صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / روان سازی گردش پول در سایه بلاک چین
روان سازی گردش پول در سایه بلاک چین

اعتماد به نهادهای دولتی با اجرای بلاک چین در دولت دیجیتال افزایش پیدا می کند

روان سازی گردش پول در سایه بلاک چین

کسب و کار- در سال ۲۰۰۹ فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، الگوریتمی را طراحی کرد که اساس اولین پول دیجیتال تاریخ به نام بیت کوین شد؛ این پول بدون نیاز به تضمین هیچ بانک مرکزی در دنیا امکان انجام تراکنش بدون واسطه را برای همه فراهم کرد. اما آن زمان به هیچ عنوان انتظار نمی رفت که این ارز دیجیتال و به دنبال آن فناوری بلاک چین بتواند دنیای مالی و بانکی را متحول سازد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، امروزه شاهد این هستیم که دولت ها نیز به شکل روزافزون در حال توجه و تمرکز بر کاربردهای بالقوه این فن آوری در بخش عمومی هستند. و به طور کلی، دفاتر کل توزیع شده در حال تبدیل به یک زیرساخت اطلاعاتی جدید است که از تبادل اطلاعات بین ادارات دولتی، شهروندان و مشاغل پشتیبانی می کند. در زمینه بخش عمومی، گروه های خاصی از موارد استفاده ای که از زیرساخت های اطلاعاتی غیر متمرکز بهره می گیرند، مشخص شده اند. به ویژه، از فن آوری بلاکچین انتظار می رود که ایجاد کننده یک انقلاب باشد یا حداقل، خدمات و کارکردهای مختلف دولتی را تسهیل کند. این موارد شامل، به عنوان مثال تهیه سوابق شهروندی، اجرای ثبت نام های دولتی و پشتیبانی از رای گیری الکترونیکی، تسهیل معاملات اقتصادی، تسهیل فرایندهای نظارت و تطبیق دستگاه های رگولاتوری، مبارزه با کلاهبرداری/ فرار مالیاتی، توزیع و روان سازی گردش عمومی پول از جمله کمک هزینه ها، مستمری ها و حقوق بازنشستگی، تبادلات اجتماعی (بدون واسطه) است.

در حال حاضر بزرگترین کاربرد بلاک چین در دولت الکترونیک مورد توجه کشورهای جهان واقه شده است و ایران یکی از کشورهایی است که از این قافله عقب مانده است. در این رابطه سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه این فناوری اطلاعات پایه را از درون گوشه گاو صندوق ها بیرون آورده و در اختیار عموم قرار می دهد گفت: بلاکچین شفافیت را در بخشی که نیاز داریم بیش از پیش خواهد کرد. محمدی استفاده از فناوری بلاکچین را تنها در بخش تراکنش های مالی ندانست و خاطرنشان ساخت: می توان از این فناوری در همه بخش هایی که نیاز به شفاف سازی اطلاعات است، استفاده کرد. با پذیرش و تبدیل شدن دفاتر ثبت تراکنش ها به صورت الکترونیکی در سطح جهانی، فن آوری بلاکچین نیز شروع به گسترش سریع و مطرح شدن به عنوان یک برنامه اصلی در سیستم های پرداخت کرد، و امروزه به عنوان یک فن آوری همه منظوره که در صورت عدم توجه به تاثیرگذاری آن در تحول دیجیتالی می تواند، هم بخش صنعت و هم بخش دولتی را مختل کند، توسط گروه های در حال افزایشی از توسعه دهندگان سامانه ها و نرم افزارهای کاربردی از جمله شرکت های استارت آپی، به شکل یک اکو سیستم پر جنب و جوش مورد اقبال قرار گرفته و در حال پیگیری است.

ضرورت افزایش سهم بلاک چین در دولت دیجیتال

مسعود خرقانی؛ کارشناس بلاک چین

امروزه بلاک چین به مدلی ثابت در چرخه فعالیت های دولت ها تبدیل شده و تمام اتفاقاتی که در راستای دولت الکترونیک و دیجیتال انجام می شود بلاک چین سهم مهمی در آن دارد. این ضرورت در دولت الکترونیک و دیجیتال کشور نیز احساس می شود و باید هر چه زودتر بر افزایش نقش این فناوری در رویدادهای معاملاتی اهتمام داشته باشیم. تجربیات بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرو در این زمینه وجود دارد که باید برای الگو گرفتن در این باره از آنها استفاده شود. در این کشورها دولت الکترونیک کامل اجرایی شده و امروز به دنبال افزایش سهم بلاک چین در دولت دیجیتال هستند. بنابراین باید گامهای تحقق دولت الکترونیک سریعتر و باثبات تر برداشته شود و به دنبال آن سهم بلاک چین در این فرآیند روز به روز افزایش پیدا کند. فناوری بلاکچین می‌تواند وضعیت موجود در بخش عمومی را متحول سازد. بلاکچین ممکن است مدل‌های جدیدی را در ارائه خدمات جدید برای دولت‌ها ایجاد کند. ساختار معماری بلاکچین هم چنین می‌تواند ریسک عملیاتی و هزینه‌های معاملات را کاهش دهد و میزان تطبیق با مقررات رگولاتوری و اعتماد به نهادهای دولتی را افزایش دهد.

هم چنین کاهش بوروکراسی و اختیارات فردی و فساد نیز دیگر جنبه های مثبت اجرای این فناوری در دولت دیجیتال خواهد بود. متاسفانه به دلیل عدم شفافیت مالی که در دستگاه ها وجود دارد مقاومت زیادی برای اجرای دولت الکترونیک وجود دارد بخصوص اینکه اگر بلاک چین نیز در این دولت الکترونیک ورود کند دیگر اجازه رانت وفساد در معاملات وجود نخواهد داشت. کاهش هزینه های اقتصادی، زمان و پیچیدگی در مبادلات اطلاعات مابین سازمان های دولتی، و همچنین مابین سازمان های عمومی- خصوصی، که این موجب بهبود عملکرد اداری و مدیریتی دولت است از دیگر مزایای بلاک چین خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.