صفحه اصلی / سرخط خبرها / یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی پارسال ۴ میلیارد دلار صادرات داشتند
یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی پارسال ۴ میلیارد دلار صادرات داشتند

معاون وزیر صنعت:

یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی پارسال ۴ میلیارد دلار صادرات داشتند

کسب و کار نیوز-رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی صادراتی مستقر در شهرک های صنعتی پارسال چهار میلیارد دلار صادرات انجام دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، محسن صالحی نیا روز شنبه در نشست خبری درمحل وزارت صنعت، معدن وتجارت به مناسبت ۲۱ مردادماه روز شهرک های صنعتی افزود: ۲۱۰ سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲ میلیارد دلاری نیز در شهرک‌های صنعتی جذب شده است.

وی تعداد واحد های مستقر در شهرک‌های صنعتی کشورمان را ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد که ۳۳ هزار و ۸۰۰ واحد آنها درحال بهره برداری هستند و این واحد های فعال برای ۷۱۰ هزارنفر اشتغال فراهم ساخته اند.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد:اکنون تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ واحد نیز از مجموع واحد های مزبور غیرفعال و از بین واحدهای فعال، حدود ۴۰ درصد واحدها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند، ۳۰ درصد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۳۰ درصد نیز از ۷۰ درصد به بالا فعالیت دارند.

صالحی نیا با بیان اینکه امسال برنامه فعال سازی یک هزار و ۳۵۰واحد از ۹ هزار و ۸۰۰واحد غیرفعال در دست اجرا است، که شمار واحد های فعال از رقم یاد شده، به ۲۰۰ واحد رسیده و بقیه نیز به مرور فعال می شوند.

وی با بیان اینکه ۷۸ هزار و ۸۰۰ قرارداد با متقاضیان حضور در شهرک های صنعتی امضا شده، افزود: از این تعداد ۴۴ واحد هزار به بهره برداری رسیده اند و ۳۴ هزار نیز درحال ساخت قرار دارند و ۱۸ هزار واحد در مرحله تخصیص زمین قراردارند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: کل این واحد های صنعتی در ۸۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری ، استقراریافته اند.

وی افزود: اکنون ۵۰۰ شهرک صنعتی و ۳۱۰ ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که در مجموع ۳۷ هزار هکتارزمین با انعقاد قرارداد به واحد های صنعتی اختصاص یافته است.

صالحی نیا از طراحی برنامه هایی برای بازگشت به چرخه تولید واحد های غیرفعال خبرداد و گفت: برای ۳۵۰ واحد برنامه ریزی شده که اکنون ۲۰۰ واحد به چرخه فعالیت برگشته اند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: امروز ۱۷ درصد واحد های صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی، ۲۲ درصد در بخش صنایع شیمیایی، ۱۲ درصد در بخش صنایع کانی غیر فلزی، هفت درصد در صنایع سلولزی، پنج درصد در صنایع نساجی، چهاردرصد برق و

الکترونیک، ۲۷درصد صنایع فلزی و ۶ درصد در بخش خدمات و سایر فعالیت دارند.

به گفته وی،‌ در بخش تامین زیرساخت های مورد نیاز تاکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ لیتردر ثانیه آب مورد نیاز برای واحد ها تامین شده و تاکنون ۹ هزار و ۲۵۰ مگاوات برق تامین شده است .

صالحی نیا از احداث نیروگاه های تولید برق مقیاس کوچک در شهرک های صنعتی خبرداد و افزود: تاکنون ۵۷ هزار نیروگاه با ۴۷۰ مگاوات برق بهره برداری شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اکنون ۹۶ شهرک غیر دولتی در دست اجرا است که ۴۵ شهرک در دست ساخت قرار دارد و برای ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی برنامه توسعه ای مصوب شده است.

وی هدف گذاری برای ایجاد ۴۳۸ شهرک صنعتی در مناطق روستایی خبرداد و گفت: برای اینها برنامه های مطالعاتی تدوین شده است.

صالحی نیا گفت: اکنون ۶۰ شرکت مدیریت صادرات تشکیل شده که اینها کنسرسیوم های صادراتی تشکیل داده اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی از شناسایی ۴۶۶ خوشه صنعتی خبر داد که ۹۷ خوشه به اتمام رسیده و ۴۰ پروژه هم اکنون در حال اجرا است و در آینده اضافه خواهند شد.

وی تامین سرمایه برای اس.ام.ای ها از محل های مختلف از جمله صندوق های سرمایه گذاری خبردادو گفت : تاکنون از ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی حمایت شده و بیش از سه هزار و ۵۰۰ تورصنعتی برای مدیران واحد ها انجام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صندق ضمانت از صنایع کوچک با سرمایه ۱۱۰ میلیارد تومان برای تضمین تسهیلات دریافتی توسط واحد ها راه اندازی شده که به زودی سرمایه آن دو برابر خواهد شد.

وی گفت: چنانچه سهم صنایع از تسهیلات بانکی که اکنون ۳۰درصد است به ۴۰درصد افزایش یابد واحد های صنعتی کوچک هم خواهند توانست از این تسهیلات به راحتی استفاده کنند.

صالحی نیا از برداشته شدن کفایت سرمایه برای واحد های زیر۱۰۰ نفر خبرداد و گفت: سال ۹۷ نزدیک به ۲۹۳ ضمانت با ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای واحد های صنعتی صادر و در اختیار آنها قرار داده شد و امسال تاکنون ۷۰ فقره ضمانت با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار صادر شده است.

این مقام مسئول درباره ایجاد واحدهای جدید تولید قطعات خودرو و لوازم خانگی در شهرک‌های صنعتی گفت: تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعه سازی در شهرک‌های صنعتی در ماه های گذشته افزایش یافته که دلیل آن تأکید بر تقویت داخلی سازی و همچنین روشهای حمایتی

وزارت صنعت در مورد ممنوعیت واردات برخی کالاها و توجه شرکت های تولیدکننده به کاهش قیمت تمام شده تولیدشان از محل داخلی سازی قطعات است.

وی تأکید کرد: انگیزه بیشتری برای ایجاد واحدهای قطعه سازی در کشور ایجاد شده و بسیاری از واحدهای تولیدی سعی دارند زنجیره تأمین قطعاتشان را ایجاد کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.