صفحه اصلی / اسلایدر / مافیای خرید و فروش موتورسیکلت های پارکینگی
مافیای خرید و فروش موتورسیکلت های پارکینگی

دلالان در بازار موتورسیکلت معاملات میلیونی انجام می دهند

مافیای خرید و فروش موتورسیکلت های پارکینگی

ترافیک تهران روز به روز افزایش پیدا می کند و نیاز این کلان شهر به استفاده از وسایل نقلیه موتوری بیش از گذشته وجود دارد. امروز اما معضل کشور استفاده بیش از اندازه از موتورسیکلت های فرسوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه بی توجهی به توقف فعالیت موتورسیکلت های فرسوده در تهران هم چنان ادامه دارد. در حالی که عدم اجرای تکالیف قانونی درحوزه محیط زیست در زمان مناسب و تحمیل بارترافیکی اجرای قانون به دولت و یا شهرداری به نوعی اجحاف درحق شهروندان بوده و دستیابی به اهداف مصوبه قانونی درپروسه طولانی تری صورت می گیرد. عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه امروز ۹۰درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل کاهش ظرفیت‌های تولید و نبود توجیه اقتصادی تعطیل شده‌اند، گفت: کف قیمت موتورسیکلت‌های موجود در کشور ۹ میلیون تومان است.

ابوالفضل حجازی در خصوص وضعیت تولید موتورسیکلت در کشور، اظهار داشت: در دهه ۷۰ و ۸۰ حمایت‌های خوبی از این صنایع شد که توان داخلی سازی را تا ۶۵ درصد در کشور ارتقا داد به نحوی که اگر صنعت موتورسیکلت سازی این حمایت‌ها را دریافت می‌کرد اکنون به صادرکننده این محصولات تبدیل می شد. وی با اعلام اینکه سال ۹۵ بیش از ۸۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد، افزود: این آمار در سال ۹۶ به ۱۴۰ هزار دستگاه، سال ۹۷ به ۱۶۰ هزار دستگاه و در چهار ماهه نخست امسال به ۴۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.

حجازی دلیل کاهش تولید  موتورسیکلت در امسال را تولید بیش از دو برابر نیاز کشور در سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هم بسیاری از موتورهای تولیدی آن سال در انبارها باقی مانده است.  وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه باعث شده تا متوسط قیمت موتورسیکلت به سه برابر سال گذشته برسد، تصریح کرد: متأسفانه قدرت خرید مردم برای خرید موتورسیکلت تا ۷۰ درصد کاهش یافته و همین امر عاملی شده تا تمایل مردم به استفاده از موتورسیکلت‌های قدیمی افزایش پیدا کند. این عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اضافه کرد:‌ نیاز واقعی بازار ایران بین ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال پیش بینی می‌شود، اما با وضعیت رکود فعلی حاکم بر اقتصاد نیمی از همین ۴۰ هزار دستگاه موتور تولید شده تا پایان تیرماه در انبارها و کارخانجات تولیدی باقیمانده است.

حجازی تصریح کرد: کف قیمت موتورسیکلت های موجود در کشور ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و موتورهای کلاسیک خارجی حتی تا ۱۵۰ میلیون تومان نیز قیمت دارند. وی با بیان اینکه امروز ۹۰ درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل کاهش ظرفیت های تولید، ورود مدل ها و برندهای جدید موتورسیکلت به کشور و نبود توجیه اقتصادی کار، تعطیل شده‌اند، گفت: زمانی با تیراژ تولید ۸۵۰ هزار دستگاه در سال ۹۵، بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در بخش های مختلف قطعه سازی، حمل و نقل، تولید و توزیع صنعت موتورسیکلت سازی فعالیت می کردند، اما اکنون بسیاری از این مشاغل از بین رفته یا تغییر کابری داده اند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره اینکه صنعت موتورسیکلت سازی در حال پوست اندازی است، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر ۴۲ واحد تولیدی موتورسیکلت سازی در کشور مجوز شماره گذاری دارند که ۲۰ واحد آنها تولید واقعی داشته و با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال ۴۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که علاوه بر مصرف داخلی، بخشی از آنها به بازارهای عراق و افغانستان صادر می شود، اما نوسان نرخ ارز در یک سال و نیم گذشته سبب شده تا مشتریان این کشورها نیز به واردات از چین علاقه مند شوند.

وی تاکید کرد: موتورهای فرسوده موجود در انبارها باید اسقاط شوند، اما شاهدیم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آنها را با قیمت های نازل به فروش رسانده و مجدد به چرخه مصرف باز می گردند. در حال حاضر تعداد موتورسیکلت های فرسوده موجود در پارکینگ ها که به دلایل مختلفی از جمله نداشتن بیمه، نداشتن مدارک، جریمه های سنگین و غیره از سوی پلیس توقیف شده و در پارکینگ ها موجودند، بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برآورد می شود. وی گفت: این موتورسیکلت‌ها از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به صورت مزایده‌ای به فروش رفته و سند قانونی برای تردد پیدا می کنند، در حالی که بیش از ۹۰ درصد آنها فرسوده‌اند و باید از چرخه خارج شوند. جالب اینجاست از آنجایی که با قیمت‌های پایینی فروخته می شوند، تقاضا برای خرید آنها نیز بالاست، این در حالی است که یکی از راهکارها در این زمینه، صادرات این موتورسیکلت‌ها و خروج قانونی آنها از کشور است.

تعداد موتورسیکلت های فرسوده از دستگاههای دارای استاندارد بسیار بیشتر است

بهمن ضیاء مقدم، دبیر انجمن موتورسیکلت سازان ایران

موتورسیکلت وسیله ای است که اگر به درستی و با استانداردهای روز مطابق باشد می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک داشته باشد. در کلان شهر تهران نیاز این شهر به موتورسیکلت بیش از گذشته وجود دارد در حالیکه شاهد افزایش این وسیله در سطح شهر هستیم به دلیل فرسوده بودن آنها آلودگی هوا بیشتر هم شده است.

موتورسیکلت باید دارای استانداردهای امنیتی و محیط زیستی باشد تا مردم بتوان با فرهنگ سازی مردم را ترغیب به استفاده از آن کرد اما در شرایطی قرار داریم که تعداد موتورسیکلت های فرسوده از دستگاههای دارای استاندارد بسیار بیشتر است. متاسفانه هیچ گاه اسقاط موتورسیکلت های فرسوده به طور جدی از سوی دولت پیگیری نشده است. از ابتدای دهه هشتاد که طرح پلاک ملی در کارخانه ها اجرا و موتورسیکلت ها همانند خودرو ها پلاک ملی شدند، بیش از ده میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده و هم اکنون در حال تردد است ولی حتی یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج نشده است.

در حالی که هر از چند گاهی طرح های مقابله و جمع آوری با موتورسیکلت های فرسوده اجرایی می شود و این دستگاه ها روانه پارکینگ ها می شوند اما بعد از مدتی با خرید و فروش غیرقانونی آنها وارد چرخه فعالیت مجدد در شهرمی شوند و نشان می دهد این سازوکار دیگر تاثیری ندارد. باید برای نظارت بر این پدیده دستگاههای مربوطه وارد عمل شوند و اجازه ندهند دلالان با خرید و فروش این دستگاه ها معاملات میلیونی را رقم بزنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.