صفحه اصلی / اسلایدر / نابودی تولید داخلی دوچرخه
نابودی تولید داخلی دوچرخه

گردش مالی و سهم بالای بازار دوچرخه به دلیل نبود حمایت از بین رفت

نابودی تولید داخلی دوچرخه

کسب و کار- با توجه به توقف تولید داخلی، قطعات دوچرخه و موتورسیکلت از مسیر واردات تامین می‌شود اما متأسفانه قطعات موجود در بازار نرخ مشخصی ندارد و عرضه‌کنندگان لوازم یدکی هر روز نرخ‌های جدیدی را به مشتریان ارائه می‌دهند. عرضه چند نرخی قطعات یدکی دوچرخه و موتورسیکلت، به رویه‌ای رایج در بازار تبدیل شده که علت آن مشخص نیست. حتی تثبیت و کاهش نرخ دلار نیز تأثیری در کاهش نرخ این قطعات در بازار نداشته و عرضه‌کنندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. حتی برخی قطعات که قبلا با ارز دولتی 4200تومانی وارد شده نیز با نرخ دلار آزاد محاسبه و در بازار عرضه می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان این حوزه عوامل متعددی را در افول صنعت دوچرخه سازی دخیل می‌دانند که شاید بتوان گفت: کمبود سرمایه در گردش به دلیل کوچک بودن بازار و رکود مداوم یکی از اصلی‌ترین علل اُفت صنعت دوچرخه سازی در ایران است. از طرف دیگر مشکلات متعدد برای وارد کردن مواد اولیه از جمله قیمت بالای این مواد در اثر افزایش نرخ ارز نیز در این میان از تاثیر بسزایی برخوردار است. با توجه به اینکه ایران یک بازار مصرفی بزرگ است و حتی کشور‌های منطقه و همسایه نیز پتانسیل خوبی برای واردات محصولی همچون دوچرخه دارند، ضروری است که مسئولان فکر عاجلی برای نجات این صنعت پرسود کرده و چاره ایی برای بازگشت صنعت دوچرخه سازی ایران به روز‌های خوب گذشته و کاهش واردات این محصول از چین کنند. از طرفی دیگر تولید دوچرخه‌های روز دنیا نیاز به دستگاه‌های جدید دارد به عنوان مثال اگر بخواهیم بدنه دوچرخه را تولید کنیم باید چند دستگاه جدید و خط رنگ به کارگاه خود اضافه کنیم و این امر نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و در شرایط کنونی تامین آن برای تولید کننده داخلی امکان‌پذیر نیست.

تبدیل دوچرخه به کالای لاکچری

مصطفی صفرخانی، رئیس اتحادیه دوچرخه و موتورسیکلت

زمانی در کشور دوچرخه هایی با کیفیت بالا و با ظاهری شیک تولید می شد که شاید در صورت ادامه تولید دیگر نیازی به واردات این حجم از دوچرخه به ایران وجود نداشت. تولیدکننده هایی پا به میدان گذاشته بودند که تولیدات آنها در مدت زمانی تبدیل به برند شد و تمام علاقه مندان از وجود این برندها استقبال کردند. متاسفانه در سالهای اخیر و به خصوص سال گذشته مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی تیشه به ریشه تولید داخلی این دستگاهها زد و تولیدکنندگان را یکی پس از دیگری از میدان خارج کرد. امروز دیگر تولیدکننده ای وجود ندارد و تمام این اتفاقات به دلیل نبود حمایت از این صنف به وقوع پیوسته است. تولید‌کنندگان این اقلام مشکلی برای تامین مواداولیه موردنیاز از بازار داخلی نداشتند اما دولت از این صنعت حمایت نکرد. ضمن اینکه رشد هزینه‌ حامل‌های انرژی، دستمزد، بیمه و مالیات، تولید‌کنندگان را دلسرد کرد. درنظر گرفتن معافیت‌های صادراتی و تامین نقدینگی و مواد اولیه ارزان‌قیمت می‌توانست انگیزه تداوم تولید داخلی انواع دوچرخه، موتورسیکلت و قطعات یدکی این محصولات با توجه به گردش مالی و سهم بالای بازار این اقلام را فراهم کند که متأسفانه محقق نشد.

رکود در بازار خرید و فروش موتورسیکلت و دوچرخه، رونق را از بازار خدمات این دو محصول نیز گرفته و تقاضا برای ارائه خدمات این دو وسیله نقلیه از ابتدای سال تاکنون با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در اغلب بازارها افزایش قیمت یک محصول به افزایش میزان تقاضا برای تعمیر همان محصول منجر می‌شود، اما در بازار دوچرخه و موتورسیکلت این اتفاق نیافتده است و از زمان افزایش قیمت موتورسیکلت و دوچرخه حجم تقاضا برای تعمیرات این دو محصول نیز کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر موتورسواران و دوچرخه‌سواران از وضعیت مالی مناسبی برخورداری نیستند. هم چنین افزایش قیمت اجناس و لوازم تعمیرات موتورسیکلت و دوچرخه موجب کاهش میزان تقاضا برای ارائه خدمات تعمیرات در این حوزه شده و بازار خدمات دوچرخه و موتورسیکلت کشور در رکود به سر می‌برد. از طرفی دیگر بیشتر اقلامی که در تعمیرات دوچرخه و موتور سیکلت استفاده می‌شود، وارداتی است، زیرا بیشتر کارخانه‌جات دوچرخه و موتور سیکلت ایران تعطیل شده و علت آن سیاستگذاری غلط دولت در این حوزه است.

زمانی که به قشر موتورسیلکت سوار جامعه فشار اقتصادی بیشتری وارد شود، گذراندن  زندگی و امرار معاش برای آنها در اولویت است و برای رفتن به سر کار نیز به جای موتورسیکلت از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس استفاده می کنند؛ در حقیقت موتورسواران به جای هزینه کردن برای تعمیر وسیله نقلیه خود، برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برنامه ریزی می‌کنند. اگر قیمت دوچرخه ارزان باشد همه بچه‌ها در خانواده‌های ایرانی می‌توانند دوچرخه داشته باشند، اما با توجه به قیمت این محصول در بازار و افزایش چشمگیر آن نسبت به سال‌های گذشته، تنها عده خاصی از مردم تمکن مالی برای خرید این کالا را دارند. افزایش قیمت دلار بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت محصولات و خدمات دوچرخه و موتور سیکلت داشته زیرا با افزایش نرخ دلار قیمت‌ها افزایش می‌یابد اما کاهش نرخ دلار قیمت ها را پایین نمی‌آورد و علت آن هم نبود نظارت بر این بازار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.