صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فرصت سوزی با بلاتکلیفی مقررات رمز ارزها
فرصت  سوزی  با   بلاتکلیفی  مقررات  رمز ارزها

صدور مجوز خرید و فروش و استخراج رمزارزها به کندی پیش می رود

فرصت سوزی با بلاتکلیفی مقررات رمز ارزها

کسب و کار نیوز - رمزارزها در دنیای امروز بخش مهمی از اقتصاد و معاملات تجاری و بین المللی را شامل می شوند که تلاش کشورهای جهان برای توسعه این صنعت گواه بر این مدعاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابراین در ایران نیز باید مقررات گذاری حوزه رمزارزها هرچه سریعتر توسط نهادها و مراکز تخصصی از جمله بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در کشور انجام شود. رمز ارزها می توانند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور با توجه به شرایط فعلی موثر باشند و بر همین اساس مرکز ملی فضای مجازی کشور نسبت به تهیه سیاست های کلان حوزه بلاک چین و رمز ارز اقدام کرده و از دستگاه های مربوطه خواسته شده تا نظرات خود را اعلام کنند. اما به رغم تصویب و موافقت دولت با فعالیت در این زمینه هنوز اقدامی در رابطه با توسعه این بخش انجام نشده است. در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: به دلیل نظام بوروکراسی طولانی که برای تدوین استانداردها و تصویب آیین‌نامه استخراج رمزارز وجود داشت، این موضوع با تاخیر جلو رفت.

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با مسکوت ماندن موضوع رمزارزها در دولت گفت: از حدود یک سال پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادات خود را در خصوص استخراج رمزارز به کمیسیون ارائه کرد، حتی برای این موضوع به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ای بودیم که به ما گفته شد هنوز برای این قضیه تصمیم‌گیری نشده و پس از اطلاع باید برای امضای تفاهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه اقدام کنیم. وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از نهادهایی بود که زودتر از موعد پیشنهادش را در خصوص تعرفه‌های استخراج رمزارز ارائه کرد و تقریبا می‌توان گفت به جز قسمت تعرفه برق، بقیه قسمت‌ها همانطور که مورد پیشنهاد وزارتخانه بود تصویب شد.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه گفت: شاکله‌ای که برای استخراج رمزارزها تصویب شده است، شاکله پیشنهادی وزارت ارتباطات برای دولت بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل نظام بوروکراسی طولانی که برای تدوین استانداردها و تصویب آیین‌نامه استخراج رمزارز وجود داشت، این موضوع با تاخیر جلو رفت. لازم به ذکر است از چند هفته پیش آیین‌نامه استخراج رمزارز توسط هیات وزیران تصویب شد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع تدوین استانداردهای استخراج رمز ارز واگذار شد.

به هر ترتیب ایجاد ارز رمزنگاری شده ملی بر پایه فناوری بلاکچین اهداف مختلفی را به عنوان یک راه‌حل بانکی دنبال می‌کند که از جمله اهداف این پدیده باید به افزایش و ثبات در ارزش پول ملی، تسهیل در پرداخت‌های بین المللی و داخلی برای انواع کسب و کارها، جلوگیری از پولشویی و فساد اقتصادی و ایجاد شفافیت در مبدا و مقصد تراکنش‌ها اشاره داشت که می‌تواند در جهت مبارزه با فساد، ایجاد تجارت آزاد با کشورهای همکار کشور و کاهش هزینه‌های سیستم بانکی با  توجه به استفاده از فناوری‌های جدید کمک شایانی کند.

رمز ارز باید دارای مدل تجاری باشد

امیر حسین دوایی، مشاور فناوری های نوین وزیر ارتباطات

در رابطه با موضوع رمزارزها و ارزهای دیجیتال باید اشاره شود که مهم ترین اتفاقی است که در حوزه دیجیتال در سالهای اخیر رخ داده است. تمام کشورهای توسعه یافته جهان در حال استفاده و رواج هر چه بیشتر پول های دیجیتال در فضای مجازی هستند و ارزهای دیجیتال را رونق داده اند. بسیاری از معاملات بین المللی در تجارت های جهانی با ارز دیجیتال و بیت کوین در حال انجام است و این اتفاقات ضرورت ساماندهی این حوزه را در کشور بیش از پیش آشکار کرده است. در همین رابطه بانکها باید دروازه‌ای برای وصل ارزهای رمز پایه و پول های دیجیتال باشند. بلاک‌چین و ارزهای رمزینه از اهمیت بسیار مهمی در دنیای امروز برخوردارند و این بستر در اینترنت اشیا نیز اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. بنابراین باید مسیر توسعه و فعالیت رمزارزها و از همه مهمتر تدوین رمزارز ملی را هموار سازیم تا همگام با جهان در این حوزه پیش برویم.

رمزارز ملی باید زودتر تدوین و مقررات مربوط به آن اعلام شود. البته رمز ارز باید دارای مدل تجاری باشد و مشخص کند چه هدفی را دنبال می کند تا بتوان آن را نسبت به کپی های سطحی خود متمایز کرد. به طور کلی منظور از ارزی رمزنگار ملی ایجاد یک سامانه قانونی مجازی با قوانین مشخص بانکی از طریق بانک‌های عامل برای اتصال به بازار پول واقعی است و این مدل ایرانی نسبت به سایر انواع رمز ارزها دارای نظارت بیشتر توسط رگولاتور به منظور عدم رخ دادن جرایم در این حوزه خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.