صفحه اصلی / اسلایدر / فرصت تحریم برای صنایع نوظهور
فرصت تحریم برای صنایع نوظهور

«کسب و کار» رشد مشکوک مجوزهای تاسیس صنعتی را بررسی می‌کند

فرصت تحریم برای صنایع نوظهور

کسب و کار نیوز-رشد 24 درصدی صدور مجوزهای تاسیس صنعتی در حالی به ظاهر نشانه خوبی برای سرمایه گذاری و شروع فعالیت‌های اقتصادی است که ابهام زیادی را در خصوص چگونگی این فعالیت‌ها آن هم در شرایط بی‌ثبات اقتصادی فعلی، ایجاد می‌کند. چگونه در شرایطی که صنعت با رشد منفی مواجه است و بررسی‌ها حکایت از نیمه تعطیل شدن برخی از صنایع دارد، متقاضیان جواز تاسیس برای تاسیس صنعت انگیزه دارند؟

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، به اعتقاد کارشناسان افزایش جواز تاسیس واحدهای صنعتی در برخی از شهرها نشان از امنیت سرمایه‌گذاری در این شهرها و فرصتی است که تحریم برای ایجاد برخی از واحدهای صنعتی ایجاد کرده که باید آن را به فال نیک گرفت و برخی نیز علت این امر را سودجویی برخی از افراد از مجوزها برای دریافت وام‌های کلان عنوان می‌کنند که در شهرک‌های صنعتی اثرات آن را با وجود واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل شاهدیم.
بر اساس صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک از مجموع واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی ، ۱۲ هزار و ۵۳۳ واحد ظرفیت تولید ۵۰ تا ۷۰ درصد دارند و بیش از ۱۳ هزار واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعال هستند و برخی از کارشناسان علت این امر را سودجویی برخی از افراد از جواز تاسیس عنوان می‌کنند.
اما اطمینان از این مسئله نیاز به بررسی جدی دارد و از جمله اینکه باید دید صدور چنین مجوزهای در شرایط تحریمی آیا می‌تواند نشان مثبتی بر ادامه سرمایه‌گذاری در کشور و رشد آن باشد؟
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از صدور هشت هزار و ۳۵۵ فقره جواز تاسیس صنعتی از آغاز امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با پارسال ۲۴.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
بررسی آمارهای یاد شده، همچنین حاکی از صدور یک‌هزار و ۹۱۰ پروانه بهره برداری صنعتی در چهار ماه نخست امسال است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۶.۴ درصدی داشته است.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، اشتغال مجوزهای تاسیس صنعتی را در این مدت ۲۰۰ هزار و ۹۷۲ نفر پیش بینی کرده است. این آمارها در مقایسه با چهار ماهه پارسال رشد ۳۱.۲ درصدی نشان می دهد.

همچنین پیش بینی اشتغال پروانه های بهره برداری صنعتی صادره در این مدت ۳۱ هزار و ۲۹ نفر است که در مقایسه با پارسال ۳.۳ درصد افزایش نشان می دهد.

این آمارها، میزان سرمایه گذاری جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده را ۹۷۰ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال پیش بینی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۳ درصد رشد نشان می دهد.

مهدی پورقاضی فعال اقتصادی

ظهور صنعتگران جدید

صدور جواز تاسیس و یا هر چیزی که بشود از آن امتیازی به دست آورد، معمولا زمینه ساز رانت است و عده‌ای تلاش دارند از آن به نفع خود بهره بگیرند. همانطور که در گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم که در نهایت باعث بدنامی صنعتگران واقعی شده است. بر همین اساس نمی‌توان منکر سوء‌استفاده‌هایی بود که برخی از اشخاص از جواز تاسیس دارند و از آن برای دریافت وام کلان و… سود می‌گیرند. اما با توجه به نظارت‌های دقیق بانک مرکزی و حساسیت سیستم بانکی در کنترل متقاضیان تسهیلات، به نظرمی‌رسد، رشد جواز تاسیس نشانه خوبی بر افزایش سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی باشد. طبق آنچه آمارها نشان می دهد و با شرایطی که تحریم در بازار برخی از کالاها ایجاد کرده است، انگیزه سرمایه‌‍گذاری در بخش‌های صنعتی در برخی از بخش ها بیشتر از قبل شده است.توضیح آنکه تامین برخی از کالاها از طریق واردات به صرفه نیست و این امر فرصت خوبی در اختیار صنعتگران جدید می‌دهد که در پی ایجاد و تولید این کالاها هستند. یعنی در بازار شاهد ظهور صنعتگران جدید هستیم که کالای آنها کمبود کالا در بازار را جبران می‌کند و مورد استقبال مشتریان داخلی است و البته شاید پس از پایان تحریم‌ها، فعالیت آنها متوقف شود. در برخی از شهرها این فعالیت‌ها شروع شده است. همچنین برخی از بخش‌های صنعتی نیز با رشد روبه رو بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.