صفحه اصلی / اسلایدر / صدای پای گرانترین ماه محرم
صدای پای گرانترین ماه محرم

به رغم ادعاهای مسوولان، برنج ۶۵۰۰ و مرغ ۱۲۵۰۰ تومانی در بازار وجود ندارد

صدای پای گرانترین ماه محرم

کسب و کار- با فرارسیدن ماه محرم بازار اقلام اساسی شامل برنج، گوشت، مرغ و... با افزایش تقاضا و در نتیجه نوسان قیمت روبرو می‌شود. در حال حاضر گرانی در بازار کالاهای اساسی وجود دارد و مردم در تامین نیازهای روزانه خود نیز ناتوان شده اند. بنابراین به نظر می رسد ماه محرم امسال گرانترین ماه محرم در سالهای اخیر باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در این رابطه دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی ویژه محرم و صفر از سوی دولت تعیین شده است، گفت: قیمت برنج خارجی ۶۵۰۰ تومان، شکر۳۲۵۰ تومان، مرغ ۱۲۵۰۰ و گوشت ۵۵ هزار تومان است. عباس قبادی با تشریح جزئیات قیمت کالاهای اساسی قابل توزیع برای هیات‌های مذهبی در ایام محرم و صفر گفت: بر اساس تصمیم دولت، نرخ مصوب هر کیلوگرم برنج خارجی۶۵۰۰ تومان، شکر۳۲۵۰ تومان، مرغ ۱۲۵۰۰ تومان، گوشت گوساله وارداتی ۵۵ هزار تومان و روغن نباتی ۱۵درصد زیر قیمت بازار خواهد بود؛ این در حالی است که نرخ چای نیز از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به زودی اعلام خواهد شد.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: سهمیه هیات‌های مذهبی بسته به جمعیت و نوع عملکرد آنها تعیین شده و با تائید سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص خواهد یافت. وی تصریح کرد: توزیع تمامی کالاهای اساسی برای هیات‌های مذهبی از طریق سامانه تعیین شده و پروسه کار، کاملا شفاف است. به گفته قبادی، بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار استان‌ها، سهمیه هر هیات متناسب با جمعیت تعیین خواهد شد. در جلسه ستاد تنظیم بازار، طرح ویژه تامین و تنظیم بازار کالاهای اساسی در ایام محرم و صفر برای تامین نیازهای مردم و هیئات مذهبی به تصویب رسید که بر اساس آن ۱۰۰هزار تن کالای اساسی در این ایام توزیع خواهد شد هک بر این اساس، با توجه به افزایش تقاضا در بازار مصوب شد تا از محل ذخایر موجود، برنج، شکر، روغن، چای، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع گردد.

همچنین به دلیل پاسخگویی به نیاز دانش آموزان و دانشجویان، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده تا «نمایشگاه مهر» در ایام بازگشایی مدارس برگزار شود که در قالب آن دفاتر دانش آموزی و البسه مورد نیاز دانش آموزان عرضه خواهد شد؛ ضمن اینکه در این ایام با هماهنگی اتاق اصناف ایران و ستادهای تنظیم بازار استان ها مقرر گردیده تا نمایشگاه مهر با تشخیص کارگروه ها و با همکاری و محوریت اصناف از ۱۵ شهریور تا ۱۰مهرماه در سراسر کشور برگزار شود. بر این اساس، با توجه به شرایط خاص هر استان، این نمایشگاه ها برگزار شده و در قالب آن بازرسی و نظارت ویژه ای بر توزیع اقلام مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان و نیز به صورت کلی خانوارها صورت خواهد گرفت.

آتش زیر خاکستر موج جدید گرانی ها

ابوذر کریمی، کارشناس تنظیم بازار

چای، برنج، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ از جمله کالاهایی است که در ماه محرم مورد نیاز است و با توجه به اوضاع کنونی بازار نیم توان انتظار داشت همانند سالهای گذشته این ماه سپری شود. گرانی ۱۰۰ درصدی چای که یکی از اقلام اساسی هیات ها و مجالس عزاداری است شاید این اجازه را به مانند سالهای گذشته برای استفاده از این کالا ندهد. در رابطه با برنج نیز همین طور است. برنج ایرانی در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار تومان در کیلو قیمت گذاری شده است و امکان استفاده از برنج ایرانی برای هیات ها و مجالس وجود ندارد و باید برنج وارداتی استفاده شود.

به همین دلیل کیفیت ها کاهش پیدا می کند و اینجاست که متوجه می شویم گرانی ها بر این ماه تاثیرات خود را خواهد گذاشت. از طرفی دیگر مصرف برخی از کالاهای خوراکی در ماه محرم تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد بنابراین همراه با افزایش تقاضا قیمت مواد غذایی نیز بیشتر می‌شود. این وضعیت ممکن است در نگاه اول عادی به نظر برسد چراکه در سالهای گذشته در مناسبت های خاص تا حدودی گرانی ها آشکار شدند اما در سال جاری با توجه به نوسانات ارزی و تاثیرات آن حتی بر کالاهای داخلی نمی توان همان گرانی سالهای گذشته را انتظار داشت.البته برخی مسئولان و متولیان بر ثابت ماندن قیمت‌ها تأکید دارند و با توجه به اخبار و گزارش‌هایی که منتشر می شود ظاهرا قرار است با اتخاذ برخی از تدابیر و تصمیمات، ثبات و آرامش در بازار ماه محرم حاکم باشد و کنترل و نظارت سازنده‌ای در این خصوص اجرایی و عملیاتی شود.

این در حالی است که ارز نیمایی و ارز آزاد هر کدام به شکلی توانستند بازار را متشنج کنند و امروز در بازار شاهد آتشی زیر خاکستر هستیم تا با ورود به ماه محرم و آغاز مراسم ها موج دیگری از گرانی را شاهد باشیم. اما راه حل کلی برای اینکه بتوان از افزایش قیمت‌ها و نوسانات افزایش قیمت‌های مایحتاج مردم جلوگیری کرد این است که راهبرد افزایش تولید و کنترل بازار در پیش گرفته شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.