صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تکامل اکوسیستم نوآوری با زنان دانشگاهی
تکامل اکوسیستم نوآوری با زنان دانشگاهی

مدیرعامل تنها ۱۰ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند

تکامل اکوسیستم نوآوری با زنان دانشگاهی

کسب و کار- با برگزاری مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و دکتر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مرکز نوآوری بانوان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این مراسم حکیمه فری‌زاده مدیر مرکز نوآوری زنان دانشگاه علم و صنعت، راه‌اندازی این مرکز را ماحصل فعالیت‌های سه ساله،‌ مطالعات و رویدادهای کارآفرینی ذکر کرد و افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که برای حضور بیشتر زنان در اکوسیستم نوآوری نیازمند طراحی زیرساخت‌های متناسب با زنان هستیم. وی ادامه داد: با بررسی شتاب‌دهنده‌های جهانی نسبت به طراحی مدل بومی برای حضور زنان کارآفرین در محیط‌های نوآورانه اقدام کردیم که بر این اساس اولین مرکز نوآوری زنان در این دانشگاه راه‌اندازی شد. به گفته وی، شتاب‌دهنده این مرکز با حضور پنج تیم و سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون تومانی راه‌اندازی شده است. فری‌زاده اضافه کرد: علاوه بر آن ۵۰ میلیون تومان در قالب گرنت حمایتی برای تولید نمونه اولیه تیم‌های حاضر در این شتاب‌دهنده اختصاص داده شده است. رئیس مرکز نوآوری بانوان دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر اینکه این مرکز ظرفیت حمایت از ۲۰ تیم را دارد، خاطر نشان کرد: در مرحله پیش شتاب‌دهی ۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. وی ایجاد فضای کار برای مادر و نوزاد و فضای نگهداری کودک را از جمله بخش‌های این مرکز نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن فضای این مرکز را به گونه‌ای طراحی کردیم که زنان بتوانند با آسودگی بیشتر در آن فعالیت کنند و امیدواریم این مرکز نقطه شروعی برای حضور زنان خلاق در عرصه‌های کسب و کار باشد و همچنین نقطه‌ای باشد که هیچ بانوی خلاقی به دلیل نبود زیرساخت‌ها از محیط نوآوری دور نماند.

مشاور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با بیان اینکه مدیرعامل تنها ۱۰ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اکثریت زنان به دلیل توجه به هویت خانه و خانواده، هویت اجتماعی خود را فراموش می‌کنند که بر این اساس نسبت به طراحی مدلی برای حضور بانوان متخصص در اکوسیستم نوآوری اقدام کردیم. دکتر زینب حمیدزاده در مراسم افتتاح اولین مرکز نوآوری بانوان دانشگاه علم و صنعتلف راه‌اندازی این مرکز را نمونه موفقی از کار تیمی میان دو دستگاه دانست و افزود: امیدواریم که با اجرای این طرح سرمنشأ همکاری‌های بیشتر میان دستگاه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر میزان دانش‌آموختگان زن نسبت به آغاز انقلاب ۱۷ برابر شده است، اظهار کرد:‌ در مقابل ۸۰ درصد از این زنان در مقاطع کارشناسی و بالاتر هستند و میزان تحصیلکردگان زن با مرد برابر شده و حتی در برخی شهرهای کشور نسبت ۷۰ به ۳۰ را شاهد هستیم که اکثر فارغ‌التحصیلان را زنان تشکیل می‌دهند. حمیدزاده با بیان اینکه اما وقتی اکوسیستم نوآوری و فناوری را بررسی می‌کنیم، تنها شاهد حضور ۲۵ درصدی بانوان در مشاغلی چون عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواهیم بود، ‌ادامه داد: همچنین در میان شرکت‌های دانش‌بنیان تنها ۱۰ درصد آن‌ها را شرکت‌هایی تشکیل می‌دهند که مدیرعامل آن‌ها زنان هستند. وی با تأکید بر اینکه این عدد از سال ۹۷ به ۱۲ درصد افزایش یافته است، ‌گفت: این عدد نسبت به میزان فارغ‌التحصیلان زن عدد قابل قبولی نیست، هر چند که در دانشگاه‌ها مقاومتی برای حضور زنان در اکوسیستم نوآوری صورت نمی‌گیرد. مشاور بانوان معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به مطالعات آسیب‌شناسی در خصوص حضور زنان در جامعه در ستاد اجرایی فرمان امام، یادآور شد: این مطالعات نشان داد که اکثریت زنان تحصیلکرده به دلیل توجه به هویت زنان در جامعه هویت اجتماعی خود را فراموش می‌کنند و لازم بود تا راهی پیدا کنیم که بانوان متخصص بتوانند در جامعه هویت اجتماعی خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس مدلی برای حضور زنان در اکوسیستم نوآوری طراحی کردیم که این مدل در معاونت علمی با نام “توان‌افزایی بانوان خلاق” در سه محور در دستور کار قرار گرفت. حمیدزاده الگوسازی، تقویت زیرساخت‌ها و توسعه شبکه را از جمله محورهای اجرای این برنامه نام برد و افزود: مدلی که برای راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان بوده، بر اساس دو فرمایش رهبری استخراج شده که یکی از این فرمایشات آن بود که به گفته ایشان مسئله مادری، همسری، خانه و خانواده جزو مسائل اساسی است و تأکیدات دوم ایشان نیز آن بود که در طرح‌هایی که برای حوزه زنان طراحی می‌شود، خود بانوان نیز باید حضور داشته باشند. وی با تأکید بر اینکه ما این دو موضوع را سرلوحه کار خود قرار دادیم، خاطر نشان کرد: بر اساس این دو فرمایشات مقام معظم رهبری اقدام به طراحی مدلی برای راه‌اندازی مرکز نوآوری بانوان کردیم که امیدواریم دانشگاه علم و صنعت با اتکا بر توانمندی‌های زنان این مدل را در سایر دانشگاه‌ها اشاعه دهد.

کاهش شکاف جنسیتی در مدیریت مشاغل

زهرا رهایی، عضو انجمن زنان کارآفرین ایران

امروز بخش بسیار زیادی از فعالیت های اقتصادی موفق در دست زنان تحصیلکرده و دانشگاهی است که روز به روز شاهد پبشرفت آنها نیز هستیم. استفاده از ظرفیت بسیار بالای زنان در فعالیت ها و سمت های اقتصادی می تواند کشور را از تک قطبی بودن در اداره آن خارج سازد و مسولیت هایی را به زنان سپرده و شاهد توسعه آن باشد. زنان دانشگاهی در فعالیت های نوین امروزی نقش بسیار تاثیرگذاری خواهند داشت اگر امکان بکارگیری و استفاده از پتانسیل آنها در شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها فراهم شود. امروز برخی از این استارتاپ‌ها توسط بانوان اداره می‌شود و نقش آن‌ها در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

در دنیا دقت عمل بیشتر زنان در پست های مدیریتی ثابت شده و شاهد هستیم برای مقامات عالی کشورها از زنان استفاده شده است. البته این بدان معنا نیست که هیمن پتانسیل امروزی برای ادامه راه زنان درفعالیت های کشوری و مدیریتی کافی است بلکه  زنان در حین فعالیت خود باید مدام شایستگی خود را ثابت کنند و با تبعیض‌های روزمره در جامعه بجنگند. از سوی دیگر برخی سنگ اندازی ها وجود دارد که بخش زیادی از توان زنان را در هنگام فعالیت متوجه خود می کند و و موجب می‌شود رشد جایگاه زنان با انواع موانع روبرو شود.

کسب و کارهای نوین با توجه به اینکه چند سال است وارد ایران شده اما موفقیتهای خوبی کسب کرده اند و باید در این مسیر زنان دانشگاهی و تحصیلکرده که توانایی انجام وظایف مدیریتی را دارند وارد میدان شوند. باید شکاف جنسیتی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. البته بر اساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در خصوص شاخص شکاف جنسیتی، میزان حضور زنان ایرانی در مقاطع مختلف آموزش عالی در کشور با مردان برابر است اما باز هم باید در راستای تحقق عالی این هدف کوشا بود. به طور کلی باید در راستای بسترسازی توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی با بنیان‌گذاری زنان تلاش کنیم که قطعاً منجر به بهبود و تثبیت جایگاه زنان در اکوسیستم نوآوری و فناوری و افزایش نقش زنان در توسعه اقتصادی خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.