صفحه اصلی / اسلایدر / حواشی خیابان سی تیر
حواشی خیابان سی تیر
سی تیر

چرا پس از گذشت دو سال درخواست پلمپ دکه ها و کانکس های اغذیه فروشی داده شد؟

حواشی خیابان سی تیر

چندی است که مجموعه رستوران‌های سیار باعث رونق برخی خیابان ها شده و در بسیاری از نقاط و خیابان های پایتخت گذرگاههای گردشگری که عموما دکه ها و کانکس های غذاخوری در آنها استقرار پیدا کرده اند حیات شبانه را در تهران پررنگ تر کرده است. اما از هفته های گذشته شاهد پلمپ برخی از این دکه ها در خیابان سی تیر هستیم که این روند هم چنان ادامه دارد. رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران در این رابطه از درخواست این اتحادیه برای پلمب ۱۶ دکه و کانکس مستقر در خیابان ۳۰ تیر به دلیل نداشتن جواز بهداشتی و مجوز فعالیت خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اسدالله احمدی شهریور رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان و مواد غذایی تهران با اشاره به غیرقانونی بودن فعالیت کانکس‌ها و دکه‌های اغذیه فروشی در خیابان ۳۰ تیر به دلیل عدم دارا بودن جواز بهداشتی و مجوز فعالیت، از درخواست این اتحادیه برای پلمب ۱۶ دکه و کانکس مستقر در این خیابان به پلیس اماکن خبر داد. وی با اشاره به غیرمجاز بودن فعالیت ۱۶ دکه و کانکس فروش اغذیه در خیابان۳۰ تیر تهران اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ قانون فعالیت صنفی، فعالیت در تمامی صنوف نیازمند اخذ مجوزهای لازم است ولی کانکس‌ها و دکه‌هایی که در حاشیه خیابان ۳۰ تیر فعال هستند علی‌رغم گذشت زمان زیادی از فعالیت شان و وعده مسولان شهرداری، مجوزهای لازم را اخذ نکردند.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران گفت: این در حالی است که فعالیت این دکه‌ها و کانکس‌ها مرتبط با خوراکی و اغذیه شهروندان است و از همین رو اهمیت بالایی دارد و از همین رو برای سلامت شهروندان، فاکتورهای بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای تعریف شده است و واحدهایی که بتوانند این شاخص‌ها را رعایت کنند قادر به اخذ مجوز بهداشت خواهند بود که متاسفانه این دکه‌ها نتوانسته‌اند مجوز بهداشتی را دریافت کنند و حتی در تامین آب شرب مناسب و بهداشتی و یا خروجی فاضلاب نیز با مشکل مواجهند.

احمدی شهریور با اشاره به جلسه اخیر در استانداری تهران با حضور نماینده شهرداری تهران و مطرح شدن موضوع فعالیت این افراد در خیابان ۳۰ تیر گفت: در این جلسه  نیز تصریح کردیم که بر اساس قوانین و ضوابط قانونی، این دکه‌ها شرایط اخذ مجوز فعالیت را ندارند و علاوه بر موارد بهداشتی، بدلیل نداشتن پلاک ثبتی و یا قرارداد مالکیت قانونی، قادر به اخذ مجوز نیستند. وی با بیان اینکه اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران در چند نوبت، مهلت‌هایی را برای اخذ مجوز به مسئولان شهرداری در این منطقه داده افزود: علی‌رغم مهلت‌های داده شده، مجوزهای لازم برای فعالیت این دکه‌ها اخذ نشد و ما درخواست پلمب ۱۶ دکه و کانکسی که در خیابان ۳۰ تیر استقرار داشتند و فعالیتشان مرتبط با این اتحادیه بود به پلیس اماکن ارائه دادیم.

مجری گذر گردشگری ۳۰ تیر نیز از پلمب غرفه های اغذیه در این منطقه خبر داد و اعلام کرد که این وضعیت ادامه داد. نگین گطمیری با اشاره به اینکه در زمان رونق گرفته گذر ۳۰ تیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند، از تعطیلی غرفه ها خبر داد و گفت: تاکنون  تعدادی از غرفه های گذر سی تیر توسط اتحادیه اغذیه فروشان پلمب شده، در روز گذشته ۷ غرفه پلمب شد و حالا نیز مأموران مربوطه برای پلمب تعداد دیگری از غرفه‌ها به این گذر آمدند. گطمیری در مصاحبه خود عنوان کرد که از ۲ سال پیش از اتحادیه اغذیه فروشان و دکه‌دارا درخواست کسب مجوز کرده‌اند، اما این اتحادیه به دلایلی مانند نداشتن سند مالکیت و پلاک ثبتی غرفه‌ها با ارائه مجوز موافقت نکرده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که غرفه‌های مشابه گذر ۳۰ تیر در بام لند، پل طبیعت و یا جاهای دیگر که سند و پلاک ثبتی ندارد همچنان مشغول به فعالیت می‌باشند. در حال حاضر ۲۷ غرفه در گذر سی تیر مشغول به فعالیت هستند و بخش عمده فعالیت آنها به اغذیه مربوط می‌شود. به گفته مجری گذر گردشگری سی تیر چنانچه روند پلمب‌ها ادامه‎دار باشد، چیزی در حدود ۸۰۰ نفر از شغل خود بیکار خواهند شد.

او در پایان با ابراز نارضایتی مبنی بر عدم همکاری اتحادیه اغذیه فروشان برای کسب مجوز غرفه‌های گذر سی تیر عنوان کرد: من از خدا می‌خواهم که روند کاریمان در چارچوب حدود قانونی باشد اما با اینکه دو سال است درخواست داده‌ایم اما با جواز ما موافقت نمی‌شود. این در حالی است که حسن خلیل‌آبادی؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از بررسی اجاره‌های ۳۰ میلیون‌تومانی پیاده‌روی خیابان سی‌تیر در شورای شهر تهران نیز خبر داده است. صاحب یک غرفه کوچک و سیار در خیابان سی تیرمی‌گوید: تمامی این غرفه‌ها و کافه‌های سیار زیر‌نظر یک پیمانکار شهرداری تهران هستند و بابت حضور غرفه سیار خودمان در این محل ماهیانه ۳۰میلیون تومان به حساب پیمانکار مربوطه واریز می‌‌کنیم.

ضرورت ساماندهی فعالیت کسب و کارهای شبانه روزی

حیدر منزوی، کارشناس تغذیه و سلامت

متاسفانه یکی از دلایل اصلی عدم پیاده سازی طرح‌هایی برای رونق بخشیدن به شب‌های تهران مسائل امنیتی و مخالفت هایی بوده که از سوی ارگان‌های انتظامی صورت ‌گرفته است. در همین اوضاع و احوال اما برخی خیابان های تهران با استقرار دکه ها و کانکس ها شروع به فعالیت شبانه روزی و ارایه خدمات اغذیه فروشی به شهروندان کرند. معروفترین این گذرها خیابان سی تیر است که روزانه علاوه بر شهروندان تهرانی توریست های خارجی نیز از آن دیدن می کنند و درآمدزایی خوبی از این راه حاصل شده است. جدای از درآمدزایی نشاط  و امید در شهر افزایش پیدا کرده و مردم در این روزهای نابسامان اقتصادی می توانستند در این گذرها دور هم جمع شوند و کمی از مشکلات فاصله بگیرند. البته باید موضوع سلامت این اغذیه ها مورد بررسی قرار بگیرد اما این موضوع دلیل موجهی برای تعطیلی این مشاغل نیست.

به هر ترتیب برخی از شواهد نشان می دهند که کسب و کار برخی از واحدهای فروش غذا و فست فودها به دلیل جذابیت این گذرها برای مردم از رونق افتاده است و شهروندان ترجیح می دهند که وقت خود در این خیابان های جذاب بگذرانند. شاید به همین دلیل است که روند اعطای مجوز فعالیت این کسب وکارها تا دو سال نیز به طول انجامیده و امروز شاهد پلمپ یکی پس از دیگری این دکه ها و کانکس ها هستیم. هم چنین به رغم استقبال شهروندان تهرانی از خیابان سی تیر به عنوان نخستین خیابان غذای پایتخت، گویا اجرای این طرح باعث از رونق افتادن کسب و کار مغازه داران قدیمی این خیابان تاریخی شده و حتی نامه نگاری هایی نیز به مسوولان صورت گرفته است.

از طرفی دیگر ممکن است اجاره بهای بسیار بالای این دکه ها که از سوی ارگان دولتی از این افراد اخذ می شود تا به امروز مجوز یا سرپوشی برای فعالیت دو ساله این گذر بوده است. فارغ از این ضرورت ساماندهی فعالیت این کسب و کارها باید به این فکر کنیم که وجود این گذرها تا چه اندازه می تواند نشاط را برای شهروندان فراهم و اشتغالزایی زیادی را نیز برای افراد ایجاد کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.