صفحه اصلی / سرخط خبرها / هدایت نقدینگی به تولید

ابراهيم رزاقي، كارشناس اقتصادي

هدایت نقدینگی به تولید

کسب و کار نیوز - ميزان نقدينگي مي‌تواند عاملي موثر در رشد يا ركود توليد داخلي باشد. نقدينگي سرگردان كه هرازچندگاهي از يك بازار سردرمي‌‌آورد بايد به صورت مستقيم به توليد داخلي سرازير شود.

سرمقاله

به گزارش کسب و کار نیوز،  بازارهای کاذب که به دلایل مختلف و در شرایط خاص در کشور ایجاد می‌شوند میزان بسیار زیادی از نقدینگی را به خود جذب می‌کنند و تنها صنعتی که در این بین آسیب می‌بیند صنعت تولید داخلی است.
باید شرایط ایجاد بازارهای کاذب را به صفر رساند و تلاش کرد تا نقدینگی به سمت تولید و تولیدکننده داخلی گرایش پیدا کند. امروز با تامین نقدینگی و سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی می‌توانیم به مرز خودکفایی نزدیک‌ترشویم.
اما متاسفانه بالا بودن میزان نقدینگی باعث شده تا اقتصاد ایران دچار آسیب‌های بسیاری شود و تبعات این مشکل تا حدی بوده که موجب شده منابع مالی کشور و سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های دلالی انحراف پیدا کند. این در حالی است که چنانچه منابع مالی کشور به سمت بخش واقعی اقتصاد، یعنی تولید هدایت می‌شد، به‌طور حتم، بخش عمده‌ای از معضلات اقتصادی کشور برطرف و مسیر رشد و توسعه اقتصادی به‌راحتی طی می‌شد.
امروز توسعه اقتصادی در گرو رشد تولید است. تمام جوانب و نیازهای این صنعت باید تامین و نقدینگی مورد نیاز باید در اختیار واحدهای تولیدکننده قرار بگیرد. در حال حاضر نیز با شرایط فعلی از برنامه تولید عقب مانده‌ایم و اگر دولت نتواند برنامه‌ریزی درستی برای هدایت سرمایه به بخش تولید انجام دهد رونق تولید هیچ‌گاه تحقق پیدا نخواهد کرد. شرایط امروز به نحوی است که اکثر تولیدکنندگان به‌دلیل نبود حمایت‌های لازم نمی‌توانند روی پای خود بایستند و بازپرداخت وام‌های دریافت‌شده به تاخیر می‌افتد. بنابراین، عطای اعطای وام به بخش تولید را به لقای آن بخشیده و بسیاری از آنها وارد بازار خرید و فروش املاک، سکه و… شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.