صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر
توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد

توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر

کسب و کار نیوز - معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اساسی وزارتخانه توسعه گیاهان دارویی کم آب بر در کشور است، افزایش اشتغال و رونق تولید در توسعه گلخانه‌ها را نیز یکی از راه‌های بسیار علمی و به صرفه در بخش کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی طهماسبی در یازدهمین کنگره علوم باغبانی ایران که در ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش توسعه گلخانه ها در رونق تولید و ایجاد اشتغال اظهار کرد: تغییر اقلیم در کشوراتفاق افتاده و باید در روش تولید محصولات کشاورزی تغییر ایجاد شود. بخش کشاورزی بخشی چند وجهی است و با صنعت، خدمات، بازرگانی و تولید ارتباط دارد.

طهماسبی با بیان اینکه در گلخانه‌ها تنش‌های محیطی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: ایران در زمینه سازه‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای جزو کشورهای صادر کننده است و در این زمینه کمترین وابستگی وجود دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها در فضای هیبرید برای کشت گوجه، فلفل، خیار وفلفل قرمز به بیش از ۷۰۰ میلیون بذر تنها در شب عید مورد نیاز است، افزود: در این بخش ظرفیت خوبی وجود دارد و همچنین دولت برای ایجاد و توسعه گلخانه‌ها تسهیلات مناسبی را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث گلخانه‌ها در کشور در نظر گرفته شده که سود آن با توجه به نوع طرح، برای مناطق کم برخوردار ۷ درصد و برای مناطق برخوردار ۹ درصد تعیین شده است.

طهماسبی تاکید کرد: لازمه توسعه حوزه باغبانی، ورود بخش‌های خصوصی و غیر دولتی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به عرصه فعالیت‌های مختلف امور مرتبط با کشاورزی و واگذاری امور تصدی گری است.

طهماسبی به توسعه گیاهان دارویی کم آب بر در کشور اشاره کرد و افزود: گل محمدی، آویشن، زعفران و زرشک از نمونه‌های گیاهان دارویی و مورد حمایت است که تولیدکنندگان آنها می‌توانند از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ مدنظر بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: زمینه رویش و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در کشور فراهم است و در صورت توجه به آن و توسعه کشت این گونه گیاهان، می توان برای اشتغال، تولید و صادرات بیشتر بسترسازی کرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور تاکید کرد: هم اکنون کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمالغرب کشور است و در مناطقی مثل حوضه دریاچه ارومیه و استان‌هایی همچون آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل کشت می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.