صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تسهیلات استقرار دانش بنیان ها در شهرک های صنعتی
تسهیلات استقرار دانش بنیان ها در شهرک های صنعتی

صنایع با بهره گیری از کسب و کارهای نوین ارزش افزوده بالاتر ایجاد کنند

تسهیلات استقرار دانش بنیان ها در شهرک های صنعتی

به دلیل اهمیت جانمایی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در مجموعه هایی که بتواند فعالیت این تعداد کسب و کار را کنار هم ممکن سازد استقرار دانش بنیان ها در شهرک های صنعتی با تسهیلات ویژه ای آغاز خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق به شرکت های دانش بنیانی که در شهرک های صنعتی مستقر هستند، تسهیلاتی را برای استقرار اختصاص می دهد.  دکتر علی وحدت رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی طی بازدید از یک شرکت دانش بنیان تولید کننده تسمه اظهار داشت:هر پیشرفتی که اتفاق می افتد در صنعت است و اگر واحدهای دانش در صنعت رسوخ پیدا نکنند آثاری از آن دانش دیده نمی شود.وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید تلاش کنند که به صنایع ورود پیدا کنند، گفت: ما باید کاری کنیم که شرکت های دانش بنیان، ارتباط با صنعت داشته باشند و از طرفی نیز ضروری است که صنایع برای توسعه محصول خود از دانش این شرکت ها بهره ببرند و ارزش افزوده بالاتر داشته باشند.

وحدت با بیان اینکه استفاده از دانش شرکت های دانش بنیان در شرکت های صنعتی می تواند روی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، محیط زیست و عوامل دیگر تأثیر بگذارد، تصریح کرد: شرکت هایی که در شهرک های صنعتی وجود دارند، می توانند از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره ببرند. رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان در شهرک های صنعتی خاطرنشان کرد: استقرار کارگاه های شرکت های دانش بنیان برای تولید در این شهرک ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت می شوند؛ یعنی به آنها تسهیلات استقرار اختصاص می دهیم. وی افزود: این محور از دید همکاری ما با شرکت های حاضر در شهرک های صنعتی به زودی اصلاح می شود. وحدت یادآور شد: همچنین قرار است صندوق پژوهش و فناوری فولاد زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم راه اندازی شود و صندوق قرار است رویدادی مرتبط با فولاد را برگزار کند. وی در حاشیه بازدید از چهار شرکت دانش بنیان در شهرک صنعتی پرند نیز با اشاره به تفاهم‌نامه با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: سهولت در استقرار شرکت های دانش بنیان و کارگاه های این شرکتها در شهرک های صنعتی از مفاد این تفاهم نامه به شمار می‌رود. وی با اشاره به این تفاهم نامه گفت: ایجاد زمینه برای رسوخ فناوری در صنایع موجود نیز از دیگر مفاد تفاهم نامه است.

البته بر اساس اخبار منتشرشده شرکت دانش بنیانی که قصد دریافت زمین در شهرک های صنعتی را دارد باید در ابتدا به ساختمان اداری شهرک صنعتی مربوطه مراجعه نموده و پس از رایزنی با واحد مربوطه، زمین مورد نظر خود را انتخاب نماید. پس از آن باید با ارائه درخواست کتبی به ریاست آن شهرک صنعتی، به جهت دانش بنیان بودن درخواست تقسیط و تخفیف نماید.

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ها با حمایت های واقعی

امید کریمی اصل، کارشناس استارت آپ

شهرک های صنعتی به دلیل ماهیتی که دارند می توانند کسب و کارهای مشابه را در کنار هم جا بدهند و این امتیاز بزرگی برای دانش بنیان ها خواهد بود تا در کنار هم به تبادل اطلاعات و دانش بپردازند. امروز با ثابت شدن نقش و ارزش این کسب وکارها روزانه بر تعداد آنها افزوده می شود و مشکل بزرگ جانمایی آنهاست. برای بسیاری از کسب و کارها بودن در پارک های علم و فناوری و شرکت های وابسته به آن ارجحیت دارد اما به دلیل رشد و تعدد آنها باید به این اجماع برسند تا در مجموعه هایی در کنار هم استقرار پیدا کنند.

مزایای این حرکت بارها تکرار شده است اما استقبال از آنها نشد. به همین دلیل اگر مشوق ها تعیین شود و استمرار داشته باشد می توان به استقرار و فعالیت این شرکت ها در شهرک های صنعتی امید داشت. البته طرحی نیز سال گذشته اعلام شد و بر اساس آن قرار بود شرکت‌های دانش بنیان برای استقراردر شهرک های صنعتی حمایت ‌شوند. به عبارتی این طرح عبارت بود از واگذاری زمین به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، به صورت اقساطی و با کمترین پیش پرداخت و با اقساط بلند مدت که این شرکت ها از آن استقبال هم کردند. البته این حرکت در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هاست و متولیان باید امکانات و تسهیلاتی را برای شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان فراهم کنند تا زمینه توسعه و صادرات آنها کلید بخورد. این شرکت ها با ایجاد ارزش افزوده برای صنایع نیز می توانند رونق را به این بخش بازگردانند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.