صفحه اصلی / اسلایدر / موز ۲۰ هزار تومان شد
موز ۲۰ هزار تومان شد

فروشندگان موز را با سود بیش از 35 درصد عرضه می کنند

موز ۲۰ هزار تومان شد

گرانی در بازارها به نوعی عادی شده و هر روز شاهد افزایش قیمت یکی از محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم هستیم. در بخش میوه و سبزیجات نیز گرانی ها ادامه دارد و این باز نوبت به موز رسیده تا دست مردم از این میوه نیز کوتاه شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر در برخی مناطق تهران شاهد افزایش قیمت موز تا کیلویی ۲۰ هزار تومان هستیم. بسیاری از کارشناسان و تاجران حوزه مواد خوراکی عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های بی دلیل و همچنین قیمت‌های خارج از عرف بازار را نبود نظارت کافی می‌دانند. متاسفانه این روز‌ها توجه نداشتن به قیمت کالا‌های درج شده روی محصولات بخصوص مواد غذایی راهی شده تا دلالان با سوء استفاده این بی توجهی قیمت‌ها را تا میزان قابل توجهی دست کاری کنند. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی کشور به عدم وجود نظارت بر قیمت اقلام و کیفیت برند های شناس و بنام در بازارها باز می گردد. وجود اقلام تقلبی تا حد زیادی به نبود نظارت دستگاه های ناظر بستگی دارد.

اما در این رابطه  رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: بازگشت حجاج و ازدیاد تقاضا برای برگزاری مراسم های عروسی بر نوسان قیمت موز در بازار دامن زده است. حسن صابری از تعادل قیمت میوه در بازار خبر داد و گفت: با توجه به فراوانی تولید،جای هیچ گونه  نگرانی مبنی بر کمبود عرضه و التهاب بازار نیست. وی با اشاره به اینکه قیمت میوه‌های وارداتی تابع نرخ ارز است، افزود: قیمت آناناس، انبه و موز عمدتا تابع نرخ دلار است؛ ضمن آنکه ازدیاد تقاضا در بازار داخل بر این امر بی تاثیر نیست. صابری ادامه داد: بازگشت حجاج و  ازدیاد تقاضا برای برگزاری مراسم عروسی قبل از ماه محرم تا حدودی بر نوسان قیمت موز در بازار دامن زده است. رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به اینکه افزایش نرخ موز مقطعی است، بیان کرد: با آغاز محرم و کاهش تقاضا شاهد افت مجدد قیمت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی میوه و تره بار به ۱۴ هزار تومان رسیده است، گفت: مغازه داران با اعمال ۳۵ درصد سود این میوه را در بازار عرضه می‌کنند که حدودا بین ۱۷ تا ۱۸ و در برخی مناطق شهر تا ۲۰ هزار تومان می شود. این مقام مسئول قیمت هر کیلو سیب زمینی را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افت قیمت سیب زمینی، کشاورزان تا حدی در برابر کاهش نرخ مقاومت می‌کنند و محصول را از زمین در نمی‌آورند، اما به سبب آنکه سیب زمینی بهاره را نمی‌توانند زیاد در زمین نگه داری کنند، پیش بینی می‌شود که با ازدیاد عرضه ظرف روز‌های آتی، شاهد افت مجدد قیمت محصول در بازار باشیم. صابری در پایان از کاهش صد درصدی قیمت گوجه فرنگی نسبت به ماه های اخیر در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو گوجه فرنگی یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است، در حالی که در ماه‌های اخیر نرخ در میدان مرکزی به ۹ هزار تومان رسیده بود.

ضرورت تدوین جرایم مناسب برای تخلفات گرانی

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی

نبود نظارت مهم ترین عامل در گرانی میوه و سبزی در بازار است. اینکه گرانی هر بار در مقطعی شامل میوه ای خاص می شود را باید از مسوولان تنظیم بازار و متولیان نظارت بر بازار پرسید. پیگیری و نظارت بر بازار میوه می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و به دنبال آن باید جرایم اینگونه تخلفات کارساز باشد. در تخلفاتی که انجام می شود اگر جرایم و رسیدگی ها در زمان خود و مناسب با نوع تخلف نباشد کاری از پیش نخواهد رفت.

امروز بازار میوه در مورد موز گرانی را تجربه می کند. نباید اوضاع بدین گونه ادامه پیدا کند و مردم از خرید این میوه ناتوان شوند. سیاست ها و قیمت گذاری باید در راستای تعادل در بازار باشد و مردم باید توان خرید میوه و سبزیجات را به عنوان نیاز روزمره داشته باشند. البته میزان تولید موز در فیلیپین به عنوان یکی از عمده تولیدکنندگان این محصول در جهان کاهش پیدا کرده و به همین دلیل سهمیه کشورهایی مانند ایران نیز کمتر شده است، طبیعتا در چنین شرایطی میزان واردات و نهایتا عرضه موز در بازار داخلی ایران نیز کاهش پیدا می‌کند و خود عاملی برای افزایش قیمت می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.