن بستگی دارد. وقتی شما با زحمت فراوان امتیاز وب سایت خود را افزایش داده‌اید، قطعا دوست ندارید به طور رایگان از این اعتبار به دیگران اهدا کنید! پس در صورت نیاز به اشاره به یک مطلب از وب سایتی دیگر، از لینک نوفالو استفاده خواهید کرد.

بک لینک

از طرفی اعتبار صفحاتی که به آن‌ها اشاره می‌کنید، روی اعتبار خودتان نیز تاثیرگذار است. به وسیله لینک نوفالو از صحت یا کذب مطلب مقصد اعلام بی‌اطلاعی کرده و از موتورهای جستجو درخواست می‌کنید آن را در نحوه امتیازدهی به مطلب کنونی که درونش لینک را ایجاد کرده‌اید، لحاظ نکنند.

یک کاربر عادی با تماشای لینک، به نوفالو بودن یا نبودن آن پی نمی‌برد، مگر این که قادر به ارزیابی کدهای اچ تی ام ال صفحه باشد. در نتیجه خواننده مطلب می‌تواند به صورت عادی روی آن کلیک کرده و وارد صفحه مقصد شود. اما لینک نوفالو از نظر موتورهای جستجو مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالت عادی و بدون وارد کردن این مشخصه، ربات‌های موتورهای جستجو باید برای امتیازدهی به مطلب جاری، صفحه‌های وب اشاره شده به آن‌ها را نیز دنبال کنند، مگر اینکه به صورت “rel=”nofollow مشخص شده باشند.

بررسی نوفالو یا دوفالو بودن یک لینک

بهترین روش به این منظور، بررسی کد اچ تی ام ال صفحه وب کنونی و بررسی تگ a مورد نظر است. در زبان نشانه‌گذاری HTML، هایپرلینک‌ها از طریق تگ <a> ایجاد می‌شوند. به عنوان نمونه، وقتی عبارت “nofollow link” در یک مطلب به صورت هایپرلینک در آمده و با کلیک کردن روی آن به صفحه example.com هدایت خواهید شد، در پشت پرده و در کد منبع صفحه وب، کد زیر ایجاد شده است:

  • <a href=”example.com”>nofollow link</a>

بعد از پیدا کردن تگ a هایپرلینک مورد نظر، وجود مشخصه “rel=”nofollow در آن نشان می‌دهد منتشرکننده مطلب لینک مورد نظر را به صورت نوفالو در آورده است. کد اچ تی ام ال بالا به صورت دوفالو است و به موتورهای جستجو اعلام می‌کند باید این لینک را دنبال کنند. به عبارتی موتورهای جستجو به صورت پیش‌فرض (بدون نوشتن عبارتی اضافی در تگ a)، صفحه وب اشاره شده به آن را دنبال می‌کنند، مگر این که عدم انجام این کار از طریق مشخصه nofollow به آن‌ها اعلام شود. در صورت ساخت یک لینک نوفالو برای اشاره به آدرس example.com، کد HTML آن به صورت زیر خواهد بود:

  • <a rel=”nofollow” href=”example.com”>nofollow link</a>

مجددا تاکید می‌کنیم برای دوفالو کردن یک لینک (اعلام به ربا‌ت‌های موتورهای جستجو برای گرفتن رد یک لینک)، نیازی به وارد کرده هیچ گونه مشخصه‌ای نیست. همه هایپرلینک‌‌ها به صورت پیش‌فرض دنبال می‌شوند، مگر این که آن را با افزودن مشخصه “rel=”nofollow تبدیل به یک لینک نوفالو کنید. در ادامه نحوه بررسی وضعیت را حین استفاه از مرورگر گوگل کروم آموزش خواهیم داد:

  • وارد صفحه حاوی هایپرلینک مورد نظر شوید.
  • روی هر قسمتی از آن کلیک راست کرده و گزینه Inspect را در انتهای لیست انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از منوی بالای صفحه، مسیر View > Developer > Inspect Elements را دنبال کنید. راحت‌ترین روش به جای آن‌ها، فشردن کلید F12 در صفحه کلید است.
  • روی آیکون Select Element که در تصویر زیر به شکل یک فلش مشخص شده است کلیک کرده و سپس نشانه‌گر ماوس را به بالای یک هایپرلینک ببرید.
    بک لینک

در ادامه، کد آن را مشاهده خواهید کرد. به عنوان نمونه لینک مشخص شده در تصویر بالا به صورت دوفالو است، چرا که مشخصه “rel=”nofollow به آن اضافه نشده است.

چگونه یک لینک نوفالو بسازیم؟

به این منظور باید مشخصه “rel=”nofollow را بین تگ آغازین و پایانی a قرار بدهید. نمونه آن را کمی بالاتر قرار دادیم. در زمان کار با یک ویرایشگر عادی همچون ویرایشگر متن وردپرس، در حالت نمایش دیداری، قادر به نوفالو کردن یک لینک نبوده و حتما باید به قسمت متن آن وارد شوید. قسمت متن به جای نمایش نوشته به همان شیوه‌ای که کاربران وب سایت آن را خواهند دید، آن مطلب را در قالب کد HTML به شما نمایش می‌دهد.

احتمالا اکنون که به اهمیت نوفالو کردن لینک‌ها پی برده‌اید، تصمیم دارید لینک‌های خروجی به دیگر وب سایت‌ها را به این شکل در بیاورید. در صورت محدود بودن تعداد پست‌ها، امکان انجام این کار به صورت دستی و تک به تک وجود دارد،‌ اما در صورت ازدیاد محتواهای وب سایت، باید از یک توسعه‌دهنده کمک بگیرید. وی قادر خواهد بود به صورت دسته‌ای، مشخصه “rel=”nofollow را به تعداد زیادی از لینک‌های وب سایت اضافه کند. نوفالو کردن لینک‌های افزوده شده در کامنت‌های کاربران را هرگز فراموش نکنید.

تفاوت بین لینک‌های نوفالو و دوفالو چیست؟

سه تفاوت اصلی بین لینک‌های nofollow و dofollow وجود دارد:

  • لینک‌های دوفالو فاقد مشخصه‌‌ای خاص هستند. به عبارتی یک لینک به صورت عادی در این حالت قرار دارد، مگر این که “rel=”nofollow به آن اضافه شود.
  • لینک‌های نوفالو توسط ربات‌های موتورهای جستجو نادیده گرفته می‌شوند.
  • به واسطه یک لینک نوفالو هیچ امتیازی به یک وب سایت دیگر به خاطر اعتبار شما داده نشده و امتیاز وب سایت شما از لینک‌های خروجی تاثیر نمی‌پذیرد.

 

نقش لینک نوفالو در سئو وب سایت چیست؟

تا اینجا به مفهوم این دسته لینک‌ها پی برده و نحوه ساختشان را یاد گرفتیم. اما وب مسترها چرا باید به این خصیصه توجه کنند و اهمیت ذکر یا عدم ذکر آن حین ساخت لینک‌ها چیست؟ جواب بسیار ساده است: با افزوده “rel=”nofollow اعلام می‌کنید در پی تصدیق وب سایتی که اکنون به آن اشاره می‌کنید نبوده و نباید از اعتبار شما برای افزایش امتیاز آن صفحه در نتیجه جستجوهای کاربران استفاده شود. برای درک بهتر بد نیست کمی به بررسی نحوه کار لینک‌ها در بهبود سئو یک وب سایت بپردازیم.

بنیان‌گذاران شرکت گوگل، لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin)، سیستمی اختراع کردند که به وب سایت‌ها بر اساس اهمیت آن‌ها امتیاز می‌داد. منظور از این سیستم، الگوریتم اولیه موتور جستجوی گوگل است. این دو مدیر عقیده داشتند وب سایت‌های دارای اهمیت بالاتر، بک لینک‌های بیشتری از دیگر وب سایت‌ها دریافت می‌کنند. به عبارتی هر چه اهمیت یک وب سایت بیشتر باشد، دیگران بیشتر در مطالب خود به آن اشاره خواهند کرد.

در این الگوریتم، به یک لینک به عنوان رای اعتماد نگاه می‌شد. به همین دلیل وقتی یک وب سایت به دیگری لینک می‌کرد، در واقع اعتماد خود نسبت به آن را نشان می‌داد. این مفهوم با وجود توسعه و افزایش تعداد الگوریتم‌های گوگل، هنوز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای امتیازدهی در این موتور جستجو است.

همانطور که درمقاله بک لینک بد و مضر برای سئو چیست؟ گفتیم: گوگل به مرور زمان دریافت وب مسترها می‌توانند با دور زدن این مدل از طریق ترفندهای سئو کلاه سیاه، به صورت غیر طبیعی برای یک وب سایت امتیاز دریافت کنند. به عنوان نمونه افراد می‌توانند به وسیله انتشار مطلب در دایرکتوری‌های مقالات و انجمن‌ها، صدها بک لینک برای خود درست کرده و از اعتبار وب سایت‌های شناخته شده بدون اجازه آن‌ها به نفع خود استفاده کنند. این دسته لینک‌ها در بطن ماجرا به معنی دادن رای اعتماد نبوده و تنها با هدف گول زدن موتور جستجوی گوگل ایجاد شده‌اند. مدیران غول دنیای وب برای حل این مشکل سه کار انجام دادند:

  • ابتدا الگوریتم‌های موتور جستجوی خود را تغییر دادند تا به شیوه‌ای متفاوت به ارزشیابی لینک‌ها بپردازد.
  • قدم دوم، آغاز مجازات وب سایت‌هایی بود که به روش‌های ذکر شده در بالا، برای خود تعداد زیادی بک لینک ایجاد می‌کردند.
  • سومین اقدام، معرفی لینک نوفالو بود.

گوگل به وب مسترها پیشنهاد کرد در صورت نیاز به افزودن یک لینک به قسمتی از مطلب خود با وجود نداشتن اعتماد به آن وب سایت، از مشخصه “rel=”nofollow استفاده کنند. به این ترتیب وب سایت مقصد دیگر به خاطر دریافت بک لینک از شما، امتیاز دریافت نخواهد کرد. به عنوان نمونه‌ای بسیار مهم از کاربرد لینک نوفالو باید به بخش کامنت‌ها اشاره کرد که به صورت پیش‌فرض توسط تمامی سیستم‌های مدیریت محتوای شناخته شده، اعمال می‌شود.

بخش نظرات، قسمتی از صفحه یک پست است. در وب سایت‌های پربازدید، امکان بررسی موشکافانه تمامی نظرات وجود ندارد. حال اگر یک کاربر بتواند با ترفندهای مختلف، بک لینکی به وب سایت خود داخل کامنت‌هایی که زیر مطالب شما می‌نویسد قرار بدهد، از اعتبار آن به نفع خود استفاده خواهد کرد. اما اکنون که به هر لینک قرار گرفته در بخش نظرات، خصیصه “rel=”nofollow به صورت خودکار افزوده می‌شود، نیازی به نگرانی نخواهد بود. مثال خوب دیگر، لینک‌های قرار گرفته در پست‌های منتشر شده درون شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر، لینکدین و پینترست است.

آیا لینک نوفالو برای سئو بی‌فایده است؟

اگر قرار نیست به واسطه یک لینک نوفالو امتیازی به شما تعلق بگیرد، آیا می‌توان این چنین لینک‌ها را برای سئو وب سایت بیهوده دانست؟ بر اساس گفته‌های گوگل، ربا‌ت‌های موتور جستجوی آن‌ها به طور معمول لینک‌های دارای این خصیصه را دنبال نمی‌کنند. عدم تاکید بر دنبال نشدن این دسته لینک‌ها نشان می‌دهد احتمال گرفتن رد آن‌ها همچنان وجود دارد.

علاوه بر آن، حتی اگر چنین لینکی به عنوان رای اعتماد عمل نکند، همچنان برای سئو وب سایت مفید تلقی شده و بودنش از نبود آن بهتر است! این تاثیر می‌تواند ناشی از هدایت ترافیک از وب سایتی دیگر به وب سایت شما باشد. از نقش آن در برندسازی نمی‌توان غافل شد.

چه زمانی باید یک لینک را نوفالو کنیم؟

به عنوان یک متخصص سئو یا وب سایت باید از قوانین گوگل پیروی کنید. بر اساس این قوانین، مجاز به خرید بک لینک نبوده و نباید با یک وب سایت دیگر به تبادل لینک بپردازید. البته در اینجا، منظور لینک‌های دوفالو است. همچنین وجود تعداد زیادی لینک در یک صفحه وب منطقی نیست و ممکن است به خاطر این کار توسط گوگل تنبیه شوید.

در حالت عادی، تنها باید به وب سایت‌های مورد اعتماد خود اشاره (لینک) کنید. اگر نیازمند اشاره به یک وب سایت بوده و به طور کامل به اعتبار و صحت مطالب آن اعتماد ندارید، باید لینک اشاره‌کننده به آن را به صورت نوفالو در بیاورید.

به عنوان نمونه، حالتی را در نظر بگیرید که مشغول نوشتن یک مقاله هستید. در اینجا می‌توانید به مقاله‌ای از وب سایتی دیگر که از صحت آن اطمینان دارید، به صورت دوفالو لینک کنید. در قسمتی دیگر از این مطلب نیازمند اشاره به صفحه دانلود یک فایل همچون یک افزونه مرورگر کروم هستید. از آن جایی که نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی به وب سایت‌های دانلود اعتماد کرد،‌ لینک ثانویه باید به صورت نوفالو باشد.

تنها روش لینک سازی (فالو) مورد تایید گوگل که پیشنهاد می کنیم خرید رپورتاژ آگهی خبرگزاری های معتبر است.

 

 

منبع : VIRLAN

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.