صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش بد مسکن‌ها
افزایش بد مسکن‌ها

«کسب و کار» بررسی می‌کند

افزایش بد مسکن‌ها

کسب و کار نیوز-قیمت‌های نجومی مسکن در حالی مردم را به حاشیه شهرها فراری داده که باعث افزایش جمعیت بدمسکن ها نیز شده است. این درحالیست که در سال‌های گذشته رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری در تهران قرار گرفته بود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق گفته رئیس کانون انبوه سازان کشور ۲۴ میلیون بد مسکن وجود دارد که در سال گذشته این آمار ۱۹ میلیون نفر بوده است. یعنی طی این مدت با افزایش قیمت مسکن ۵ میلیون نفر بر تعداد بد مسکن‌ها اضافه شده است. این موضوع هم آرامش خانواده‌ها را بر هم زده و هم ظاهر شهری را دچار تغییرات منفی کرده است.
البته طی سال‌های گذشته با افزایش جمعیت ساکنان شهرها به خصوص کلان شهرها معضل بد مسکنی پررنگ‌تر شده است. با این حال افزایش هزینه‌های ساخت مسکن بر تولید، کیفیت ساخت و ساز و امکانات رفاهی مسکن نیز اثرات منفی به همراه داشته است. همانطور که مسئولان نیز اظهار کرده‌اند، بیش از چند میلیون خانوار در فضای متوسط ۱۲ متری زندگی می‌کنند و واحدهای مسکونی آنها فاقد استانداردهای لازم برای سکونت است و همین مسئله در بلند مدت به افزایش معضلات اجتماعی منتهی خواهد شد.
اما مردم با وجود قیمت‌های نجومی چگونه قادر خواهد بود از معضل بدمسکنی عبور کنند؟ و یا می‌توان در این شرایط بد اقتصادی و با وجود هزینه بالای ساخت مسکن توقعی از بازار و عرضه کنندگان داشت؟ با توجه به وضعیت بحرانی بازار مسکن که البته به تناسب آن اقدام عملیاتی صورت نگرفته و طرح‌های حمایتی چند ماهه اخیر هم صرفا روی کاغذ مانده است، عبور از این بحران حداقل برای اقشار ضعیفو کم درآمد که عمدتا مستاجر هستند، بعید به نظر می‌رسد.
به گفته کارشناسان تا مادامی که تقاضای سوداگری در بازار مسکن است، حتی افزایش ساخت و ساز نیز به طبقات ضعیف و یا کاهش قیمت مسکن کمک نخواهد کرد. به گفته رئیس کانون انبوه‌سازان کشور اکثر واحدهای مسکونی خالی از سکنه، خانه دوم و سوم هستند و این واحدها توسط برخی افراد برای فرزندان خود خریداری شده است. در حالی که منتفی شدن طرح مالیات بر عایدی مسکن مشکل افزایش واحدهای خالی از سکنه را بیشتر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.