صفحه اصلی / اسلایدر / اجاره چمدان برای قاچاق پوشاک
اجاره چمدان برای قاچاق پوشاک

دلالان با پرداخت هزینه های سفر، چمدانهای مسافران را اجاره می کنند

اجاره چمدان برای قاچاق پوشاک

با کاهش توانایی مردم برای مسافرت های خارجی که به دنبال افزایش نرخ ارز بوجود آمد شاهد بروز پدیده ای به نام اجاره چمدانهای مسافران خارجی در ازای پرداخت هزینه های سفر آنها از سوی افراد سودجو و دلالان هستیم. این افراد با پرداخت قسمت اعظم یا کل هزینه های سفر سه روزه مسافران به کشورهای خارجی بخصوص استانبول، آنکارا، آنتالیا، چین و... حق بار این افراد را برای تامین منافع خود و واردات چمدانی پوشاک به کشور اجاره می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته اجاره به معنای آن اجاره که در ازای آن پول بپردازند نیست و همان تامین هزینه های سفر را شامل می شود. محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه سالانه صنایع نساجی در حالت عادی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن پنبه استفاده می‌کند، بیان کرد: اگرچه ظرفیت صنایع نساجی بیش از این رقم است، اما واردات رسمی و چمدانی پارچه و لباس در چند سال اخیر بر صنعت نساجی تاثیر سو گذاشت.

اما به گفته یک فعال صنفی واردات چمدانی را مسافران انجام می دهند. از کل جمعیت ایران چند میلیون نفر توان مسافرت به خارج و خرید را دارند؟ اما واردات؛ چه کسانی توان واردات را دارند؟ قطعا مردم کوچه و بازار نیستند بنابراین افرادی می توانند اقدام به این کار کنند که توانایی و برش را در سیستم کشور داشته باشند. این حجم از واردات چمدانی به هیچ عنوان توسط مسافر عادی جابجا نمی شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه توسعه صنعت پوشاک اشتغالزایی بالایی به همراه دارد، گفت: قاچاق ضربه مهلکی بر پیکره صنایع نساجی و پوشاک وارد می‌کند. رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه قاچاق ضربه مهلکی بر پیکره صنایع نساجی و پوشاک وارد می‌کند، گفت: در واقع قاچاق معضلی است که نه تنها تولیدکننده بلکه زندگی تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است چراکه همه افراد جامعه فارغ از جنس، سن، شغل و… در حال استفاده از پوشاک هستند.

اگرچه جلوگیری از قاچاق پوشاک یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای حمایت از تولید داخل است، اما بازار مصرف نیز به مدیریت نیاز دارد. نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه جلوگیری از قاچاق پوشاک یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای حمات از تولید داخل است، اما بازار مصرف نیز به مدیریت نیاز دارد تا در صورت واردات این کالا زمینه فروش آن وجود نداشته باشد. وی بیان کرد: اگرچه برندینگ یکی از الزامات رونق صنعت پوشاک است، اما ایران تاکنون توانایی عرضه اندام در سطح داخلی یا بین المللی در این زمینه را نداشته است.

قاچاق کالای چمدانی برای فرار از مالیات و عوارض گمرکی

ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس

در شرایطی قرار داریم که افراد سودجو و واسطه ها تلاش می کنند برای پر کردن جیب خود خسارت های زیادی را به کشور و اقتصاد وارد کنند. پوشاک صنعتی ارزآور و اشتغالزا در کشور است و برنامه های مثبت بسیاری برای توسعه آن طراحی و اجرا شده است اما همواره افرادی وجود دارند که این تلاش ها را بی اثر کنند. امروز شاهد هستیم که سیل عظیم مردم به سوی آنکارا، استانبول، وان، آنتالیا و سایر شهرهای ترکیه باعث شده تا در زمان برگشت چندین چمدان جنس وارد کشور کنند که این اقدامات اقتصاد کشور و تولید داخل را فلج می‌کند.

از طرف دیگر دلالان با شگردهایی اقدام به اجاره چمدان های مسافران می کنند و با پرداخت هزینه های سفر، به ازای هر نفر چندین چمدان پوشاک خریداری شده از کشورهای دیگر را وارد کشور می کنند. با این اقدامات صنعت پوشاک تهدید شده و تلاش های مسوولان برای ارتقای این صنعت و شناسانده شدن آن در بازارهای خارجی بی اثر خواهد شد. مسافران چه شخصی و چه اجاره ای ارز زیادی را بایت خرید پوشاک وارد کشورهای دیگر بخصوص ترکیه می کنند و این در حالی است که کشور در شرایطی است که به ارز نیاز دارد. واردات سالانه میلیاردها دلار کالای قاچاق در شرایط فعلی به صلاح نیست و تنها منجر به خروج ارز از کشور می‌شود. در شرایط کنونی، کالاهای مصرفی و کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود و یا امکان تولید آن وجود دارد، نباید به کشور وارد شود.

هم چنین این افراد به منظور فرار مالیاتی و عوارض گمرکی اقدام به قاچاق کالای چمدانی می‌کنند، اما تولیدکننده داخلی باید تمام مراحل پرداخت هزینه‌ها را طی کند و همین موضوع ضربه مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور وارد می‌سازد. متاسفانه فرهنگ خرید کالای خارجی، تولیدکنندگان داخلی را مجبور به نصب برند سایر کشورها کرده تا بتوانند پوشاک تولید شده در ایران را به فروش برسانند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.