صفحه اصلی / اسلایدر / رانت در آزادسازی واردات برنج
رانت در آزادسازی واردات برنج

تبعات آزادسازی واردات برنج ضد تولید و ایجاد اشتغال است

رانت در آزادسازی واردات برنج

کسب و کار نیوز - بر اساس ابلاغ گمرک ایران به گمرکات اجرایی سراسر کشور، ممنوعیت فصلی واردات برنج برای ادامه سال لغو شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس ابلاغ بخشنامه گمرک به گمرکات اجرایی سراسر کشور، اجرای بخشنامه لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج برای امسال توسط تمامی گمرکات لازم الاجرا شد. بر اساس این بخشنامه که توسط مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ابلاغ شده است، واردات برنج در ادامه سال با رعایت کامل مقررات آزاد شد.اما عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی فروش محصولات کشاورزی با قیمت کم را باعث نابودی منابع کشور دانست. وقف چی با تاکید بر اینکه حدود یک سوم بودجه کشور به منظور واردات کالا‌های اساسی هزینه می‌شود، عنوان کرد: به جای هزینه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در زمینه واردات از این منابع برای حمایت از تولیدات داخل استفاده شود، واردات محصولات کشاورزی مانند برنج در فصل برداشت تبعات منفی بسیار زیادی دارد. علی وقف‌چی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت واردات برنج در فصل برداشت، گفت: در حال حاضر در کمال تاسف تصمیماتی که برای کشور توسط متولیان امر گرفته می‌شود ضد تولید و ایجاد اشتغال است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از تصمیم گیران به دنبال رانت، فساد و مسائلی ضد اهداف کشور هستند، ادامه داد: در حال حاضر عراق از صادرکنندگان گوجه و سیب زمینی به کشور خود برای هر کیلوگرم ۴ هزار تومان دریافت می‌کند. این نماینده مردم در مجلس شورای با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل عدم وجود تدبیر و درایت در تصمیم گیری مدیران، گوجه فرنگی با قیمت ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این اتفاق به معنای نابودی منابع کشور است، عنوان کرد: افراد به جای حمایت از واردات با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از فرصت‌های قانونی موجود برای حمایت از تولید داخل استفاده کنند.
وقف چی با تاکید بر اینکه حدود یک سوم بودجه کشور به منظور واردات کالا‌های اساسی هزینه می‌شود، عنوان کرد: به جای هزینه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در زمینه واردات از این منابع برای حمایت از تولیدات داخل استفاده شود، واردات محصولات کشاورزی مانند برنج در فصل برداشت تبعات منفی بسیار زیادی دارد. وی با بیان اینکه اگر قرار است از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی حمایت و امنیت غذایی تامین شود در صورت نیاز برای واردات محصولات کشاورزی، از ارز آزاد استفاده شود، گفت: در واردات محصولات کشاورزی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ در حالی که تولیدکنندگان داخلی نهاده‌ها را با ارز آزاد تامین می‌کنند هدفی جز نابودی تولید داخلی وجود ندارد.

برخی تصمیم گیری ها به ضرر تولید داخلی برنج تمام می شود

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج

برنج یک محصول استراتژیک است که برای تولید و عرضه و فروش آن باید برنامه ریزی های مدون و برنامه های حمایتی ثابت وجود داشته باشد. در ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص و پتانسیل بالای کشاورزی کاشت برنج در بسیاری از مناطق شمالی کشور انجام می شود و کیفیتی بسیار عالی از برنج برداشت شده قابل مشاهده است. این محصول برای مشتریان خارجی نیز بسیار ارزشمند است. برنامه های صادراتی باید توسعه پیدا کند چراکه قابلیت ارزآوری این محصول بسیار زیاد است و به لحاظ کیفیت بالا نامی آشنا در جهان شده است.متاسفانه برخی سیاست ها در سال های اخیر موجب شده تا برنج ایرانی آن طور که باید در دید نباشد. سیاست های داخلی و برخی تصمیم گیری هایی که وجود دارد به ضرر تولید داخلی برنج تمام می شود لذا در خواست این است که در این تصمیم گیری ها تولیدکننده داخلی مدنظر قرار بگیرد و به مشکلاتی که به دنبال اجرای این تصمیمات پیش خواهد آمد توجه داشته باشند. در حال حاضر نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم.
با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، بارندگی‌های اخیر و وجود ۵۰۰ هزار هکتار شالی در ۲ استان مازندران و گیلان و بی تاثیری سیل اخیر بر شالیزار‌ها و آفتاب مناسب تیرماه پیش بینی می‌شود که برداشت برنج از لحاظ کمی و کیفی با ۳ تا ۴ سال گذشته قابل مقایسه نباشد. واردات به منظور جبران کسری برنج مورد نیاز کشور باید انجام شود، اما چنانچه به اندازه نیاز کشور برنج وارد شود، هیچ تولید کننده ای نگران اینکه برنج در فصل کاشت یا برداشت، وارد شود، نیست. از طرفی دیگر افزایش واردات به معنای کنترل قیمت نیست، بلکه به نوعی بازی است که تنها عده‌ای سود جو از این امر سود می برند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.