شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، نرخ بلیت پرواز تهران- ارومیه نیز در یک سال اخیر بیش از ۳ برابر شده است. در شرایط کنونی مردم برای این پرواز یک ساعته باید مبلغی حدود ۶۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند، از این رو سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه بازار فروش بلیت هواپیما را ساماندهی کنند. در همین رابطه معاون وزیر صمت از ورود سازمان حمایت به گرانفروشی بلیت هواپیما و صدور حکم برای دو ایرلاین متخلف در این زمینه خبر داد و گفت: شرکتهای هواپیمایی ضوابط مصوب قیمتگذاری بلیت را رعایت نمیکنند.
عباس تابش با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی، ضوابط فروش و نرخگذاری بلیت هواپیما را رعایت نمیکنند، گفت: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به صورت جدی به مقوله نرخگذاری بلیت هواپیما ورود کرده و متاسفانه در این بررسیها، مشخص شد که شرکتهای هواپیمایی ضوابط هیات تعیین قیمت را رعایت نمیکنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بررسیها، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را به این نتیجه رسانده که یکسری اتفاقات در تعیین نرخ بلیت هواپیما رخ میدهد که متاثر از عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری دولت از سوی شرکتهای هواپیمایی است؛ بر این اساس، قطع به یقین، به این جمعبندی رسیدهایم که تخلفاتی در خصوص قیمت بلیت هواپیما در حال انجام است و دو ایرلاین نیز در این رابطه جریمه شدهاند که آرای آنها روز چهارشنبه گذشته و هفته قبل از آن صادر شده است.
وی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده و گشتهای ویژهای را برگزار کرده است که نتایج آن، در حال جمعبندی برای ارایه به مراجع قضایی است؛ ضمن اینکه ایرلاینها باید تا پایان وقت اداری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸، مستندات خود را مبنی بر نحوه قیمتگذاری و مستدل بودن نرخهای اعلامی برای فروش بلیتهای خود، به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارایه دادند و سازمان حمایت تا یکشنبه هفته پیش رو، نظرات خود را در رابطه با مستندات ایرلاینها، جمعبندی خواهد کرد.
تابش گفت: مصرفکنندگان طی ماههای گذشته، شکایات بسیاری از قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف پروازی داشتند که بر این اساس، سازمان حمایت وارد عمل شده و تا زمانی که ایرلاینها، دلایل مستدل برای قیمتهای تنظیم شده ارایه ندهند، کار را پیگیری میکند؛ اما باید توجه داشت که قیمت بلیت هواپیما، مشمول بند «ج» ضوابط قیمتگذاری است که بر این اساس، باید ایرلاینها بر طبق ضوابط هیات تعیین و تصویب قیمت، کار نرخگذاری را صورت داده و بر روی سایت خود، قیمتهای استخراج شده را بارگذاری نمایند؛ به هر حال پرونده ایرلاینها بر اساس فرمول ابلاغی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که منبعث از ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت ها است، ملاک عمل خواهد بود. رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: شرکتهای هواپیمایی باید توازنی را بر روی قیمت همه مسیرهای پروازی برقرار کرده است و مسیرهای پرتردد و کم تردد در نرخگذاری آنها، بایستی بر اساس ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت ها باشد، بنابراین نظارت عالیه ما بر عملکرد آنها ادامه خواهد داشت.
نبود قوانین بازدارنده و جرایم کارساز
حسن خسته بند، نماینده مجلس
بدون شک یکی از بخش هایی که گرانی در آن بیداد می کند قیمت بلیط هواپیما است که گویی به حال خود رها شده است. گرانی بلیط ها در هفته های اخیر موجب نارضایتی مردم شده و سازمانی نیز به این وضعیت رسیدگی نمی کند. اگر قرار بود وضع این بخش به تا این اندازه غیرقابل تصور شود پس نقش نهادهای نظارتی و بازرسی تا چه اندازه تاثیر دارد. وجود چنین سازمان هایی برای نظارت و بررسی وضعیت قیمت بلیط هواپیما در هفته های اخیر حس نشده و افزایش قیمت ها بی سابقه بوده است. این شرایط درست مانند زمانی است که شرکت ها در حال فعالیت بدون نظارت باشند. در حال حاضر با وجود سازمان های نظارتی و حمایتی هیچ نظارتی بر روی عملکرد این شرکت ها وجود ندارد و به بهانه های مختلف قیمت بلیط هواپیما گران و گران تر می شود. تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت باید به عنوان متولیان این اتفاق حضور جدی تری برای پیگیری این اتفاق داشته باشند در غیر این صورت باید شاهد افزایش غیرقابل قبول تری در قیمت بلیط هواپیما باشیم.
در حال حاضر پرونده تخلفاتی نیز وجود دارد که سازمان حمایت باید به آن رسیدگی کند. وجود قوانین بازدارنده و جرایم کارساز در این بین بسیار تاثبرگذار است. باید حالا که قرار است ایرلاینی که تخلف کرده جریمه شود نحوه جریمه و چگونگی آن به اندازه ای باشد که فرصت تکرار دوباره را از شرکت متخلف بگیرد. وجود پروازهای چارتری که البته به حرف از تعداد آنها کاسته شده و قیمت گذاری خودمختار و سلیقه ای شرکت ها و آزانس های هواپیمایی موجی بروز این اتفاقات شده است. هم چنین تمام این اتفاقات در حالی افتاده است که متأسفانه با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما، کیفیت خدمات تغییر مثبتی نکرد. از طرفی بی نظمی ایرلاین ها در ارائه خدمات هم افزایش یافته است. یکی از عوامل نارضایتی مسافران از پروازهای هوایی، بروز تأخیرهای چند ساعته پرواز و معطل ماندن مسافران است که متأسفانه این مشکل هنوز ادامه دارد.