صفحه اصلی / سرخط خبرها / استفاده از فناوری های موج دوم در معادن

محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران

استفاده از فناوری های موج دوم در معادن

کسب و کار نیوز- همانطور که در اکثر محافل گفته می شود، اثر تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در همه صنایع دیده می شود.

 

سرمقاله

به گزارش کسب و کار نیوز، صنعت معدنکاری نیز از این شرایط مستثنی نیست. آنچه در این راستا مستقیما روی این حوزه اثر گذاشته است به شرح زیر است:
تحریم فلزات: مشخصا این مدل تحریم روی صنایع فلزی ما اثرات خود را کم و بیش گذاشته است. محدودیت خرید و فروش فلزات می تواند ارزش سهام شرکت های معدنی ایرانی را دستخوش تغییر کند و هم اکنون این اتفاق افتاده است.
تحریم مواد با کاربری دوگانه: دسترسی به این مواد از جمله کاتالیست ها و مواد مورد نیاز صنایع فرآوری مواد معدنی طوری محدود شد که در برخی موارد به تعطیلی موقت برخی واحد ها انجامید. این مواد اگر هم در دسترس باشند، قیمت شان در مقاطعی به قدری بالا رفت که توجیه پذیری اقتصادی روش های مورد استفاده را تحت الشعاع قرار داد.
تحریم حمل ونقل: حمل و نقل دریایی به عنوان راه ارتباط مواد معدنی ایران با دنیا، تحریم شد. بنابراین مشکلات بسیاری گریبان گیر دست اندرکاران این حوزه شد. از عدم بارگیری و تخلیه کشتی ها تا عدم پهلوگیری کشتی های خارجی و حتی عدم سوخت رسانی به کشتی های ایرانی. همه باعث مشکلات فراوان شده است.
تحریم فناوری هایتک و قطعات و ماشین آلات: در این بخش نیز عدم تمایل شرکت های بزرگ و مطرح تولید کننده ماشین آلات، معدنکاران و فعالان را با مشکل بزرگ عدم تامین قطعات مواجه کرده است.
خود تحریمی: این مورد از همه موارد بالا، این صنعت را با تهدید بزرگتری روبرو کرد. عدم اجازه صادرات مواد معدنی مازاد کشور با توجیهاتی از قبیل تضمین بازگشت ارز با قیمت های ترجیهی، جلوگیری از خام فروشی، نیاز داخلی و … باعث شد بخشی از بازار مواد معدنی ایران از دست برود. عدم اجازه واردات ماشین آلات خط تولید و یا با تعرفه های گمرکی بالا، عملا دست بخش معدن را از ابزار کار کوتاه کرده است.
راه های مختلفی برای مقابله با تحریم ها اندیشیده شده است. و اما برای مقابله با خود تحریمی، جز با عزم و اراده مسئولان بلند پایه کشور، واقع بینی و درک و شناخت صحیح شرایط موجود، میسر و میسور نمی شود.
امااین حوزه در خصوص جذب فناوری نیز مشکلاتی دارد.متاسفانه در ایران از فناوری های موج دوم استفاده می شود و در این زمینه بسیار فقیر هستیم. در کشور ما استفاده از ماشین آلات هایتک و با فناوری پیشرفته چندان مرسوم نیست و خود فعالان نیز بدلیل عدم شناخت صحیح اثر فناوری های نوین در افزایش بهره وری، تمایلی در زمینه به دست آوردن آنها ندارند. مع الوصف، حرکت هایی رو به جلو انجام شده است که نمونه آن توجه به استارت آپ های حوزه معدن و همچنین فناوری فرآوری قابل جابجایی (موبایل) است و مهم تر از آن ایجاد زیر ساخت ها برای استفاده از فناوری های نوین است که با توجه به اهداف افق ۱۴۰۴ در زمینه معدن وصنایع معدنی، به نظر می رسد، راهی جز این وجود ندارد که خود را به فناوری های پیشرفته مجهز کنیم.
انتظار می رود که بازار جهانی هوشمند در چند سال آینده به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد و به دلیل استفاده روزافزون از راه حل های اینترنت علاوه بر این، نگرانی های فزاینده ای در مورد ایمنی کار در معدن در سطح جهان را افزایش خواهد داد.
•علاوه بر این، رشد سریع این بازار (بازار تجهیزات مواد معدنی)نیز می تواند به افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن سریع در کشورهای در حال ظهور جهان نسبت داده شود.
•انتظار میرود که تجهیزات بیل مکانیکی به دلیل افزایش تقاضا برای بیل مکانیکی بزرگ ترین سهم بازار جهانی هوشمند معدن را حفظ کند.
•سیستم های هوشمند، بزرگ ترین سهم بازار جهانی هوشمند معدن را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده اند و پیش بینی می شود که در آینده نیز مورد توجه قرار گیرند.
•بازار معدن هوشمند بر اساس راه حل های نرم افزاری به تدارکات هوشمند، سیستم های کنترل هوشمند، سیستم ایمنی هوشمند و امنیتی و مدیریت ازراه دور و پردازش اطلاعات و تجزیه و تحلیل عملیاتی تقسیم می شود.
•منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگ ترین منطقه همکاری در بازار جهانی هوشمند معدن در سال ۲۰۱۸ بود.
•پیش بینی می شود که بازارهای معدن هوشمند اروپایی در سال های پیش رو به میزان متوسط رشد کنند و به دلیل افزایش نیاز به تجهیزات خودکار در معدن، انتظار می رود انگلیس و آلمان در بالاترین نرخ در منطقه رشد کنند، چرا که تعداد شرکت های معدنی افزایش یافته و نیاز به تجهیزات خودکار معدنی منطقه افزایش می یابد.
• امنیت سرمایه گذاری مهم ترین موردی است که سازمان ها و نهادهای حاکمیتی باید برای رسیدن به آن بکوشند. بنابراین ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط و جلوگیری از تصمیم گیریهای متعدد و مختلف توسط هر یک از نهادها می تواند در تحقق این امر کمک کند تا جایی که سرمایه گذار این امنیت را نه تنها احساس و درک کند بلکه درباره آن به یقین برسد. •با توجه به وضعیت کنونی جهان در عصر ارتباطات، اقدام برای بین المللی شدن اقتصاد کشور امری اجتناب ناپذیر است و از جمله مزایای جذب و حضور سرمایه گذار خارجی در یک کشور کمک به بین المللی شدن اقتصاد یک کشور است.با توجه به وجود منابع طبیعی و نیروی کار موجود در کشور، آینده سرمایه گذاری خارجی در این کشور افق بسیار روشنی دارد، مشخصاً بازار سرمایه ایران از شفاف ترین بازار های مالی ایران است که می توان با هدایت سرمایه گذار خارجی به بخش های سود آور و پایدار این بازار در جذب آنها بسیار موفق عمل کرد.
اهداف، برنامه ها و تصمیمات مدیریتی و حاکمیتی کشور و متولیان بازار سرمایه باید به سمت تدوین برنامه های قابل اجرا با هدف درون زا و برون گرا باشد. بدین معنی که سرمایه گذاری باید در درون کشور زایش داشته و موجب توسعه، گسترش و فعال تر شدن بخش های مختلف اقتصادی شود همچنین از امکانات فنی و تکنولوژی خارجی استفاده بهینه شود تا بتوان در تولید کالا و ارائه خدمات با کمیت و کیفیت مناسب و قابل رقابت در
بازار های جهانی نقش ایفا کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.