صفحه اصلی / اسلایدر / آرامش تابستانی بازار ارز
آرامش تابستانی بازار ارز

«کسب و کار» ورود دلار به مرز 10 هزار تومان را بررسی می‌کند

آرامش تابستانی بازار ارز

کسب و کار نیوز-قیمت دلار در ادامه روند کاهشی روزهای قبل به مرز 10 هزار تومان رسیده و کارشناسان خوش بین‌اند که مقاومت این بازار در برابر نرخ تک رقمی ارز بالاخره خواهد شکست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، فعال نرخ پیشنهادی‌شان در کانال ۱۰ هزار تومان قرار دارد. برخی حاضرند دلار را به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و برخی حاضرند به قیمتی تا ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کنند. قیمت‌هایی بالاتر از این رقم پیشنهاد نمی‌شود.  یکی از دلایل کاهش نرخ دلار  در بازار  آزاد کاهش تقاضای دلار  به ویژه از جانب واسطه‌گران است. از آنجایی که بانک مرکزی به شدت روی بازار ارز کنترل دارد، نه تنها تقاضای سوداگری کاهش پیدا کرده، بلکه صاحبان ارزهای خانگی را نیز به فکر عرضه واداشته و کارشناسان عقیده دارند، دیر و یا زود این ارزها وارد بازار می‌شوند. اما انجام این امر مستلزم تداوم کنترل و مدیریت بانک مرکزی بر بازار است. مواقعی مثل اربعین تقاضای ارزی افزایش پیدا می‌کند و بانک مرکزی باید در راستای مهار این تقاضا، قدمی بردارد که البته فعلا تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

البته باید تاکید کرد روند کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته به گفته برخی از کارشناسان به لطف بازگشت ارزهای صادراتی بوده است. چند وقت پیش نیز رئیس کل بانک مرکزی به موضوع تسهیل در بازگشت ارز حاصل از فروش نفت و تاثیر آن در کاهش نرخ ارز، سخن گفته بود. با این توصیفات تزریق بیشتر ارز به بازار چیزی از مسئولیت‌های بانک مرکزی در رابطه با بازار ارز کم نخواهد کرد و لازم است این بانک نظارت‌های خود بر بازار را به ویژه در زمان های خاص مثل اربعین، افزایش دهد.

بر اساس صحبت‌های رئیس اداره صادرات بانک مرکزی بازگشت ارز صادراتی در تیرماه ۵۱ درصد رشد یافته است. مدیریت بهینه منابع ارزی و توزیع آن نیز بخش دیگری از اقدامات بانک مرکزی است که در مهار التهاب این بازار موثر است. یک نمونه این موضوع توزیع ارز دولتی و نظارت بر فرآیند تخصیص آن است.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد دلالان در حال خروج از بازار ارز هستند و تقاضا برای ارز کاهش پیدا کرده است.

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی

کاهش موقتی تقاضای ارزی

با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار التهابات بازار ارز، بخشی از این التهابات فروکش کرده و به همین دلیل نرخ ارز به ۱۱ و حتی ۱۰ هزار تومان رسیده است. اما اینکه توقع داشته باشیم نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان و یا بیش از این کاهش پیدا کند، توقعی منقطی نیست. نه ذخایر ارزی کشور  تغییری داشته و نه تحولات سیاسی به نفع بازار رقم خورده است. البته برخی کاهش نرخ ارز را به اجلاس «جی۷» ربط می‌دهند. در حالی که اگر این موضوع را بپذیریم صرفا از جنبه روانی روی بازار تاثیر گذاشته و موقتی است. ضمن آنکه باید تاکید کرد که کاهش نرخ ارز ربطی به این موضوع ندارد.  از طرفی در فصل در فصل تابستان قرار داریم و مصارف ارزی به خاطر کمبود و تحریم کنترل شده است و همین در روند کاهشی نرخ ارز موثر بوده. دلیل آرامش بازار ارز این موضوع است. به همین دلیل اگر وارد فصل پاییز شویم، نرخ ارز شاید دوباره افزایش پیدا می‌کند. البته اربعین و سفر زیارتی کربلا تاثیری مشهودی روی بازار ارز نخواهد داشت و تقاضای ارزی ایجاد نمی‌کند. از سویی پول ایران و عراق به شکلی قابل مبادله شده است. اما موضوعی که بیش از کاهش نرخ ارز اهمیت دارد، تثبیت نرخ ارز است. به نظر نمی‌رسد با توجه به ذخایر محدود ارز در کشور، بانک مرکزی این نرخ را روی ۱۱ هزار تومان و یا ۱۰ هزار تومان تثبیت کند. تقاضای ارزی چنین فرصتی را به بانک مرکزی نمی‌دهد. بنابراین اگر در حال حاضر بازار ارز آرام به نظر می‌رسد، این آرامش به خاطر کاهش موقتی تقاضا از بازار است نه به دلیل کاهش واقعی آن. از طرف دیگر در رابطه با ارزهای خانگی باید تاکید کرد، صاحبان ارزهای خانگی نیز در انتظار افزایش دوباره نرخ ارز هستند و از آنجایی که تحولات سیاسی خوش بینانه نیست، تلاشی برای ورود به بازار ارز ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.