صفحه اصلی / اصناف / حق امتیاز؛ گامی در راستای حمایت و نوین‌سازی کسب‌و‌کارهای کوچک
حق امتیاز؛ گامی در راستای حمایت و نوین‌سازی کسب‌و‌کارهای کوچک

حق امتیاز؛ گامی در راستای حمایت و نوین‌سازی کسب‌و‌کارهای کوچک

کسب وکار- با رشد و توسعه تجارت و ظهور فناوری‌های نو در سال‌های اخیر شاهد تغییرات گسترده‌ای در فضای کسب و کار هستیم. از همین رو کشورها تمامی همت خود را برای بهره‌مندی از آنها در داشتن اقتصادی پویا و رقابتی به کار می گیرند. از بخش‌های مهم و حیاتی اقتصاد هر کشور نظام توزیع است. امروزه نظام توزیع با سرعتی بالا در حال گذار از سیستم سنتی به سیستم نوین است و از بارزترین جلوه‌های ظهور نظام مدرن توزیع، ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان است.

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش کسب و کار نیوز، این فروشگاه‌ها مزایای فراوانی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورند. از جمله این مزایا می‌توان به عرضه کالاهای متنوع، با کیفیت و استاندارد با قیمت پایین، حذف واسطه‌ها از چرخه توزیع، شفافیت مالی و … اشاره نمود. هر چند در توصیف مزایای فروشگاه‌های زنجیره ای بسیار می‌توان گفت، این پدیده نیز همانند هر پدیده بدیع و نو به علت تغییراتی که در عرصه کسب و کار ایجاد می‌کند با مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی رو به رو شده است. از جمله این موارد می‌توان به آسیب‌هایی که توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کسب و کارهای سنتی وارد می‌کند، اشاره نمود. انتقاداتی که خود محل مناقشه و بحث است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خاطر توانایی‌هایشان در تامین و عرضه کالا، امکانات لجستیکی و صرفه‌های ناشی از مقیاس فعالیت دارای بهره‌وری بالایی در امر توزیع هستند و محصولات را با قیمت پایین‌تری نسبت به رقبا عرضه می‌کنند و بدین صورت بر رفاه مصرف‌کنندگان می‌افزایند. افزایش مشتریان این فروشگاه‌ها در توسعه و کسب سهم بازار بیشتر برای آن‌ها باعث تضاد منافع بین این بخش و بخش سنتی شده است. این تضاد نیز همچون هر تضاد دیگری می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. یکی از راهکارهای مناسب و منطقی برای حل این تضاد و تبدیل آن به فرصت برای رشد و توسعه هر دو طرف، قرارداد حق امتیاز یا فرانچایز است.

و اما تعریف فرانچایز چیست؟ اقتصاددانان تعاریف متعددی برای فرانچایز ارائه کرده‌­اند ولی براساس آنچه در لایحه قانون فرانچایز پیشنهادی اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمده است، فرانچایز عبارت است از «توافق و رابطه تعریف‌شده مدت‌دار و معینی است که به موجب آن فرانچایزدهنده ( فروشگاه زنجیره‌ای) حق بهره‌مندی از امتیاز و برند خود را به فرانچایزگیرنده اعطا و در زمینه سازمان‌دهی، آموزش، تامین کالا و مواد، بازاریابی و مدیریت به فرانچایز گیرنده (متقاضیان و کسبه سنتی) کمک می‌کند و در ازای آن مبلغی از درآمد آن را مطابق توافق، دریافت می‌کند».

اکنون بسیاری از اعضای این اتحادیه در اجرای قانون رفع موانع کسب و کار و قانون برنامه ششم توسعه و اشتغال­زایی که به عنوان یکی از کارکردهای فروشگاه­های زنجیره­ای محسوب می‌­شود، با واگذاری تعداد بیش از هزار شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در قالب فرانچایز در این راستا گام برمی­‌دارند. این اقدام نه تنها موجب حفظ کسب و کارهای موجود و ایجاد اشتغال پایدار می­‌شود بلکه منجر به نوین‌سازی و کارآمد شدن نظام توزیع، افزایش بهره‌وری و شفافیت در عملکرد نیز خواهد شد. به این ترتیب مصرف­‌کنندگان در سراسر مناطق کشور از امکان دسترسی بهتر و آسان­تر به انواع کالاها و خدمات بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این شفافیت به وجودآمده سبب تعامل بهتر با دستگاه­های نظارتی خواهد شد و اخذ مالیات را برای دولت تسهیل خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.