چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بسترسازی بورس برای شرکت‌های شفاف
بسترسازی بورس برای شرکت‌های شفاف

«کسب و کار» مشوق های مالیاتی به شرکت های بورسی را بررسی می‌کند

بسترسازی بورس برای شرکت‌های شفاف

کسب و کار نیوز-یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد کشور عدم توجه به بازار سرمایه است. کارشناسان بازار معتقدند با مشوق‌هایی که از جمله آن معافیت‌های مالیاتی است، می‌توان حجم معاملات بازار را افزایش داد که البته در همین راستا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از مشوق‌های قانونی معافیت مالی برای شرکت‌های حاضر در بورس خبر داه است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از ایرداتی که کارشناسان بورسی به بازار سرمایه می‌گیرند، عدم مدیریت درست این بازار توسط مسئولان این حوزه و اشکالات ساختاری در بازار سهام است که می‌تواند در ورود سرمایه‌گذاران به بورس، اثرگذار باشد. اما جدا از این می‌توان با مشوق‌هایی باعث تشویق شرکت‌های بورسی و رونق فعالیت‌ها در بورس شد. در کنار معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی راهکارهایی مثل، استمهال بدهی های مالیاتی شرکت های بورسی در تقویت بازار سرمایه تاثیرگذار است هر چند به گفته کارشناسان لازم است سیاست های تشویقی باید براساس ساز و کار مشخص اعمال شود.
در همین رابطه امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مشوق‌های قانونی معافیت مالیاتی برای شرکت‌های حاضر در بورس گفت: طبق ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم معافیت مالیاتی برای شرکت‌های حاضر در بورس ۱۰ درصد است یعنی از ۲۵ درصد مالیات‌ عملکرد شرکت‌ها فقط ۲۲ و نیم درصد شرکت‌های بورسی می‌پردازند. همچنین اگر سهام شناور شرکت‌های بورسی بالای ۲۰ درصد باشد این معافیت تا دو برابر یعنی ۲۰ درصد قابل اجرا است و شرکت‌های بورسی دارای این شرایط به جای ۲۵ درصد مالیات بر عملکرد فقط ۲۰ درصد مالیات می‌دهند و این مشوق خوبی برای حضور شرکت‌ها در بورس و برخورداری از معافیت قانونی مالیات است.
شاخص بورس طی روزهای اخیر با رشد مثبتی همراه بوده و کارشناسان امیدوارند، مشوق به شرکت‌های بورسی و اصلاح برخی از مشکلات بازار به تداوم این روند کمک خواهد کرد.
در جریان دادوستدها، بازار سرمایه تعداد ۴میلیارد و ۸۵۲میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۲۰۲۰میلیارد تومان در ۴۵۵هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۵۴۶۳واحدی در ارتفاع ۲۸۴هزار و ۱۳۸واحد قرار گرفت.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه

کاهش هزینه مبادلات در بورس

زمانی که مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت و مجلس تصویب شد، یعنی بعد از گذشت مدتی که مالیات بر ارزش افزوده جایگاه خود را پیدا کرد، قرار بود متناسب با مالیات بر ارزش افزوده از مالیات بر عملکرد شرکت‌ها کاسته شود. در حال حاضر مالیات بر عملکرد به ویژه از شرکت‌هایی دریافت می‌شود که عملکرد شفاف‌تری دارند. اگر شرکت‌ها میزان سهام شناور را افزایش دهند، میزان معافیت مالیاتی تاثیر مثبتی روی بازار دارد و البته سودآوری هر سهم نیز در این روند، اثرگذار است. ولی نکته اصلی این است که ما بتوانیم هزینه مبادلات در بازار سرمایه را کاهش داده و بازار را برای ورود سرمایه‌گذاران جذاب کنیم. مشوق مناسب‌تر این بود که مالیات نقل و انتقال که قبلا به یک دهم درصد کاهش یافته بود، کاهش پیدا کند تا هزینه مبادلات در بازار سرمایه کاهش و کاربرد سازمان بورس و کارمزدهای مربوط به کارگزاری به نوعی تغییر کند و ما شاهد کاهش هزینه مبادله در بورس باشیم. چیزی که بازار سرمایه برای هماهنگی با بازارهای جهانی به آن نیاز دارد. مورد دیگر آنکه بهتر است ۲۰ درصد مالیات بر عملکرد شرکت‌های بورسی به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند که اثر بسیار مثبتی بر بورس می‌گذارد و ورود شرکت‌ها به بورس را تسهیل می‌کند. به عبارتی جذابیت بورس برای افزایش شرکت‌های بورسی را بالا می‌برد. به عبارتی باید تاکید کرد، این معافیت‌ها باعث جلب نظر شرکت‌های شفاف به سمت بورس می‌شود. اما در حال حاضر این جذابیت در بازارهای واسطه گری و دلالی است. در حالی که بازار سرمایه نه فرار مالیای دارد و نه غیرشفاف است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.