صفحه اصلی / استان ها / خطر انقراض سنجاب ایرانی
خطر انقراض سنجاب ایرانی

خطر انقراض سنجاب ایرانی

کسب و کار نیوز : زنده گیری سنجاب ایرانی، باعث انقراض این گونه جانوری شده و حیات جنگل های بلوط زاگرس را به خطر انداخته است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس کارگروه حیات وحش دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: ایرانیان اقدام به زنده گیری سنجاب ایرانی کرده و از آن به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کنند.
دکتر خاکپور افزود: این فرهنگ غلط حیات جنگل‌های بلوط زاگرس را به خطر انداخته است چرا که سنجاب ایرانی عامل بقای جنگل هاست.
سنجاب ایرانی بلوط‌ها را برای زمستان گذرانی زیر خاک جنگل پنهان می‌کند، ولی به دلیل فراموشی این بلوط‌ها زیر خاک مانده و جنگل جدید با جوانه زدن آن‌ها شکل می‌گیرد.
خاکپور با بیان اینکه سنجاب ایرانی در تمامی زاگرس پراکنش داخلی دارد، اما تنها مامن آن جنگل‌های هلن است افزود: این گونه جانوری در بیشتر نقاط زاگرس به خصوص ارومیه و ایلام در حال انقراض منطقه‌ای است.
وی با اشاره به اینکه سنجاب ایرانی تا یونان و مدیترانه هم دارای پراکنش جهانی است، ولی هیچکدام از کشور‌های این حوزه از سنجاب به عنوان حیوان خانگی استفاده نمی‌کنندافزود: سرزمین مادری سنجاب ایرانی در حال حاضر به خطر جدید بقای سنجاب و جنگل‌های بلوط تبدیل شده است.
رئیس کارگروه حیات وحش دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: سنجاب ایرانی زیباترین سنجاب دنیاست و در اسارت به هیچ عنوان تولید مثل نمی‌کند به همین دلیل تقاضای بیشتر موجب کاهش جمعیت آن در جنگل می‌شود.
دکتر خاکپور افزود: قاچاقچیان این سنجاب را با نام کانادایی هم در بازار می‌فروشند تا خریدار قانع به خرید شود.
وی گفت: در هیچ کجای جهان سنجاب به عنوان حیوان خانگی تعریف نشده واین بدعت تازه پایتخت نشینان است که دود آن به چشم جنگل‌های زاگرس و خودشان خواهد رفت.
مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: ما جنگل‌ها و فضای مجازی را به شدت کنترل می‌کنیم و کمترین میزان قاچاق سنجاب را در کشور داریم، ولی فضای مجازی در تهران بازار سیاه تجارت سنجاب ایرانی است.
شهرام احمدی افزود: سنجاب ایرانی شاخصه سلامت جنگل‌های بلوط زاگرس است.
وی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق سنجاب ایرانی کاهش عطش نگهداری آن در خانه‌های تهران است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.