صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دانش بنیان ها به دنبال بازارهای صادراتی
دانش بنیان ها به دنبال بازارهای صادراتی

وام های اعطایی به دانش بنیان ها پس از تجاری سازی پس گرفته می شود

دانش بنیان ها به دنبال بازارهای صادراتی

کسب سرمایه اولیه مورد نیاز در بسیاری از موارد یکی از موانع اساسی در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است زیرا مؤسسان این شرکت‌ها معمولا از نسل جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. از این رو اطلاع از حمایت‌های دولتی از تأسیس و ادامه فعالیت این شرکت‌ها امری ضروری برای فعالان در این حوزه است. اکثر این شرکتها نوپا و کوچک هستند و اگر تعدادی از آنها را از نزدیک ارزیابی کنید متوجه می شوید مدیرانش عمدتا جوانان تازه فارغ التحصیل و نخبه ای هستند که با ایده ها و طرح های کارآفرینی خود، محصولات با کیفیت و بعضا با تکنولوژی بالایی را با حداقل امکانات تولید کرده اند. بنابراین حمایت ها از این شرکت ها بیشتر به سمت حمایت های مالی و اعطای وام بوده است در حالیکه بسیاری از کارشناسان با این روند پرداخت های مالی به کسب و کارهای نوین موافق نبوده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: بهتر است بدهی شرکت‌های دانش بنیان به سبب وام‌هایی که می‌گیرند، از محل درآمدهای این شرکت‌ها در آینده و پس از تجاری‌سازی محصول آنها باز پس‌ گرفته شود. عطاالله ربانی با اشاره به نقش و جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: پیشنهاد می دهیم برای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان، دستگاه‌های مختلفی که از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند کمک کنند تا آنها بدهی‌های خود را از محل‌ درآمدهایی که در آینده کسب خواهند کرد پرداخت کنند. وی افزود: حوزه دانش بنیان حوزه‌ای است که وقتی ایده‌ای شکل می‌گیرد تا به بازار وارد شده و تجاری‌سازی شود فرایند طولانی دارد لذا باید شرکت‌های دانش بنیان را در این زمینه درک کرد.

ربانی گفت: در وضعیتی که فعالیت‌های اقتصادی در سایر حوزه‌ها با سختی‌های خاصی مواجه شده است، به نظر می‌رسد فضا برای شرکت‌هایی که توان دانشی و فناورانه دارند بهتر از بقیه بخش‌ها فراهم است. تحریم‌ها باعث شده تا محصولات فناورانه در اولویت‌های تحریم قرار گیرند بنابراین شرکت‌هایی که توان دارند تا فناوری‌ها را برای شرایط جدید تغییر دهند، این‌ها شرایط بهتری دارند، کما اینکه الان هم مشاهده می‌شود در برخی از این شرکت‌های فناور که محصولات تولیدی این‌ها تحریم شده است، از تقاضاهای چند برابری برخوردار شده‌اند. رئیس پارک علم و فناوری البرز ادامه داد: بنابراین حوزه اشتغال شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خیلی بهتر شده است. تصور من این است که شرکت‌های دانش‌بنیان از رشد کمی و کیفی خوبی طی سال‌های اخیر در کشور برخوردار بوده‌اند.

ربانی، سرمایه در گردش را از مشکلات جدی شرکت‌های دانش بنیان و فناور عنوان کرد و گفت: در بانک‌های معمولی منابع حمایتی مناسب وجود ندارد و سود بسیار زیادی از شرکت‌ها می‌گیرند، اما صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها، با تسهیلات ارزان قیمتی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند، یا تسهیلی که برای در اختیار قرار گرفتن این تسهیلات می‌توانند انجام دهند، کمک بسیار زیادی به شرکت‌ها کرده‌اند.

رانت و فساد از معایب کمک های دولتی و وام های کلان

رشید محمودی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان

یکی از مشکلات مهم شرکت های دانش بنیان موضوع سرمایه در گردش شرکت ها است. برای تولید محصول دانش بنیان، تحقیق و بررسی، مواد اولیه، تجهیزات و نیروی انسانی لازم است که نیاز به سرمایه زیادی دارد. بنابراین نبود سرمایه در گردش مسئله ای است که خیلی از شرکت ها با آن مواجه هستند به طوری که وقتی محصول را به یک دستگاه دولتی می فروشند مدت زیادی زمان می برد تا پول آن را بدهند و این مسئله باعث می شود این شرکت ها آسیب ببینند.

سرمایه و نقدینگی نباید از نهاد دولت به سمت شرکت های دانش بنیان سرازیر شود. البته مخالف انجام این کار نیستیم اما باید قاعده و قانونی پشت این حمایت ها باشد. اگر وامی و یا حمایت مالی انجام می شود باید شرایطی برای آن در نظر گرفته شود که کسب و کار مذکور را به تلاش بیشتر وا دارد نه اینکه خیال موسسان را از بابت تامین هزینه ها آسوده سازد و همین موجبات شکست شرکت دانش بنیان را فراهم کند. رانت و فساد از دیگر معایب کمک های دولتی و وام های کلان به شرکت ها و استارت آپ هاست. باید با برنامه و شرایط خاص این حمایت ها انجام شود تا آسیبی متوجه کسب وکارها نشود.

از طرفی دیگر علی رغم اینکه فعالان در حوزه شرکت های دانش بنیان از جمله دانش آموختگان و نخبگان کشور هستند، اما بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکرات جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی جهت صادرات و غیره آشنا نبوده و به همین دلیل در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه می شوند. مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت های دانش بنیان نوپا بیشتر از شرکت های با سابقه وجود دارد که به همین دلیل شرکت های نوپا بیشتر به حمایت از سوی دولت در این زمینه نیاز دارند. بنابراین دولت باید برای یافتن بازارهای صادراتی وارد عمل شود تا شرکت های دانش بنیان با عرضه محصولات و خدمات خود بتوانند وام هایی را که گرفته اند بازگردانند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.