صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نفوذ ارزهای دیجیتال به شبکه های اجتماعی
نفوذ ارزهای دیجیتال به شبکه های اجتماعی

حدود ۱/۷ میلیارد فرد بالغ در سراسر جهان بدون بانک هستند

نفوذ ارزهای دیجیتال به شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی به پدیده ای تبدیل شده اند که بسیاری از مردم ساعت ها وقت خود را در آنها می گذرانند. از طرفی دیگر موضوع ارزهای دیجیتال نیز موضوع روز در دنیاست و کشورهای بسیاری وجود دارند که معاملات تجاری خود را بر اساس پول های مجازی انجام می دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حال ربط این دو موضوع چیست؟ شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک و تلگرام مدتی است به سمت راه اندازی اپلیکیشن های استخراج ارز و یا درآمدزایی از این طریق رفته اند. چندی است که فیس‌بوک با اعلام راه‌اندازی پروژه لیبرا، سروصدایی راه انداخته و جهان را تکان داده است. حتی یک سال گذشته، این ایده که یک شرکت نمادین آمریکایی بخواهد ارز دیجیتال راه‌اندازی کند یا اینکه رئیس‌جمهور وقت بخواهد درباره آن توییت کند، غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما حالا همه این‌ها به واقعیت تبدیل شده است. اعلان لیبرا، انتقادهای سیاستمداران را در پی داشت، طوفانی در رسانه‌ها به پا کرد و از نظر تاثیرگذاران کریپتو، ممکن است این غول تکنولوژی ۹۰ درصد آلتکوین‌ها را بی‌ارزش کند. هم چنین می‌دانیم که سابقه تلگرام در ارائه کوین کریپتو مخصوص خودش نسبت به فیس‌بوک قدیمی‌تر و تقریبا یکی دو سال پیش بود که کوین خودش با نام TON را ارائه کرد.

غول اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یعنی لاین، بلاک‌چین اختصاصی خود را با نام Link به‌همراه ارز دیجیتال این بلاک‌چین با همین نام معرفی کرد. باوجود اینکه لاین اولین شرکت عمومی است که بلاک‌چین اختصاصی معرفی می‌کند، نمی‌تواند جایگاه اولین شبکه‌ اجتماعی علاقه‌مند به ارز رمزنگاری‌شده را به خود اختصاص دهد. در این میان شرکت‌هایی همچون Kik، Kakao، تلگرام و فیسبوک پیش از لاین علاقه‌ی خود را نشان داده‌اند. تمام شرکت‌های گفته‌شده، تمایل لازم را برای پشتیبانی از ارز رمزنگاری‌شده در شبکه‌ی اختصاصی خود نشان داده‌اند. برخی از آن‌ها نیز قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشته‌اند. در اینجا یک سوال اساسی مطرح می‌شود: باوجود مشکلات پیش‌آمده برای ارزهای رمزنگاری‌شده و کاهش ارزش و علاقه به آن‌ها و همچین، نگرش مفی که نسبت به ICO وجود دارد، چرا شرکت‌های بزرگ و ثبت‌شده، به این پدیده علاقه نشان می‌دهند؟

آنطور که به‌نظر می‌رسد، ارزهای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، خصوصیت‌هایی دارند که می‌توانند ضعف‌های یکدیگر را بپوشانند. البته در حال حاضر هیچ شرکتی این تکامل را به‌درستی انجام نمی‌دهد؛ اما به‌هرحال ترکیب این دو پدیده، محصولی قابل توجه خواهد داشت. شبکه‌های بزرگ اجتماعی، مهم‌ترین نیاز ارزهای رمزنگاری‌شده یعنی کاربر را برطرف می‌کنند. به‌عنوان مثال، فیسبوک، مسنجر و واتساپ هرکدام ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند. تلگرام و لاین هرکدام ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارند. لینکدین، بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکار، بیش از۲۰۰ میلیون کابر فعال ماهانه دارد. در واقع، در بسیاری از مناطق جهان، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به ابزارهای اصلی فرآیندهای کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. ، پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی تلگرام که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه‌ فعال دارد، اعلام نموده که قصد ارائه‌ی رمزارزی خودش با نام Coin-Gram را دارد.

کمپانی کره‌ای Kakao که در امور مختلفی از جمله رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند نیز در حال راه‌اندازی و توسعه‌ی رمزارز داخلی خودش است. گرچه بسیاری از اقتصاد‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه‌ی جهان تعداد زیادی کاربر فعال در پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی همچون Instagram، Whatsapp و Wechat دارند، اما بر خلاف این دنیای توسعه‌ یافته از یک سیستم مالی سنتی و مبهم بهره می‌برند. حدود ۱/۷ میلیارد انسان در جهان وجود دارد که به اصطلاح «بدون بانک» هستند. این بندان معناست که این افراد هیچ دسترسی به خدمات بانکی و کارهای ساده‌ای مانند افتتاح حساب ندارند. همانطور که گزارشات بانک جهانی نشان می‌دهد: حدود ۱/۷ میلیارد فرد بالغ در سراسر جهان بدون بانک هستند. دو سوم این تعداد مالک تلفن همراه هستند و این تلفن‌های هوشمند می‌توانند در جهت دسترسی به سرویس‌های مالی به آن‌ها کمک کنند. اینگونه موارد باعث می‌شود که کمپانی‌های رسانه‌ی اجتماعی بزرگی همچون فیس‌بوک برای ایجاد دسترسی به خدمات مالی برای افراد «بدون بانک»، ارزهای دیجیتالی خود را صادر نمایند.

استفاده از ظرفیت کاربران میلیونی شبکه های اجتماعی

ارشیا امامی، کارشناس ارز دیجیتال

شبکه های اجتماعی کاربران بسیاری دارند و میزان بازدید روزانه آنها از میلیون ها نفر نیز فراتر می رود. روند ارایه خدمات شبکه های اجتماعی به کاربران دارای تاثیرات بسیار مثبتی بوده و موجب افزایش روزانه مخاطبان شده است. بنابراین با این تعداد کاربر می توان درآمدزایی قابل توجهی داشت. شبکه های اجتماعی و در راس آنها فیس بوک و تلگرام که اتفاقا در ایران نیز کاربران زیادی دارند درصدد هستند با راه اندازی بخش ارز دیجیتال از ظرفیت تعداد کاربران خود استفاده کنند. البته این موضوع به نفع کاربران نیز خواهد بود چراکه ساعات بسیاری را کاربران در شبکه های اجتماعی سپری می کنند و بدین ترتیب می توانند در کنار استفاده از خدمات متنوع شبکه ها، ارزهای دیجیتال را نیز رصد کنند و یا ارز مخصوص همان شبکه اجتماعی را برای خرید و فروش و معاملات استفاده کنند.

به عبارت بهتر اکوسیستمی از اپلیکیشن‌های مخصوص پرداخت ایجاد می‌شود که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای اهداف مختلف داخل یا خارج از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. این حرکت برای فعالان ارزهای دیجیتال بسیار سودمند خواهد شد چراکه به دیتای بالایی از کاربران دسترسی پیدا می کنند و می توانند خرید و فروش را در بستر شبکه های اجتماعی انجام دهند. با این حال مشکلاتی نیز بر سر راه راه اندازی ارزهای دیجیتال شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد. شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک باید بتوانند حجم زیادی از کاربران خود را به سیستم‌های پرداختی جذب کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.