صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رشوه برای واردات تجهیزات کامپیوتری

اگر بخواهیم کالا را به صورت قاچاق وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود

رشوه برای واردات تجهیزات کامپیوتری

کسب و کار نیوز -در حال حاضر کمبود کالا، مشکل ثبت سفارش و تنزل خرید رایانه در سبد خانوار‌های ایرانی از چالش‌های موجود در بازار کامپیوتر به شمار می‌رود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به دنبال اتفاقاتی که سال گذشته در بازار ارز اتفاق افتاد بازار کامپیوتر یکی از مهم ترین بازارهایی بود که تاثبرات این نوسانات را به خود دید. وابستگی این صنف به واردات موجب شد تا گرانی نرخ ارز کالاهای کامپیوتری را از دسترس خارج کند و مشکلاتی برای خریداران و فروشندگان بوجود بیاید. مهدی قویدل، یکی از فعالان عرضه و فروش رایانه، سخت افزار و تجهیزات کامپیوتری در تشریح وضعیت حاکم بر بازار مذکور از حیث کسب و کار و رونق اقتصادی اظهار کرد: به هر ترتیب میزان رونق اقتصادی در جامعه و در میان صنوف مختلف، رضایت بخش نیست و این واقعیتی است که با یک بررسی میدانی در میان صنوف متعدد فعال در بازار، قابل احساس و احصاء خواهد بود. وی افزود: به تبع، بازار کامپیوتر نیز تافته جدا بافته از این بازار نیست و طبیعتا نمی‌تواند از ترکش‌های وضعیت نامساعد اقتصادی مصون و مبرا باشد.این فعال در حوزه فروش و عرضه سخت افزار و سیستم‌های کامپیوتری در ادامه بیان کرد: شاید وجه تمایز این صنف با دیگر صنوف و فعالیت‌های اقتصادی ناظر بر این واقعیت باشد که بازار مذکور، در سال ۱۳۹۷، سخت‌ترین دوران خود را از حیث کسب و کار سپری کرد و به واقع در بیست سال اخیر، در هیچ مقطعی به مانند امسال، کسادی بر این بازار سایه نیفکنده و به واقع اطلاق عنوان بحران در بازار مذکور، اغراق آمیز نخواهد بود. قویدل گفت: افزایش نرخ ارز، به شدت، قیمت‌ها در این بازار را تکان داد، زیرا اکثر قریب به اتفاق اقلام این حوزه وارداتی است و طبیعتا کوچک‌ترین نوسانی در نرخ ارز، مستقیما بازار اشاره شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد. وی افزود: از دیگر سو، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و همین موضوع باعث شده است تا تجهیزات کامپیوتری و سخت افزاری به اولویت دست چندمی در سبد خرید خانوار‌های ایرانی تبدیل شود.

کالاهای آی تی به کالاهایی لوکس تبدیل شده اند

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران یارانه

امروز بازار کامپیوتر به دلایل بسیاری در رکود و سکوت قرار دارد و سیاست هایی که در رابطه با واردات تجهیزات آن در پیش گرفته شده و می شود به این نابسامانی ها دامن می زند. بازار کامپیوتر یکی از مهم ترین بازارهای کشور است که از سال گذشته تاکنون به دلیل نوسانات ارزی در رکود فرو رفت و مشتریان از خرید این اقلام ناتوانند. متاسفانه رکود در این صنف زودتر از سایر اصناف آغاز شد. یعنی زمانی که کالای آی تی از سبد خانواده ایرانی خارج شد عملاً دوباره وارد بحران رکودی شدیم و این وضعیت تا به امروز ادامه داشته است. کالاهای آی تی در حال حاضر به کالاهایی لوکس تبدیل شده اند که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد و مراجعه به واحدهای صنفی فروش این کالاها افت چشمگیری داشته است. این در حالی است که با وجود رکود و ناتوانی مردم در خرید، هزینه های زیادی روی دست فروشنده باقی می ماند که به دلیل عدم درآمدزایی شغل مربوطه به طور کلی فقط ضرردهی دارد. به عنوان مثال، وقتی قیمت یک لپ‌تاپ ۳ میلیونی تبدیل به ۱۳ میلیون تومان شد، کارمندی که برنامه‌ریزی می‌کرد لپ‌تاپ خریداری کند اکنون با
پس انداز یک سال خود نیز نمی‌تواند این کالا را خریداری کند پس طبیعی است با این وضعیت وارد یک رکود طولانی مدت شویم.
در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد و مهم ترین آن هم روند تخصیص ارز و واردات کالاست. در این حوزه به دلیل تامین نیاز بازار با واردات به ارز نیاز زیادی وجود دارد. باید ارز کافی برای واردات این کالاها وجود داشته باشد تا هم در کشور قیمت این کالاها سر به فلک نکشد و هم قاچاق آن رونق پیدا نکند. اما امروز روند تخصیص ارز و واردات کالا مورد انتقاد است. تجهیزات کامپیوتری در کشور ما تولید نمی‌شود و بخش عمده‌ای از آن وارداتی است و متاسفانه اگر چیزی به عنوان زیرمیزی ندهیم هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. هزینه پرداختی بابت رشوه به حدی افزایش پیدا کرده که اگر بخواهیم کالا را به صورت قاچاق وارد کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود. این رویه در صورت ادامه یافتن بازار کامپیوتر کشور را نابود خواهد کرد. تمام واحدهای صنفی امروز در رکود قرار دارند در حالی که این قبیل هزینه ها هم مزید بر علت شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.